PARTNER PORTALU
  • BGK

Miasta nie chcą już "betonowych pustyni", chcą więcej zieleni

  • PAP    3 grudnia 2019 - 19:10
Miasta nie chcą już "betonowych pustyni", chcą więcej zieleni
Wizualizacja zagospodarowania przestrzeni przed sosnowieckim dworcem (fot. UM Sosnowiec)

Wykonawcę przebudowy przestrzeni przed głównym dworcem kolejowym w Sosnowcu wyłania w przetargu miejscowy samorząd. Miasto liczy, że plac – z wprowadzoną większą ilością zieleni, niż w pierwotnym projekcie – będzie gotowy przed końcem 2020 r.




O dobiegającym końca terminie składania ofert w postępowaniu na przebudowę placu poinformował na wtorkowym spotkaniu prasowym wiceprezydent Sosnowca Jeremiasz Świerzawski. Obecny termin przypada na 9 grudnia br.

Świerzawski przypomniał, że prace projektowe tej nowej miejskiej przestrzeni trwały w ub. roku. Umowa z katowicką pracownią Amaya Architekci była następstwem wygranego przez nią w 2017 r. konkursu na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej przebudowy tej części śródmieścia.

"Niemniej, w związku z kwestiami związanymi ze zmianami klimatycznymi, z projektem MPA (projektem adaptacji do zmian klimatu miasta Sosnowca), postanowiliśmy dać jeszcze większy nacisk na kwestie związane z zielenią, z tym naturalnym płucem miejskim - i plac przeddworcowy, który dzisiaj zastawiony jest samochodami, zmieni swoje oblicze" - zasygnalizował wiceprezydent.

"Ostatnia zmiana dotyczy tego, że zwiększyła się ilość plant, zwiększyły się nasadzenia drzew o kilkadziesiąt sztuk. Już wcześniej informowaliśmy, że nawet elementy infrastruktury, zadaszenia konstrukcji wejść do pasażu podziemnego i budynku handlowego, również zostaną wykonane w układzie dachu odwróconego, (…) czyli będzie tam zieleń, (…) co wpisuje się w nasze potrzeby związane z klimatem miejskim" - uściślił Świerzawski.

Jak zaznaczył, plac będzie pełnił funkcję wyłącznie publiczną. "Jest tam wiele alejek, przejść, dojść, przestrzeni, która nie jest zdefiniowana bezpośrednimi ciągami pieszymi tak, aby można było po nim spacerować dowolnie, ale też korzystać z małej architektury, siedzisk. Na tym placu będą również organizowane różne wydarzenia kulturalne; będziemy chcieli organizować tam ważne miejskie wydarzenia, bo to ważny punkt miejski"' - obrazował.

Potwierdził też, że w południowej części placu znajdzie się budynek usługowy, zbudowany na planie okręgu, z kilkudziesięcioma metrami kwadratowymi przestrzeni, pod kątem gastronomii. Na wysokości dworca kolejowego zostanie wyznaczone miejsce z parkingiem typu kiss and ride, będą też miejsca do parkowania i infrastruktura dla osób niepełnosprawnych. Przed samym dworcem znajdzie się napis "Sosnowiec łączy", wykonany z przestrzennych liter o wysokości 2 metrów.

Świerzawski zasygnalizował, że trwają rozmowy z właścicielem efektownego sosnowieckiego dworca kolejowego, spółką PKP SA, nt. odnowienia - wraz z końcówką przebudowy placu - elewacji dworcowego budynku. Prace przy przebudowie placu powinny potrwać 10 miesięcy od zawarcia umowy.

Cały teren przed sosnowieckim dworcem kolejowym jest przecięty ważną miejską arterią, ul. 3 Maja. Miasto - przy wsparciu środków unijnych - wyremontowało w ostatnich latach tę ulicę na odcinku ponad 4 km. Równolegle skorzystało z pomocy katowickiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich, aby w drodze konkursu spróbować zdobyć pomysł na nowy kształt reprezentacyjnej przestrzeni.

Zwycięska praca zakładała m.in. wygospodarowanie po zachodniej stronie ul. 3 Maja, przed dworcem kolejowym, nowego placu, roboczo nazwanego Placem Metropolii, przy którym mógłby stanąć nowy budynek.

Amaya Architekci proponowali też częściowe przykrycie obniżonej części Placu Stulecia (nazywanego popularnie Patelnią), po wschodniej stronie ul. 3 Maja, w którym mieści się pasaż handlowy i skąd prowadzi obszerne przejście podziemne do dworca i na drugą stronę linii kolejowej. Przykrycie Patelni miało by pozwolić m.in. wygospodarować na poziomie gruntu nowy plac, mogący służyć np. jako miejsce pod stragany, scenę czy lodowisko.

Ze względu m.in. na koszty realizacji zakres umowy z pracownią objął jedynie strefę bliższą dworcowi - mieszczącą pomiędzy dawnym domem handlowym "Sezam" z jednej strony i kościołem Najświętszego Serca Pana Jezusa z drugiej strony, do osi ulicy 3 Maja. Ta część projektu została też istotnie zmodyfikowana.

Przebudowa placu przed dworcem będzie wiązała się z likwidacją znajdującego się tam dziś parkingu. Niezależnie powstać ma jednak jednopoziomowy parking kilkaset metrów dalej, za dawnym domem handlowym "Sezam". Miasto na razie nie zamierza przebudowywać "Patelni" ani przenosić z niej pomnika Jana Kiepury.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • DZIKI KRAJ ?, 2019-12-07 20:44:55

    niestety, póki co, jak dobrze zrozumiałem wyjaśnienia najbardziej kompetentnych służb, w aktualnej sytuacji prawnej, ochrona zieleńców miejskich przed ich niszczeniem spoczywa na barkach Straży Miejskiej , ale np. jeżeli specjalnie zaprojektowny , i zbudowany zieleniec w pasie drogowym, dookoła ca...łkowicie otoczony chodnikiem dla pieszych, położony w ścisłym centrum miasta wojewódzkiego, już na jego części został wydeptany kołami parkujących na nim aut osobowych to Straż Miejska nie ma prawa podjąć interwencji w takiej sytuacji ( SM takie miejsce nazywa klepiskiem). Natomiast Policja , jak zrozumiałem wyjaśnienie, też nie może ukarać za jazdę po chodniku w tej sytuacji , bo policjanci musieliby złapać takiego kierowcę na gorącym uczynku, gdyż istnieje zasada domniemania niewinności, a nie ma dowodów jakim sposobem auto przekroczyło chodnik dla pieszych i znalazło się na "klepisku" . - a przecież wiemy, że wystarczyłoby nie tratować takiego zieleńca kołami , a bez żadnych problemów wyrosłaby na nim zieleń, bez żadnego orania i siania , czy sadzenia. KTO ZMIENI TE IDIOTYCZNE PRZEPISY ? - przecież to nic nie kosztuje.  rozwiń
  • w.potega@neostrada.pl, 2019-12-04 10:24:06

    W miastach będzie obowiązywać nowa hierarchia ruchu. Najwyżej w tej hierarchii będziemy sytuować pieszych, oczywiście chodzących i iddychających powietrzem oczyszczanym przez rośliny, zdalnie komunikujących się. Drugie miejsce w hierarchii zajmą rowery. Potem będą pojazdy zbiorowego transportu, zwła...szcza torowe (także z trawnikami), a na końcu samochody personalne. To dla samochodów personalnych zbyt dużo dróg dotychczas betonowaliśmy. Warto ten nieuchronny proces nowej hierarchii przemieszczania się w mieście upowszechniać, budując ekologiczną świadomość.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.