PARTNER PORTALU
  • BGK

Kolizja przepisów na drogach krajowych

  • Grażyna Kuryłło    5 sierpnia 2013 - 05:39
Kolizja przepisów na drogach krajowych

Samorządowcy nie chcą, by stare drogi krajowe, które zostały zastąpione nowo wybudowanymi odcinkami, dostawały kategorię gminnych i przechodziły na utrzymanie gmin. Czekają na nowelizację tego przepisu.




Na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego strona samorządowa zaopiniowała pozytywnie projekt rozporządzenia ministra transportu budownictwa i gospodarki morskiej w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych, negatywnie zaś - projekt rozporządzenia w sprawie pozbawienia dróg kategorii krajowej.

Oba dokumenty publikujemy w dziale Multimedia.

Według prezydenta Poznania Ryszarda Grobelnego jeden z problemów przy ustalaniu kategorii dróg wynika z przepisu, który mówi, że kiedy pojawia się obwodnica czy nowy fragment drogi krajowej, a tak naprawdę droga ekspresowa, to dotychczasowa droga krajowa staje się drogą gminną.

- Czyli tak naprawdę drogi, które bardzo często nie spełniają ustawowego kryterium drogi gminnej, stają się nią. Mamy też takie przypadki, że droga po zbudowaniu obwodnicy w myśl jednego przepisu staje się drogą gminną, a według innego spełnia parametry drogi krajowej, albo co najmniej wojewódzkiej. Nie możemy tego zaakceptować. Uważamy, że należy rozważyć w takiej sytuacji pozostawienie drogi w kategorii krajowej - twierdzi Ryszard Grobelny.

Dodaje, że strona samorządowa w wielu takich przypadkach będzie opiniowała negatywnie rozporządzenie, bo zawiera ono kolizję dwóch przepisów.

- Albo jezdnia spełnia warunki drogi krajowej, albo gminnej. Rozumiemy sytuację, w której tak naprawdę droga jest obwodnicą, a jej pozostała część kwalifikuje się na drogę gminną. Jeśli nie spełnia określonych warunków, powinien być zastosowany przepis dotyczący kwalifikowania do wyższych kategorii dróg - uważa prezydent Poznania.

Z kolei Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich, podaje konkretne przykłady.

- Szosa z szerokimi poboczami o dużym natężeniu ruchu w Nowej Soli po wybudowaniu obwodnicy straciła status krajowy i stała się drogą gminną. W obecnym rozporządzeniu taka sytuacja występuje w Zambrowie. Jezdnia znacznie przewyższająca standardy drogi gminnej, przebiega przez gminy wiejskie okolic Zambrowa, które muszą ją przyjąć z dobrodziejstwem inwentarza i utrzymywać - tłumaczy Andrzej Porawski.

Podkreśla, że negatywna opinia samorządów ma przyspieszyć prace nad poselskim projektem nowelizacji ustawy o drogach publicznych, który jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie.

Czytaj też: Gminy nie stać na utrzymanie drogi krajowej

Chodzi przede wszystkim o wprowadzenie przepisu mówiącego, że odcinek drogi krajowej zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem, z chwilą jego oddania do użytkowania zostaje pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony do kategorii drogi wojewódzkiej.

W odpowiedzi na zarzuty samorządowców wiceminister transportu Maciej Jankowski stwierdził, że doszło do nieporozumienia, bo uwagi dotyczą ustawy, a nie rozporządzenia.

- Poza tym jestem zdziwiony tą negatywną opinią, ponieważ na zespole projekt rozporządzenia został zaakceptowany przez stronę samorządową. Uwagi zgłosiło woj. śląskie, odpowiedzieliśmy na nie i nasze wyjaśnienia zostały przyjęte - tłumaczy Maciej Jankowski.



Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Krzysiek, 2013-08-05 15:53:19

    Do czego jest potrzebny rząd skoro zwala na samorządy coraz to nowe obciążenia finansowe, a sam zajmuje się rżnięcem w gałę a w międzyczasie pokornie realizuje instrukcje brukselskie.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.