PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków przygotowuje strategię rozwoju do 2030 r.

  • PAP    22 lutego 2016 - 18:00
Kraków przygotowuje strategię rozwoju do 2030 r.
Według ekspertów najkorzystniejsza dla rozwoju transportu zbiorowego w Krakowie byłaby budowa lekkiego metra i uruchomienie metrobusu albo rozwój linii krakowskiego szybkiego tramwaju. (fot. pixabay)

• Zastępca prezydenta ds. rozwoju miasta Elżbieta Koterba zaprezentowała założenia strategii rozwoju Krakowa do 2030 r. 
• Zgodnie z opracowywaną strategią, Kraków ma być miastem otwartym, bezpiecznym i obywatelskim.
• Według wiceminister rozwoju, jeśli Kraków ma być najatrakcyjniejszym pod względem inwestycji miastem europejskim, to musi mieć lepszą infrastrukturę.




Wiceprezydent przypomniała, że we wcześniejszej strategii z 2005 r. położono nacisk na wysoką jakość życia mieszkańców i zrównoważony rozwój. - Obecnie zdefiniowaliśmy wizję Krakowa w 2030 r. jako nowoczesnej metropolii, tętniącej kulturą. Otwartą, bogatą, bezpieczną i przyjazną, dumną z historycznego dziedzictwa, a co najistotniejsze współtworzoną przez samorząd i mieszkańców – podkreśliła Koterba. Dodała, że "obywatelskość" jest bardzo ważna dla rozwoju miasta.

W rozmowie z dziennikarzami wiceprezydent podkreśliła, że współudział mieszkańców w tworzeniu przyszłości miasta widać już obecnie m.in. w ich wpływie na planowanie rozwoju terenów zielonych.

Jak zapisano w przygotowywanej strategii bardzo ważna dla poprawy konkurencyjności Krakowa będzie realizacja m.in. takich projektów miejskich i metropolitalnych jak: Kraków Nowa Huta Przyszłości z rewitalizacją obszarów poprzemysłowych, pakiet projektów o charakterze metropolitalnym „Balice” mający na celu zwiększenie dostępności miasta dla inwestorów i Park Rzeki Wisła czyli rewitalizacja terenów nadbrzeżnych.

Nowa strategia rozwoju miasta ma być gotowa do końca roku. W poniedziałek (22 lutego) jej założenia były prezentowane ekspertom. Obecna na spotkaniu wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz mówiła, że regiony i metropolie powinny jeszcze raz przemyśleć wybór swoich specjalizacji, branż, które mogą stać się dla nich dźwignią rozwoju.

Jako przykład przygotowywanego, ogólnopolskiego projektu, który może być atrakcyjny także dla Krakowa Emilewicz podała "Cyberpark Enigma", który ma na celu powstanie ośrodka zdolnego konkurować na europejskim rynku w specjalistycznych usługach IT związanych z cyberbezpieczeństwem i zarządzaniem kryzysowym. - Dlaczego ten program wydaje się atrakcyjny do wdrożenia? Bo mamy już infrastrukturę m.in. w Krakowie, gdzie mamy superszybki komputer na AGH. Mamy kapitał ludzki, wykształconą kadrę i świetnych studentów, którzy wchodzą na rynek pracy oraz liczne, działające z sukcesem nie tylko korporacje w sektorze IT, ale też małe i średnie firmy – mówiła Emilewicz.

Odnosząc się do pomysłu budowy w Krakowie metra, za czym w przeprowadzonym w 2014 r. referendum lokalnym opowiedziało się ponad 55 proc. głosujących, wiceminister mówiła, że należy patrzeć na tę inwestycję nie z perspektywy miasta, w którym żyje niespełna milion osób, ale miasta, które za kilkadziesiąt lat znacznie "urośnie", bo ma potencjał na dwa miliony obywateli. „Nie mnie jednak o tym decydować” – zastrzegła Emilewicz.

Wiceminister mówiła dziennikarzom, że jeśli Kraków ma być najatrakcyjniejszym pod względem inwestycji miastem europejskim, to musi mieć lepszą infrastrukturę. - Ja nie bałabym się myśleć na serio o metrze – powiedziała.

W zamówionym przez miasto opracowaniu specjaliści z poznańskiego Biura Inżynierii Transportu wskazali, że najkorzystniejsza dla rozwoju transportu zbiorowego w Krakowie byłaby budowa lekkiego metra i uruchomienie metrobusu albo rozwój linii krakowskiego szybkiego tramwaju. Nie wiadomo jeszcze, na co zdecydują się władze miasta, które chcą zlecić kolejną ekspertyzę w tej sprawie.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.