PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Koncepcja Programowa dla S19 opóźniona. Konieczna analiza alternatywnego wariantu przebiegu tunelu

  • PAP/MG    21 lutego 2019 - 18:48
Koncepcja Programowa dla S19 opóźniona. Konieczna analiza alternatywnego wariantu przebiegu tunelu
Decyzja o dodatkowej analizie została podjęta podczas sprawdzania Koncepcji Programowej. W rejonie planowanego tunelu odkryto słaby górotwór (fot. Shutterstock)

W II kwartale br. gotowa ma być Koncepcja Programowa odcinka S19 Rzeszów Południe-Babica. Wykonawca dokumentu, który miał być gotowy w lutym br., musi przeanalizować alternatywny wariant przebiegu tunelu, który ma powstać na tym odcinku – poinformowała rzecznik prasowa oddziału GDDKiA Joanna Rarus.




  • Decyzja o dodatkowej analizie została podjęta podczas sprawdzania Koncepcji Programowej. W rejonie planowanego tunelu odkryto słaby górotwór, w związku z czym GDDKiA po uzyskaniu opinii ekspertów z AGH podjęła decyzję o dodatkowej analizie.
  • Jak podkreśliła rzeczniczka, wykonawca koncepcji przeanalizuje alternatywny wariant posadowienia tunelu w skałach o lepszych parametrach.
  • Budowa odcinka S19 od Rzeszowa do Babicy będzie realizowana w systemie projektuj-buduj. Droga ma być częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia.

Rzecznik dodała, że decyzja o dodatkowej analizie została podjęta podczas sprawdzania Koncepcji Programowej przez zespół ekspertów z Akademii Górniczo-Hutniczej z Krakowa. "Okazało się, że w rejonie planowanego na tym odcinku tunelu jest słaby górotwór. Dlatego GDDKiA, po zasięgnięciu opinii ekspertów z AGH, podjęła decyzję o konieczności dodatkowej analizy kosztowej i technicznej"

Analiza ma m.in. wskazać alternatywny wariant przebiegu tunelu oraz określić koszty takiej inwestycji.

Jak podkreśliła rzeczniczka, wykonawca koncepcji przeanalizuje alternatywny wariant posadowienia tunelu w skałach o lepszych parametrach. "Sprawdzi czy takie działanie może obniżyć koszt realizacji tunelu" - zaznaczyła Rarus.

W związku z tym, że wyniki analizy muszą zostać uwzględnione w Koncepcji Programowej, termin opracowania będzie przesunięty na II kwartał tego roku.

Umowa na opracowanie "Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym i hydrologicznym, budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Rzeszów Południe (bez węzła) - Babica (z węzłem) dł. ok. 10,3 km, wraz z infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi" została podpisana w styczniu 2017 r. Wykonawcą dokumentu jest konsorcjum firm Promost Consulting i IRP Biuro Projektów, wartość umowy to ponad 6 mln zł.

Koncepcja, którą przygotuje konsorcjum, doprecyzuje dotychczas wypracowane przez GDDKiA założenia projektowe i przedstawi wariantowe rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich. Jak wyjaśniła rzeczniczka, koncepcja pomoże wybrać GDDKiA docelowe rozwiązania projektowe i technologię realizacji. "Uściśli również zakres rzeczowy i finansowy tej inwestycji" - powiedziała Rarus.

Budowa odcinka S19 od Rzeszowa do Babicy będzie realizowana w systemie projektuj-buduj. W ramach tego odcinka przewiduje się wykonanie obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 1,3 km, pięciu estakad, wiaduktu oraz przejść dla zwierząt. Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Koncepcja Programowa jest również przygotowywana dla odcinka trasy od Babicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Fragment ten został podzielony na cztery zadania.

W sumie odcinek S19 od Rzeszowa do Barwinka będzie miał ponad 85 km długości. Szacunkowy koszt to ok. 9 mld zł., konieczna będzie budowa m.in. 4 tuneli i prawie 50 estakad.

Obecnie na Podkarpaciu kierowcy mogą korzystać już z ponad 30 km drogi ekspresowej S19. Ponad 46 km jest realizowanych w trybie projektuj-buduj, a niemal 7,9 km jest obecnie w przetargu.

Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ - południe we wschodniej części kraju. Ma przebiegać od przejścia z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku.

Droga ma być częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia, która przebiegać będzie z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.