PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Kolejowe inwestycje w ramach CPK. Kraków mówi zdecydowane "nie"

  • PAP    6 marca 2020 - 12:10
Kolejowe inwestycje w ramach CPK. Kraków mówi zdecydowane "nie"
Co do kwestii przebiegu linii kolejowych, które miałyby kolidować z inwestycjami miejskimi oraz przede wszystkim z oczekiwaniami mieszkańców, w jaki sposób chcemy gospodarować przestrzenią w Krakowie, mówimy zdecydowane nie - powiedział Jerzy Muzyk. Fot. krakow.pl

Kraków dostrzega potencjał CPK dla rozwoju kraju, ale nie zgodzi się na przebieg planowanych w ramach tej inwestycji linii kolejowych, który koliduje z interesami miasta i mieszkańców – poinformował zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju Jerzy Muzyk.




- Dostrzegamy walor całej inwestycji w sensie rozwoju gospodarczego państwa i Kraków jak najbardziej przychyla się do koncepcji realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Uważamy, że jest on potrzebny. Natomiast co do kwestii przebiegu linii kolejowych, które miałyby kolidować z inwestycjami miejskimi oraz przede wszystkim z oczekiwaniami mieszkańców, w jaki sposób chcemy gospodarować przestrzenią w Krakowie, mówimy zdecydowane nie - powiedział Muzyk.

Jak wyjaśnił z analizy materiałów udostępnionych przez władze CPK w ramach trwających konsultacji społecznych wynika, że jeden z wariantów linii kolejowej będzie kolidował z przebiegiem tzw. trasy wolbromskiej oraz z budową III etapu szybkiego tramwaju w Krakowie na odcinku Krowodrza Górka - Górka Narodowa.

- To z naszego punktu widzenia jest niemożliwe, dlatego, że to są inwestycje zaplanowane, inwestycje zakontraktowane i inwestycje, które są przez miasto realizowane - podkreślił wiceprezydent. - W zakresie przebiegu (niektórych linii kolejowych po terenie gminy Kraków - red.) mówimy zdecydowanie: nie, jeżeli chodzi o te warianty, które przebiegają w kolizji z naszymi inwestycjami i w kolizji z interesami naszych mieszkańców - powiedział.

Dodał, że w tej chwili trudno oszacować, ilu mieszkańców i jakich dokładnie terenów dotyczyć będą konsekwencje proponowanego przebiegu linii kolejowych, bo nie są to plany o takich stopniu szczegółowości, ale gdyby były one realizowane - można spodziewać się m.in. wyburzeń budynków i ingerencji w tereny zielone w mieście. Muzyk dodał, że władze Krakowa oczekują, iż koncepcje przebiegu linii kolejowych będą jeszcze analizowane i zostaną zmienione.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

Pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zapewnił w czwartek przedstawicieli samorządów, którzy krytykują proponowane przez CPK trasy, że jest otwarty na rozmowy, zmianę wariantów korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych planowanych w ramach tej inwestycji. Konsultacje korytarzy linii kolejowych i drogowych trwają do 10 lutego. Do tej pory z całego kraju wpłynęło około 10 tys. uwag.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Inżynier, 2020-03-06 14:28:11

    Integracji transportu lotniczego z kolejowym nie można uzyskać podporządkowując rozwój sieci kolejowej dowozowi pasażerów do jednego lotniska w tak dużym kraju jak Polska. Biorąc pod uwagę istniejący stan infrastruktury lotniczej i kolejowej dla takiej integracji w pierwszej kolejności należałoby zr...ealizować połączenie kolejowe lotniska w Pyrzowicach z centralną magistralą kolejową – dałoby to możliwość szybkiego połączenia m.in. Warszawy z lotniskiem mogącym stanowić dobrą alternatywę do czasu uruchomienia lotniska w Baranowie (dojazd ze stacji Warszawa Centralna w czasie poniżej 2,5 h, a po zakończeniu w 2023 r. modernizacji CMK nawet poniżej 2h, szybciej niż do lotniska w Radomiu).  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.