PARTNERZY PORTALU

Kolej w metropolii to podstawa. Dodatkowe tory priorytetem

- Poczekamy aż taka kolej zacznie funkcjonować w Rzeszowie. Ocenimy jej efektywność, to jak się sprawdza w polskich warunkach - mówi o projekcie kolei jednoszynowej monorail Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. GZM ma inne priorytety. To budowa Kolei Metropolitarnej i dodatkowe połącznie w ramach programu Kolej Plus.




  • Kluczowym dla powstania Kolei Metropolitarnej na Śląsku i w Zagłębiu jest budowa dwóch dodatkowych torów. Uzupełnieniem głównego krzyża będą projekty, na które GZM otrzymała 1,3 mld dofinansowania w ramach programu Kolej plus.
  • Pomysł na monorail metropolia odkłada na razie na półkę, stawiając na tradycyjne tory. - Nie będziemy eksperymentować, musimy zająć się tymi połączeniami, których nam teraz najbardziej brakuje - tłumaczy Kazimierz Karolczak.
  • GZM zaangażowała się także w pomoc uchodźcom. Obywatele Ukrainy mogą korzystać z darmowych przejazdów komunikacja publiczną. Jak długo?

"Kolej na kolej" to hasło jakie przyświeca Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii od początku jej powstania.

- Stawiamy na kolej jako na najbardziej wygodny środek transportu. GZM tworzy 13 miast na prawach powiatu i 28 gmin wiejsko-miejskich i wiejskich. Kolej to najlepszy sposób by je dobrze skomunikować i realna alternatywa dla samochodów prywatnych - podkreśla Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM.

W ramach tej koncepcji najważniejszy jest krzyż metropolitarny czyli dodatkowe tory aglomeracyjne dla połączeń od Dąbrowy Górniczej do Gliwic, oraz od Tychów do Tarnowskich Gór.

- Mówię o dodatkowych dwóch torach aglomeracyjnych, by pociągi jakie będą obsługiwać aglomerację nie musiały przepuszczać pociągów wyższej kategorii. Jakiekolwiek spóźnienie takich pociągów powoduje że nie da się zbudować dobrej oferty w takich warunkach, dlatego podstawa są dodatkowe tory - wyjaśnia.

Czytaj też: Ruszają konsultacje ws. rozbudowy linii kolejowej Gliwice-Katowice

Prace nad budową Kolei Metropolitarnej nabierają tempa, choć nie brakuje utrudnień. Podczas kwietniego otwarcia ofert okazało się, że propozycje wykonawców przekraczają budżet zadania.
Główny krzyż, dwa dodatkowe tory muszą jednak powstać w pierwszej kolejności. Potem połączenia można rozwijać, uzupełniać. Właśnie takim uzupełnieniem będzie 6 projektów, na które GZM uzyskała dofinansowanie z programu Kolej Plus.

- Mówimy o kwocie ponad 1,6 mld, z czego 300 mln to wkład własny metropolii, czyli 1,3 mld otrzymujemy od rządu na budowę tych torów. Mamy nadzieje, że oferta kolejowa, o której w regionie mówi się od dekad, wreszcie będzie możliwa do zrealizowania - wylicza szef GZM.

Każdy z projektów, na jakie metropolia uzyskała dofinansowanie z programu Kolej plus powinien powstać do 2028 r.

Monorail na Śląsku

A co z pomysłem budowy kolei jednoszynowej tzw. monorail na Śląsku? Na razie odłożony został na półkę.

- Naukowcy wskazywali, że być może dobrze byłoby wykorzystać takie rozwiązanie przy połączeniu centrum Katowic i lotniska w Pyrzowicach. Ale pod pewnymi warunkami. Podstawowym jest to, że lotnisko powinno obsługiwać min. 10 mln pasażerów. Przed pandemią zbliżało się do 5 mln, więc dodatkowe 5 mln to wielkie wyzwanie. Może się okazać te nigdy nie będzie takiego potencjału by kolej monorail mogłaby zostać tu wybudowana - komentuje Karolczak. Póki co GZM trzyma kciuki za Rzeszów.

Czytaj też: Wyścig o pierwszy w Polsce monorail trwa. Minister rzuca rękawicę

- Poczekamy, aż w Rzeszowie ta kolej zacznie funkcjonować. Ocenimy jej efektywność, to jak się sprawdza w polskich warunkach. Niedawno zmieniły się przepisy, które umożliwiają powstawanie takiej kolei. Na dziś trzymam kciuki za Rzeszów. My nie będziemy eksperymentować, musimy zająć się tymi połączeniami, których nam teraz najbardziej brakuje - dodaje.

Pomoc dla uchodźców

Samorządy mocno zaangażowały się w pomoc uchodźcom z Ukrainy. Zaangażował się także GZM. Obywatele Ukrainy mogą korzystać z darmowych przejazdów komunikacja publiczną. Jak długo?

- To rozwiązanie przewidziane jest do końca maja - mówi Karolczak. - Docelowo liczymy, że te osoby będą miały szanse podjąć zatrudnieni i będą podnosić też te koszty, które podnoszą nasi mieszkańcy. Liczymy na działania systemowe, które opracowuje i wdraża rząd, bo one muszą dać długofalowe programy na pomoc Ukraińcom - reasumuje.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (1)

  • Andrzej Dec, 2022-05-17 10:21:59

    Rzeszów szczęśliwie pożegnał się już z pomysłem budowy monoraila i, mam nadzieję, długo do tego nie wróci. Że to była słuszna decyzja, dowodzi m.in. opinia dotycząca koncepcji budowy takiego środka komunikacji do lotniska w Pyrzowicach. Metropolia Śląska jest bez wątpienia bardziej predestynowana do... takich rozwiązań i sama będzie musiała ocenić, czy mają sens.  rozwiń

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!