PARTNER PORTALU
  • BGK

Lotnisko Chopina będzie portem przesiadkowym

  • PAP/AKC    22 kwietnia 2019 - 08:11
Lotnisko Chopina będzie portem przesiadkowym
Lotnisko Chopina (fot.lotnisko-chopina.pl)

Główna rozbudowa pirsu północnego warszawskiego Lotniska Chopina planowana jest na przyszły rok - mówi dyrektor portu Mariusz Szpikowski. Przed wakacjami ma się zakończyć zaś remont drogi startowej; zwiększy to przepustowość portu, który ma stać się lotniskiem przesiadkowym.




  • Port przystąpił do inwestycji, które zakładają m.in. przebudowę istniejących dróg kołowania oraz budowę nowych.
  • Szpikowski dodał, że lotnisko, mimo rozbudowy do maksymalnych parametrów, nie będzie w stanie obsłużyć od 5 do 15 milionów pasażerów w 2028 r., a na taki ruch wskazują prognozy.
  • Wynika z nich, że do tego czasu port może nie poradzić sobie z obsługą nawet 23-86 milionów osób.

- Lotnisko Chopina będzie rozbudowywane jako lotnisko przesiadkowe. W naszej strategii wyraźnie określiliśmy, że rozbudowujemy nasz port jako przesiadkowy, a nie point to point (połączenia punkt-punkt ). Aby było to możliwe, musieliśmy opracować to na realnej flocie samolotów, które do nas przylatują. Trzeba było wiedzieć, ile będzie samolotów na lotnisku, ile w tym będzie samolotów szerokokadłubowych - tłumaczy prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL) Mariusz Szpikowski, które zarządza Lotniskiem Chopina.

Lotnisko przesiadkowe jest inaczej zbudowane niż port dla ruchu point to point. Na lotnisku przesiadkowym samoloty szerokokadłubowe zasilane są samolotami wąskokadłubowymi. Muszą być zsynchronizowane rozkłady lotów, przejścia dla pasażerów, ponieważ często przemieszczają się między strefą Schengen i Non Schengen.

- Ponadto, system sortowni i odbioru bagaży musi być też tak ułożony, aby szybko i sprawnie mogły zostać one przetransportowane między samolotami. Do tych wymagań zmieniamy nasze lotnisko - powiedział Szpikowski.

Czytaj też: Minister Wild: zanim powstanie CPK konieczne nowe inwestycje na Lotnisku Chopina i w Radomiu

Inwestycje zaplanowane są na lata 2019-2022. - Od połowy marca trwa modernizacja jednej z dróg startowych; w ciągu najbliższych trzech miesięcy wymieniona zostanie część jej nawierzchni. Niestety, tak szeroki, wykonywany raz na kilka lat zakres prac wymusił przeniesienie wszystkich operacji na drugą drogę startową, co niestety wiąże się ze zwiększeniem liczby samolotów wykonujących starty i lądowania nad niektórymi warszawskimi dzielnicami - tłumaczy Szpikowski.

Oprócz modernizacji pasa startowego, przeprowadzony zostanie też remont niektórych dróg kołowania. - Zakończenie zasadniczego, a tym samym najbardziej uciążliwego dla okolicznych mieszkańców etapu prac modernizacyjnych planujemy na koniec czerwca tego roku - powiedział.

Szef portu podkreślił, że wszystkie przeprowadzane prace są niezbędne, aby utrzymać wysoki poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lotniczych, a także dostosować port do rosnącego ruchu pasażerskiego.

- Dzięki porozumieniu z wojskiem udało nam się wykorzystać przestrzeń na płycie wojskowej, dzięki czemu będziemy mogli rozbudować pirs północny strefy Non Schengen - powiedział Szpikowski.

Pirs jest przedłużeniem hali głównej terminalu lotniczego, od którego odchodzą tzw. rękawy - kryte przejścia z lotniska do samolotu. Warszawskie lotnisko ma dwa pirsy: północny i południowy.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.