PARTNER PORTALU
  • BGK

Metrem do lotniska Pyrzowice? Zobacz, jak może wyglądać monrail

  • AW/AKC    20 listopada 2019 - 10:49

Zamiast samochodem czy autobusem z Katowic czy z Sosnowca do Pyrzowic naziemnym metrem? Swoją koncepcję zaprezentowała właśnie firma Bombardier.




  • To, że centrum Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii potrzebuje szybkiego połączenia z lotniskiem w Pyrzowicach, wiadomo od dawna.
  • Koncepcja firmy Bombardier pokazuje szybkie metro biegnące na estakadach przez śląskie i zagłębiowskie miasta do lotniska.
  • Szybka kolej to jeden z najbardziej oczekiwanych projektów w tym regionie.

Kolejne koncepcje szybkiej kolei jednak nie mogą doczekać się realizacji. Na świecie, w takich miastach jak Dubaj, Newark, Sao Paulo czy Las Vegas problem poruszania się po zatłoczonych ulicach rozwiązano za pomocą metra naziemnego. Tam autorem koncepcji była kanadyjska firma Bombardier. Ta sama firma właśnie przygotowała koncepcję dla woj. śląskiego.

- Propozycją Bombardiera jest metro naziemne na estakadzie. Spełnia wymogi ekologii, jest ciche, bo porusza się na gumowych kołach, przewiezie porównywalną liczbę pasażerów do metra. Nie wymaga długiego czasu budowy, nie nastręcza tym samym problemów mieszkańcom, nie powoduje kolizji z istniejącym transportem autobusowym i tramwajowym. To nasza propozycja dla rosnącego miasta, która może stać się wizerunkiem metropolii śląskiej – wyjaśniał Sławomir Nalewajko, prezes firmy Bombardier Transportation Polska podczas wtorkowego (19 listopada)prezentacji koncepcji przy okazji otwarcia laboratorium na Politechnice Śląskiej.

W centrum Katowic naziemne metro między dworcem a Spodkiem poruszałoby się nad linią tramwajową, zaś w centrum Sosnowca równolegle do linii kolejowej. Te dwie nitki łączyłyby się w Czeladzi i dalej przez Wojkowice trasa prowadziłaby wprost do Pyrzowic. Pasażer nie potrzebowałby nawet parasola, bo metro na wizualizacji podjeżdża specjalnym rękawem pod sam terminal.

W niedawnej rozmowie z PortalSamorzadowy.pl przewodniczący GZM Krzysztof Karolczak podkreślał, że największym i najbardziej oczekiwanym w metropolii projektem jest kolej metropolitalna.

- Dobiegają końca procedury związane z przygotowaniami do zamówienia studium wykonalności. Jesteśmy w kontakcie ze wszystkimi stronami, które w tym projekcie mogą wziąć udział, czyli z PKP PLK, z woj. śląskim, z Ministerstwem Infrastruktury - mówił.

Jak dodał, w jednym z etapów opracowanej koncepcji znajduje się monorail.

- Takie rozwiązania nie są w Polsce stosowane i wymagają zmiany przepisów, ale jak widzimy w Azji i na świecie doskonale się sprawdzają. Mam nadzieję, że będziemy w Europie liderem wdrażania takich nowoczesnych technologii – komentował Karolczak.

O potrzebie budowy metra w woj. śląskim przekonani są naukowcy z Politechniki Sląskiej.

- Żaden inny środek transportu nie jest w stanie dorównać przepustowości, jaką ma metro – mówił prof. Janusz Ćwiek, kierownik Katedry Transportu Kolejowego Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej.

Czytaj też: Śląsk może mieć metro jak Arabia Saudyjska

– Metro kojarzy nam się z metrem warszawskim i kopaniem w ziemi, gdzie trwa to latami i jest bardzo drogie. Tak nie musi być. Metra jeżdżą również na estakadach i jest to ruch bezkolizyjny. Oczywiście tam, gdzie jest to możliwe, metro może jeździć również pod ziemią i planuje się, żeby tak było na Śląsku. Kopalnie są znacznie głębiej i technicznie jest to możliwe, bo nie musimy kopać do głębokości kopalń. Obecnie są sprzyjające okoliczności, by rozmawiać o metrze na Śląsku - dodał.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Robert, 2019-11-26 12:57:07

    Co za "inżynier" wymyślił słup nowej kolejki pomiędzy istniejącym torowiskiem tramwajowym?

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.