PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków, Trasa Łagiewnicka: Dofinansowanie na budowę przepadnie jeśli spółka szybko nie powstanie

  • PAP/AT    3 lutego 2016 - 15:29
Kraków, Trasa Łagiewnicka: Dofinansowanie na budowę przepadnie jeśli spółka szybko nie powstanie
Władze miasta podkreślają, że realizacja Trasy Łagiewnickiej jest kluczowa dla wyprowadzenia ruchu tranzytowego z centrum Krakowa (fot.krakow.pl/Wiesław Majka)

• Radni przesunęli dyskusję ws. powołania spółki Trasa Łagiewnicka.
• Spółka ma zająć się budową Trasy Łagiewnickiej.
• Kraków może straci szansę na dofinansowanie.




O 2 tygodnie krakowscy radni przesunęli dyskusję ws. powołania spółki Trasa Łagiewnicka, która ma zająć się budową blisko 4-km arterii będącej fragmentem trzeciej obwodnicy miasta. Wg. władz miasta, jeśli spółka nie powstanie szybko, gmina straci szansę na dofinansowanie.

Trasa Łagiewnicka ma połączyć ulicę Grota-Roweckiego z węzłem ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Projekt przewiduje wybudowanie za blisko 1,28 mld zł 3,7 - kilometrowej arterii złożonej z dwóch jezdni z trzema pasami ruchu oraz torów tramwajowych.

Realizacją inwestycji ma się zająć powołana przez gminę spółka celowa.

"To decyzja bardzo poważna. Jej konsekwencje mieszkańcy i przyjezdni będą odczuwali przez dziesięciolecia, pod względem korzystania z tej infrastruktury i następstw finansowych. Chcemy taką decyzję podjąć po debacie. Statut tej spółki otrzymaliśmy we wtorek wieczorem i sądzę, że niewiele osób miało czas się z nim zapoznać, a w każdej sprawie diabeł tkwi w szczegółach" - mówił przewodniczący klubu radnych PO Andrzej Hawranek, tłumacząc powody odłożenia decyzji.

Radni PiS są przeciwni budowie Trasy Łagiewnickiej w projektowanej formie z powodów finansowych. "Moglibyśmy rozważyć jej powstanie tylko w wariancie budowy nowej linii tramwajowej, na którą można pozyskać 100 mln zł i to ma sens. Ale pchanie się w miliardową inwestycję może być katastrofą finansową dla miasta. Obciążamy przyszłe budżety gminy w bardzo poważny sposób" - mówił dziennikarzom przewodniczący klubu radnych PiS Włodzimierz Pietrus.

Przeciw powołaniu spółki i budowie trasy protestowali w środę także miejscy aktywiści, którzy uważają, że budowa Trasy Łagiewnickiej to wstęp do budowy kolejnego odcinka III obwodnicy miasta - Trasy Pychowickiej, a ta przechodząc tuż obok terenów zielonych doprowadzi do ich zniszczenia, może zagrozić m.in. Jaskini Wiślanej.

Radny Aleksander Miszalski mówił, że radni PO chcą zapoznać się z analizą transportową miasta, by dowiedzieć się, czy Trasa Łagiewnicka jest najpilniejszą inwestycją i z jej projektowanym kształtem, a 15 lutego - na dwa dni przed podjęciem decyzji - chcą zorganizować debatę z udziałem ekspertów i wszystkich zainteresowanych stron, także protestujących. Choć upłynął termin składania poprawek do uchwały o powołaniu spółki, według radnych za dwa tygodnie będzie jeszcze możliwa jej zmiana.

Jak podkreślają władze miasta realizacja Trasy Łagiewnickiej jest kluczowa dla wyprowadzenia ruchu tranzytowego z centrum Krakowa, w tym z bardzo obciążonych ruchem samochodowym Alei Trzech Wieszczów oraz poprawy jakości powietrza poprzez zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska.

Wybudowanie nowej trasy jest planowane w latach 2016-21. By pokryć koszty inwestycji miasto chce współpracy ze spółką Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR), które zabezpieczyłyby ok 300 mln zł, a reszta potrzebnej kwoty ma pochodzić z kredytu bankowego, ze środków unijnych, jeśli chodzi o budowę linii tramwajowej oraz z oszczędności przetargowych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.