PARTNER PORTALU

Kończą się konsultacje ws. rozbudowy linii kolejowej Gliwice-Katowice

  • PAP/rs    27 maja 2022 - 18:16
Kończą się konsultacje ws. rozbudowy linii kolejowej Gliwice-Katowice
Konsultacje ws. rozbudowy głównej linii kolejowej Gliwice-Katowice prowadzi wykonawca studium wykonalności tej inwestycji (Fot. materiały PKP PLK)

Konsultacje ws. rozbudowy głównej linii kolejowej Gliwice-Katowice prowadzi wykonawca studium wykonalności tej inwestycji, planowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Do 30 maja można wypełniać internetową ankietę; tego dnia odbędzie się też ostatnie spotkanie z mieszkańcami, w Katowicach.




  • Chodzi o dobudowę pary nowych torów, a przez to oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, na liczącym ok. 30 km połączeniu kolejowym Katowic i Gliwic.
  • Opracowanie studium jest jednym z najważniejszych etapów, przygotowujących do rozpoczęcia tej inwestycji.
  • Przetarg na wykonanie dokumentacji przedprojektowej  przeprowadzono w ub. roku. Umowę PLK i GZM podpisały ze spółką TPF na początku grudnia ub. roku.

Chodzi o dobudowę pary nowych torów, a przez to oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, na liczącym ok. 30 km połączeniu kolejowym Katowic i Gliwic, przez Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Zabrze. Zamówienie w połowie finansuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, zainteresowana tą inwestycją pod kątem projektu Kolei Metropolitalnej.

Linia Gliwice - Katowice to główny kolejowy szlak miast Górnego Śląska oraz część najważniejszej linii S1 Kolei Śląskich. W przyszłości ma być jedną z dwóch kluczowych tras głównego przedsięwzięcia transportowego GZM - Kolei Metropolitalnej (obok trasy Dąbrowa Górnicza - Tychy), którego rozwój uniemożliwia niewystarczająca przepustowość linii kolejowych.

Opracowanie studium jest jednym z najważniejszych etapów, przygotowujących do rozpoczęcia tej inwestycji. Na mocy podpisanego wiosną ub. roku porozumienia GZM sfinansuje połowę kosztów studium, które oszacowano na ok. 4 mln zł.

Przetarg na wykonanie dokumentacji przedprojektowej dla rozbudowy połączenia pomiędzy Katowicami a Gliwicami na głównej magistrali kolejowej E30 zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK, przeprowadzono w ub. roku. Umowę PLK i GZM podpisały ze spółką TPF na początku grudnia ub. roku.

Zgodnie z informacjami GZM konsultacje przewidziano na dni od 16 do 30 maja br. Od 16 do 18 maja odbywały się spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Katowice, Chorzowa, Świętochłowic, Rudy Śląskiej oraz Zabrza. Ze względu na zainteresowanie społeczne katowiczan, którym zależy na utworzeniu nowego przystanku w rejonie dużego Osiedla Witosa, na 30 maja zaplanowano tam jeszcze jedno spotkanie.

Do 30 maja można też wypełniać internetową ankietę: Formularz konsultacyjny, korzystając z materiałów konsultacyjnych.

Połączenie kolejowe z Gliwic do Katowic było remontowane przez PLK od 2013 r. do 2016 r. W grudniu 2014 r. skończyły się prace między Gliwicami a Chorzowem Batorym, w 2015 r. wyremontowano odcinek Katowice - Chorzów Batory, a w 2016 r. tory stacji Gliwice. Inwestycje pozwoliły na przyspieszenie pociągów i skrócenie przejazdu z ok. 30-35 min. do 20-26 minut.

Przedmiotem obecnych analiz ma być dalsze skrócenie czasu jazdy pociągów. Analizowana ma być m.in. budowa nowych torów aglomeracyjnych i nowych przystanków. Wśród założeń będzie zwiększenie dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym oraz dostosowanie stacji i przystanków do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Wykonawcy studium przeanalizują również usprawnienie przewozu towarów - pod kątem cięższych i dłuższych (do 750 m) pociągów towarowych, m.in. w relacjach międzynarodowych.

Prace studialne określą zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji. Zakładany termin realizacji prac studialnych to lata 2021-2023. Główną częścią zamawianych opracowań jest studium wykonalności, które da podstawę do decyzji o realizacji inwestycji.

GZM w kontekście tego przedsięwzięcia zwraca uwagę na kluczową rolę budowy osobnych torów, umożliwiających zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów aglomeracyjnych. Budowa odseparowanego torowiska na trasie Gliwice-Katowice ma zasadnicze znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej. Dzięki temu możliwe byłoby wprowadzenie oczekiwanego standardu, aby pociągi wewnątrz Metropolii kursowały co kilkanaście minut.

Metropolia jest też zaangażowana w rozbudowę tej kluczowej linii w ramach rządowego programu Kolej Plus. W drugiej połowie kwietnia ogłoszono wyniki: do realizacji zakwalifikowano sześć projektów liniowych zgłoszonych przy udziale GZM, z których trzy z nich są powiązane z realizowanym studium wykonalności dla odcinka Katowice - Gliwice.

Oprócz projektów liniowych zakwalifikowanych do Kolei Plus opracowano także dokumentację (Wstępne Studia Planistyczno-Prognostyczne - WSPP) dla trzech lokalizacji punktowych - budowy nowych przystanków osobowych. W rezultacie opracowana dokumentacja dla przystanków: Świętochłowice Mijanka, Zabrze ul. Armii Krajowej i Zabrze Zaborze Północ jest uwzględniana/wykorzystywana również w pracach nad studium wykonalności na odcinku Katowice - Gliwice.

Na początku ub. roku PLK zamówiły podobną dokumentację przedprojektową dla odcinka Katowice - Sosnowiec Jęzor na linii E 30 z Katowic do Krakowa. Ma ona powstać do IV kw. 2023 r. Wcześniej, w 2019 r. i 2020 r. PLK zamawiały takie opracowania m.in. dla odcinków linii kolejowych Bytom - Opole, Katowice Ligota - Tychy (również istotnego dla Kolei Metropolitalnej) oraz Czechowice-Dziedzice - Zwardoń.

Obecnie PLK prowadzą przetargi zakładające m.in. budowę nowych torów aglomeracyjnych na odcinku Będzin - Katowice - Katowice Ligota. Dokumentacja tych inwestycji jest już gotowa.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!