PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Marszałek: Nic już nie stoi na przeszkodzie, by za 4 lata powstał tunel kolejowy pod Łodzią

  • PAP/JS    28 sierpnia 2018 - 18:14
Marszałek: Nic już nie stoi na przeszkodzie, by za 4 lata powstał tunel kolejowy pod Łodzią
Tunel utworzy coś na kształt metra, którym szybko będzie można przemieszczać się po Łodzi , fot. CC0 license

Nic już nie stoi na przeszkodzie, by za 4 lata powstał tunel kolejowy pod Łodzią – powiedział marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień po ogłoszeniu decyzji UE o przekazaniu 411 mln euro na budowę tunelu średnicowego, łączącego stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska.




  • Dzięki tunelowi średnicowemu, Łódź Fabryczna stanie się dworcem przelotowym.
  • Przez ścisłe centrum miasta będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.
  • Zdaniem wicedyrektora Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi Macieja Sobieraja, tunel średnicowy to kluczowa inwestycja transportowa, która na na pewno przyspieszy podróże nie tylko pomiędzy dzielnicami, ale również mniejszymi miastami aglomeracji i region.

"Finansowanie UE zapewnione, wykonawca wybrany, projektowanie trwa - nic już nie stoi na przeszkodzie, by powstał tunel kolejowy pod Łodzią z dwoma dodatkowymi przystankami na Śródmieściu i Polesiu, i byśmy za cztery lata mogli zobaczyć zupełnie inny system komunikacji w Łodzi" - podkreślił marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień na konferencji zwołanej po ogłoszeniu decyzji Komisji Europejskiej o przekazaniu 411 mln euro na budowę tunelu średnicowego pod Łodzią.

Będzie to drugi etap inwestycji, w ramach której w latach 2007-2013 UE sfinansowała inwestycje rzędu 242 mln euro w renowację łódzkiego węzła kolejowego i dworców na stacjach Łódź Fabryczna i Łódź Widzew. Obecny projekt powinien zostać ukończony w styczniu 2022 r. Zakłada on poprowadzenie podziemnej linii kolejowej od Łodzi Fabrycznej w kierunku zachodnim. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska.

Dzięki tunelowi średnicowemu, Łódź Fabryczna stanie się dworcem przelotowym. Przez ścisłe centrum miasta będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne - na osi Wschód-Zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi Północ-Południe (przez stacje Łódź Widzew - Łódź Fabryczna - Łódź Żabieniec). Inwestorem głównym jest PKP PLK, a wysokość dofinansowania UE sięga 85 proc. wartości projektu.

"Dzięki działaniom prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej i marszałka woj. łódzkiego Witolda Stępnia udało się wywalczyć dwie stacje pośrednie - przy ul. Zielonej i przy ul. Ogrodowej (stacje Łódź Śródmieście i Łódź Polesie - przyp. red.). Dzięki temu tunel pod Łodzią będzie mógł funkcjonować jako metro" - zaznaczył dyr. Wydziału Zarządzania Projektami w łódzkim magistracie Robert Kolczyński.

Jak dodał, obecnie trwają prace koncepcyjne zmierzające do opracowania dokumentacji technicznej inwestycji. Miasto jest w stałym kontakcie z PKP PLK i na bieżąco konsultuje takie zagadnienia jak przebieg tunelu, wygląd i funkcjonalność stacji Łódź Śródmieście i Łódź Polesie. Zgodnie z harmonogramem, prace budowlane powinny zacząć się wiosną przyszłego roku.

"W ramach właśnie procedowanego porozumienia miasto chce przeznaczyć ok. 70 mln zł na inwestycje na styku kolei i terenów miejskich. Będą to przejścia nad liniami kolejowymi, m.in. budowa dwóch wiaduktów przy ul. Rokicińskiej w śladzie ul. Hetmańskiej i ul. Malowniczej. Chcemy, by na skrzyżowaniu ul. Zielonej i al. Kościuszki powstał węzeł multimodalny integrujący przystanki tramwajowe na linii północ-południe. Rozmawiamy z PKP o bezpośrednich zejściach z przystanków tramwajowych do stacji Łódź-Śródmieście" - podał Kolczyński.

Zdaniem wicedyrektora Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi Macieja Sobieraja, tunel średnicowy to kluczowa inwestycja transportowa, która na na pewno przyspieszy podróże nie tylko pomiędzy dzielnicami, ale również mniejszymi miastami aglomeracji i regionu - jak Zgierz, Pabianice, Koluszki. "To szansa na skok w rozwoju gospodarczym miasta, ponieważ obecnie pracodawcy poszukują pracowników coraz dalej od jego centrum - tunel daje szansę na szybki i sprawny transport" - ocenił.

Decyzję KE skomentował także kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Łodzi Waldemar Buda.

"To spodziewana decyzja, ale też dowód na to, że dyskusje i konflikty o różne pragmatyczne sprawy nie przesądzają kwestii współfinansowania przez UE wielu projektów, na których Polsce zależy. Bardzo się cieszę, że łódzki projekt na tak ogromną kwotę znalazł uznanie KE. +Mini metro+ dla Łodzi jest przełomowym projektem rządowym, który będzie realizowany w najbliższych latach. Wierzymy, że te środki przyspieszą realizację inwestycji" - podkreślił.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.