PARTNER PORTALU
  • BGK

Jest decyzja środowiskowa dla S1 Mysłowice – Bielsko-Biała

  • PAP    6 lipca 2016 - 15:38

• Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wydała decyzję środowiskową dla planowanego odcinka trasy S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą – podała GDDKiA.
• Na razie nie wiadomo, czy i kiedy decyzja uprawomocni się ponieważ wpłynęło co najmniej jedno odwołanie.




Projektowany od kilku lat odcinek drogi ekspresowej S1 z Mysłowic do Bielska-Białej ma połączyć istniejące fragmenty ekspresowej trasy z Cieszyna do Bielska-Białej oraz z Mysłowic do Dąbrowy Górniczej. Różne propozycje jego przebiegu budziły protesty zainteresowanych mieszkańców i środowisk.

Dwa lata temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała o pracach nad dokumentacją nowego wariantu trasy. Wariant ten, nazywany roboczo "wariantem E" lub "hybrydowym", uzgodniono m.in. w rozmowach ze spółkami górniczymi. Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Dyrekcja złożyła do RDOŚ w czerwcu ub. roku.

Jest decyzja, kiedy przetargi?

Jak poinformował Marek Prusak z katowickiego oddziału GDDKiA, w ostatnich dniach RDOŚ wydała decyzję. Jeżeli uprawomocniłaby się, Dyrekcja mogłaby ruszać z przetargiem na wykonanie tzw. koncepcji programowej inwestycji, a w dalszej kolejności z przetargiem lub przetargami na realizację.

Na razie jednak nie wiadomo, kiedy decyzja środowiskowa może uprawomocnić się - wpłynęło bowiem co najmniej jedno odwołanie, które będzie rozpatrywał Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska. Organ ten może m.in. uchylić decyzję w całości lub części.

Decyzja środowiskowa jest ważna w procesie przygotowywania inwestycji, bowiem m.in. ostatecznie określa wariant przebiegu drogi. W uwzględnionym tzw. "wariancie E" liczący ok. 40 km nowy odcinek S1 niemal w całości przebiega przez teren woj. śląskiego; do woj. małopolskiego dochodziłaby licząca łącznie 10 km dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia (zaplanowano też osobną obwodnicę Bierunia - ok. 4 km).

Protesty i protesty

Żaden z czterech wcześniejszych wariantów nie został wybrany do dalszego procedowania m.in. ze względu na protesty mieszkańców oraz ekologów, a także uzgodnienia z ówczesnym właścicielem kopalni Brzeszcze w miejscowości o tej samej nazwie, a także z Przedsiębiorstwem Górniczym Silesia w Czechowicach-Dziedzicach.

W przypadku Brzeszcz (Małopolskie) przez pola wydobywcze tamtejszej kopalni przebiegały trzy proponowane warianty drogi. Władze Kompanii Węglowej argumentowały, że wybór któregoś z nich może oznaczać skrócenie szacowanej na 30 lat żywotności zakładu o ok. 10-12 lat. W 2014 r. przeciw przebiegowi S1 zagrażającemu kopalni demonstrowało kilka tysięcy mieszkańców Brzeszcz.

Również zarząd PG Silesia akcentował, że wszystkie cztery planowane warianty drogi, przechodząc przez obszary górnicze kopalni, naruszają jej interesy ekonomiczne. Przedstawiciele załogi Silesii alarmowali, że szczególnie wybór jednego z wariantów drastycznie ograniczy możliwość wydobycia i odetnie zakład od obszarów rezerwowych. Efektem miały być też wyburzenia liczone w setkach budynków.

We wcześniejszych konsultacjach negatywnie o poszczególnych wariantach przebiegu S1 wypowiadali się również m.in. ekolodzy, mieszkańcy Oświęcimia i okolicznych wsi czy samorządy Bestwiny oraz Miedźnej.

Wypracowany w następstwie tych głosów "wariant E" GDDKiA przedstawiała jako kompromis między oczekiwaniami środowiska górniczego, możliwościami technicznymi budowy dróg, a także możliwościami obejścia terenu byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau czy terenów Natury 2000.

Odcinek S1 z Mysłowic do Bielska-Białej jest planowany jako dwujezdniowa trasa o parametrach drogi ekspresowej. Jest ona potrzebna, ponieważ droga krajowa nr 1 przez Tychy, Pszczynę, Goczałkowice i Czechowice-Dziedzice nie wytrzymuje obecnego natężenia ruchu. Problemem są m.in. liczne skrzyżowania ze światłami.

W przyjętym przez poprzedni rząd Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023(25) przewidziano budowę odcinka S1 z Mysłowic do Bielska-Białej w latach 2018-2021.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • sewe, 2016-07-31 16:49:46

    s1 juhu
  • Grzesiek , 2016-07-06 23:16:39

    Jak zwykle piepr_zeni ekolodzy ale potem łajzy jeżdżą drogami których nie chcą budować

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.