PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Koniec odwlekania przetargów. Do budowy dróg i torów trzeba będzie dopłacić

  • PAP/AT    14 marca 2019 - 06:14
Koniec odwlekania przetargów. Do budowy dróg i torów trzeba będzie dopłacić
Potrzebne mogą być przeglądy poszczególnych inwestycji, czy nie są np. zbyt rozbudowane. Tam jednak, gdzie projekt okaże się optymalny, rząd będzie dopłacał (fot.shutterstock.com)

Kończy się polityka "odwlekania" przetargów. Firm nie da się "wziąć głodem". Jeśli chcemy wykorzystać w pełni unijne pieniądze z obecnej perspektywy, konieczne będzie rozstrzyganie przetargów także wtedy, gdy oferty przekraczają budżet. Tak się zaczyna dziać.




"Kolej zmienia front - wybiera w przetargu ofertę o 70 proc. droższą od kosztorysu inwestora, zamiast unieważnić postępowanie, jak robiła to do tej pory. We wtorek zarządzająca kolejową infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) rozstrzygnęła w taki właśnie sposób strategiczny przetarg na poprawę dostępu do Portu Gdańsk" - pisze „Rzeczpospolita".

Według informacji "Rz", PLK wybrała wartą prawie 758 mln zł ofertę konsorcjum Intercoru i Torpolu. W środę wybrano ofertę Port Gdańsk Zaspa - także powyżej kosztorysu. "To dwa z trzech przetargów mających radykalnie poprawić połączenia kolejowe z portami" - czytamy dalej.

Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR w rozmowie z "Rz" podkreśla, że kończy się polityka "odwlekania", firm nie da się jego zdaniem "wziąć głodem". Zaznacza przy tym, że potrzebne mogą być przeglądy poszczególnych inwestycji, czy nie są np. zbyt rozbudowane. "Tam jednak, gdzie projekt okaże się optymalny, rząd będzie dopłacał" - dodał Furgalski.

"Inwestycja w poprawę dostępu do gdańskiego portu stała się realna dzięki dosypaniu pieniędzy do wartego 66 mld zł Krajowego Programu Kolejowego (KPK). W lutym rząd zdecydował o dołożeniu do KPK jeszcze 3,2 mld zł. Na tę kwotę ma się złożyć dokapitalizowanie PLK przez budżet państwa kwotą 1,8 mld zł oraz 1,4 mld zł kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego" - podała "Rz".

Nie wiadomo jeszcze, jak będzie w przypadku budowy dróg. Tam również oferty, choć nie zawsze - przebijają kosztorysy. "W 2018. r. podpisaliśmy siedem takich umów" - powiedział "Rz" Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

"Przykładowo bez wzrostu kosztów udało się domknąć przetarg na drogę ekspresową S14 po zachodniej stronie Łodzi, gdzie obniżono koszty inwestycji, rezygnując z części węzłów. Nieco inaczej będzie w przypadku Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem. W przetargu na pierwszy element systemu, tzw. centralny projekt wdrożeniowy (obejmuje on m.in. przygotowanie oprogramowania i montaż urządzeń teletechnicznych), wpłynęła tylko jedna oferta, która prawie dwukrotnie (o 172 mln zł) przebiła budżet" - czytamy dalej.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.