PARTNER PORTALU
  • BGK

Lokalny rynek turystyczny musi liczyć na lokalnych deweloperów

  • Wnp.pl (Piotr Stefaniak)    17 września 2018 - 20:00
Lokalny rynek turystyczny musi liczyć na lokalnych deweloperów
Globalne sieci hoteli lokują się wyłącznie w największych miastach. Na zdjęciu hotel InterContinental w Warszawie (Fot. Grippenn/Wikipedia/CC BY 2.5)

Wiadomość płynąca od deweloperów dla mniejszych miast nie jest raczej optymistyczna – sieci uznanych już marek hoteli powściągliwie planują w nich inwestować. Powód jest czysto ekonomiczny. Zagraniczni turyści dość sporadycznie tam docierają, podobnie jak ludzie biznesu, więc hotel nie jest w stanie zarobić na siebie. Ale na silnie konkurencyjnym rynku są wyjątki i pojawiają się nowe okoliczności.




  • Nadal w czołówce rozwoju usług hotelarskich są miasta z największą liczbą hoteli lub najpopularniejsze destynacje turystyczne.
  • Deweloperzy wskazują nie tylko na rosnącą konkurencję oferty hoteli markowych, lecz także prywatnych apartamentów na wynajem, szczególnie położonych w centrach miast oraz pokojów na wynajem.
  • Konkurencja rynkowa wymusza różne kalkulacje i szukanie niestandardowych rozwiązań, także lokalizacji w mniejszych miastach.

Ogólnie rynek hotelarski w 2018 roku, liczony wykorzystaniem łóżek, nadal rośnie w Polsce, choć nierównomiernie - to jeden z wniosków debaty „Nowe sieci w natarciu. Hotelowi gracze coraz mocniej celują w Polskę” konferencji Property Forum, zorganizowanej przez Grupę PTWP.

Dlatego przedstawiciele różnych sieci hoteli różnie oceniają jego dynamikę w głównych miastach; od kilkuprocentowego wzrostu, przez stagnację, po spadek.

W miastach turystycznych liczą kasę po rekordowych wakacjach

Jaka konkurencja?

Powodów ostrożnej oceny jest kilka. Jednym jest wysoka dynamika wzrostu wykorzystanych miejsc w 2017 roku (ok. 10 proc.), innym duża podaż nowych hoteli, otwartych w ostatnich miesiącach.

Nadal w czołówce rozwoju usług hotelarskich są miasta z największą liczbą hoteli lub najpopularniejsze destynacje turystyczne, jak Warszawa czy Kraków. Ale np. we Wrocławiu niektóre sieci zanotowały w tym roku spadek wskaźnika wykorzystanych łóżek.

Deweloperzy wskazują nie tylko na rosnącą konkurencję oferty hoteli markowych, lecz także oferty prywatnych apartamentów na wynajem, szczególnie położonych w centrach miast oraz pokojów na wynajem. Są łatwo dostępne w wyszukiwarkach internetowych, choć – jak podkreślono w debacie – po przyjeździe niektórzy goście hotelowi gwałtownie szukają jednak pokoju w hotelu.

Deweloperski punkt widzenia

Z punktu widzenia inwestorów rynek hotelarski ma zatem dwa oblicza.

Z jednej strony nadal w Polsce brakuje łóżek w hotelach, szczególnie niższych klas, bo utrzymuje się wysoki popyt zgłaszany przez turystów krajowych i zagranicznych, a w sezonach innych niż letni – przez gości biznesowych. Jednak z drugiej strony coraz trudniej wejść z nową ofertą.

- Tylko w ciągu dwóch ostatnich lat koszty nowej inwestycji naszej sieci wzrosły o około 30 proc. – powiedział Przemysław Wieczorek, członek zarządu Puro Hotels, reprezentujący polską lifestyle'ową markę hotelową (kapitał norwesko-polski) szukającą lokalizacji w centrach miast.

Tym ostrożniej należy wybierać lokalizacje. Zdaniem Wieczorka miejsca o „słabym” potencjale, inne niż centra dużych miast oraz mniejsze miasta to „produkt o podwyższonym ryzyku”.

Polska najatrakcyjniejszym miejscem do budowy hoteli w Europie Środkowo-Wschodniej

Nowa oferta



4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.