PARTNER PORTALU
  • BGK

Kluczowa arteria w Chorzowie doczeka się wreszcie remontu

  • PAP/JS    17 kwietnia 2019 - 20:20
Kluczowa arteria w Chorzowie doczeka się wreszcie remontu
Zarówno przebudowana ul. Armii Krajowej, jak i planowana do przebudowy ul. 3 Maja, mieszczą prócz pieszych i samochodów, torowiska tramwajowe Fot. Ludek (Creative Commons)

Kompleksowy remont przelotowej ulicy 3 Maja – łączącej Chorzów ze Świętochłowicami – przygotowują chorzowski samorząd i samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. O przetargu na wykonanie inwestycji poinformował wiceprezydent Chorzowa Marcin Michalik.




  • Ulica 3 Maja jest ostatnią kluczową arterią w mieście, która nie doczekała się jeszcze remontu.
  • Cała inwestycja obejmie: sieci wodno-kanalizacyjne, gazową, tory tramwajowe, chodniki, drogę i budowę ścieżki rowerowej.
  • Termin wykonania całości zamówienia to 27 miesięcy.
  • O infrastrukturze rozmawiać będziemy podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbędzie się w dniach 13-15 maja w Katowicach pod patronatem Portalsamorzadowy.pl.

 

Pięć ofert na kompleksowy remont przelotowej ulicy 3 Maja - łączącej Chorzów ze Świętochłowicami - analizują w ponowionym wspólnym przetargu chorzowski samorząd i samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.

Ma to być kolejna już w Chorzowie tak kompleksowa przebudowa - ul. 3 Maja jest ostatnią kluczową arterią w mieście, która nie doczekała się jeszcze remontu. W poprzednich latach wyremontowano w podobny sposób m.in. ul. Armii Krajowej.

Zarówno przebudowana ul. Armii Krajowej, jak i planowana do przebudowy ul. 3 Maja, mieszczą prócz pieszych i samochodów, torowiska tramwajowe. W przypadku tej pierwszej tramwaje jeżdżą środkiem arterii, na 3 Maja linia na niespełna połowie długości przebiega poza drogą i jest tam (prócz mijanki) jednotorowa. Docelowo cały odcinek wzdłuż 3 Maja ma być dwutorowy.

Cała inwestycja obejmie: sieci wodno-kanalizacyjne, gazową, tory tramwajowe, chodniki, drogę i budowę ścieżki rowerowej. Projektowanie części drogowo-tramwajowej trwało w latach 2015-2016. Niezależnie swój projekt prac przygotowało Chorzowsko-Świętochłowickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, aby wykonać część podziemnych prac jako pierwszą.

Przed rokiem wspólny przetarg na wykonanie robót torowych i drogowych ogłosiły Tramwaje Śląskie (prace w zakresie torowisk będą współfinansowane środkami unijnymi) i Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie. Wobec przekroczenia budżetu zamówienia przez ofertę, która po odwołaniach okazała się najkorzystniejsza, postępowanie umorzono.

Kolejny przetarg ruszył pod koniec lutego br. Po otwarciu ofert, podczas którego określono budżet zamówienia na 70,3 mln zł brutto okazało się, że najtańsza z pięciu złożonych przekracza go o nieco ponad 400 tys. zł.

Cenę 70,7 mln zł zaproponowała spółka Silesia Invest (ten sam wykonawca zgłosił też ten sam, co inni oferenci 6-letni termin gwarancji, a także zadeklarował największe doświadczenie kadry mającej kierować inwestycją). Kolejne oferty opiewają na kwoty od 79,8 mln zł brutto do 95,5 mln zł brutto.

Inwestycja w części tramwajowej obejmie torowiska wzdłuż ul. 3 Maja o długości niespełna 4,6 km toru pojedynczego od ul. Katowickiej, po przebudowane już skrzyżowanie ulic Chorzowskiej i Bytomskiej w Świętochłowicach. Od ul. Katowickiej do Składowej torowisko będzie biegło w śladzie jezdni (zwężonej wobec dzisiejszej) - w szerszych fragmentach przylegając do jej skrajów, w węższych pokrywając się z pasami ruchu. Dalej, do Bytomskiej, tory będą wydzielone.

Po przebudowie ul. 3 Maja zmieni wygląd też w części drogowej. Nadal będzie to droga zbiorcza, ale bezpieczniejsza dla pieszych, dzięki innej niż obecnie geometrii jezdni oraz przebudowie skrzyżowań. Zamontowane zostanie nowe oświetlenie; doświetlone będą przejścia dla pieszych. Powstaną nowa asfaltowa droga rowerowa, nowe przystanki, pojawią się zatoki dla autobusów.

Termin wykonania całości zamówienia to 27 miesięcy. Tramwaje Śląskie przewidują wykonanie swoich prac jako jedno z zadań pierwszej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Cały składający się z trzech części (etapów) projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld zł brutto; przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada on remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 tramwajów.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.