PARTNER PORTALU
  • BGK

Łódź: władze miast aglomeracji chcą ograniczyć tranzyt tirów

  • PAP/MIW    19 sierpnia 2016 - 15:06
Łódź: władze miast aglomeracji chcą ograniczyć tranzyt tirów
Od czasu uruchomienia odcinku autostrady ze Strykowa do Tuszyna ruch przez Łódź zdecydowanie zmalał. (fot. www.gdos.gov.pl).

• Władze Łodzi będą dążyć do ograniczenia ruchu tranzytowego ciężkich pojazdów na terenie aglomeracji łódzkiej.
• Będą je w tym wspierać samorządy ościennych gmin - Pabianic, Zgierza, Aleksandrowa Łódzkiego i Konstantynowa Łódzkiego.
• Wspólnie postulują m.in.zniesienie opłat viaTOLL na obwodnicy Łodzi.




Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska zaapelowała wcześniej do łodzian o podpisywanie petycji, skierowanej do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w sprawie ograniczenia na terenie miasta ruchu samochodów ciężarowych o masie powyżej 12 ton. Wywołało to obawy samorządów ościennych gmin, bo wprowadzenie ograniczenia mogłoby znacząco zwiększyć ruch na przebiegającej przez nie drodze krajowej nr 71.

- Propozycja wprowadzenia ograniczeń tranzytu ciężkich pojazdów przez Łódź spowodowała duże emocje. Stąd spotkanie z włodarzami gmin ościennych, które doprowadziło do wypracowania wspólnego stanowiska - podkreśliła prezydent..

W lipcu - po oddaniu do użytku nowego odcinka autostrady A1 Tuszyn - Stryków, stanowiącego wschodnią obwodnicę Łodzi - ruch ciężkich pojazdów na ulicach miasta zmniejszył się o kilkadziesiąt procent.

Czytaj: Łódź, autostrada A1: Urzędnicy zaskoczeni dużo mniejszym natężeniem ruchu

- Przez ostatnie cztery lata (....) byliśmy jednym wielkim węzłem autostradowym. Po otwarciu węzła A1 Stryków - Tuszyn mieszkańcy odetchnęli. Nie chcą już tirów pod oknami. Od października wejdą opłaty dla samochodów ciężarowych viaTOLL dotyczące korzystania z tego odcinka A1, istnieje zatem duże prawdopodobieństwo, że część kierowców będzie chciała wykorzystać drogi przez miasto, które są znacznie krótsze - w zależności od kierunku o 40 do 60 km - zaznaczyła Zdanowska.

Prezydent dodała, że ma możliwość wprowadzenia ograniczenia ruchu tirów w Łodzi, ale jeśli chodzi o rozwiązania dotyczące całej aglomeracji decyzję może podjąć tylko GDDKiA.

- Elementem konfliktu jest DK 71, bo z chwilą ograniczenia ruchu w Łodzi staje się naturalną obwodnicą dla ciężkich pojazdów.

Czytaj: Łódź nie wpuści tirów do miasta

- Proponujemy taką organizację ruchu wokół Łodzi, by pojazdy ciężkie już na tzw. dużych ringach kierowane były na S8, A1, A2, aby omijały DK nr 71. Gminy postulują ograniczenie tonażu pojazdów na tej drodze, a w miejscach newralgicznych DK 71 wprowadzenie ruchu dla tirów w jednym kierunku - dodał Grzegorz Misiorny z Zarządu Dróg i Transportu.

Władze Łodzi postulują też, by na obwodnicy wokół aglomeracji łódzkiej, jaką tworzą odcinki autostrad A1, A2 wraz z drogami ekspresowymi S8 i nieukończoną jeszcze S14 nie obowiązywały opłaty viaTOLL dla samochodów ciężarowych. Projekt uchwały Rady Miejskiej przygotowali radni z klubu PO.

- W Poznaniu i Krakowie odcinki autostrady w układzie aglomeracyjnym są bezpłatne - stanowi to zachętę dla kierowców ciężkich pojazdów, by wybierać te drogi. W czym gorsza jest Łódź? Wysłaliśmy w tej sprawie stanowisko do rządu, do parlamentarzystów, na razie nie ma odzewu - zaznaczył radny Paweł Bliźniuk.

Rzecznik łódzkiej GDDKiA Maciej Zalewski podkreślił, że jedynie prezydent miasta, jako organ zarządzający ruchem, może podjąć taką decyzję i jest ona niezależna od opinii GDDKiA.

- W naszej ocenie ruch ciężki na osi północ - południe, który odbywał się drogami krajowymi: nr 1 (al. Włókniarzy i Jana Pawła II) i nr 14 (ulicami: Rydza-Śmigłego, Kopcińskiego, Strykowską) w ogromnej większości został już z miasta wyprowadzony dzięki oddaniu do użytkowania autostrady A1 Stryków- Tuszyn - zaznaczył.

GDDKiA uznał za zasadne obawy samorządów ościennych gmin, że wprowadzenie ograniczenia wjazdu tirów do Łodzi spowoduje zwiększenie ruchu na DK nr 71 i pogorszenie warunków życia mieszkańców położonych przy trasie miejscowości.

- Przedstawiliśmy nasze negatywne stanowisko w tej sprawie i skierowaliśmy ją do wojewody łódzkiego, jako organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem, aby rozstrzygnąć ten ogólnospołeczny spór. Naszą, w rozumieniu prawa opinię, wyrazimy po zajęciu stanowiska przez wojewodę - dodał Zalewski. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.