PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Największa inwestycja drogowa w Sosnowcu: przebudowa skrzyżowania drogi krajowej nr 94

  • PAP/MG    12 marca 2019 - 19:15
Największa inwestycja drogowa w Sosnowcu: przebudowa skrzyżowania drogi krajowej nr 94
Samorząd Sosnowca podpisał umowę z wykonawcą przebudowy skrzyżowania drogi krajowej nr 94 z ul. Długosza w Sosnowcu (fot. wikipedia(

Samorząd Sosnowca podpisał umowę z wykonawcą przebudowy skrzyżowania drogi krajowej nr 94 z ul. Długosza w Sosnowcu. Będzie nim firma Banimex. Prace nad nowym dwupoziomowym skrzyżowaniem, których koszt wyniesie prawie 100 mln zł, mają zakończyć się do końca 2020 r.




  • Lokalne władze podkreślają, że to największa miejska inwestycja drogowa w Sosnowcu.
  • "Realizacja zadania przyczyni się do upłynnienia ruchu na głównym ciągu DK 94, co pozwoli zwiększyć przepustowość oraz znacząco poprawi stan środowiska naturalnego..." - wskazywał rzecznik sosnowieckiego magistratu Rafał Łysy.
  • Na realizację przebudowy Sosnowiec pozyskał 74 mln zł dotacji ze środków na "Infrastrukturę drogową dla miast" z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

O podpisaniu umowy z będzińską spółką Banimex, opiewającą na kwotę 99,87 mln zł, poinformował rzecznik sosnowieckiego magistratu Rafał Łysy.

DK 94 jest najlepszą alternatywą dla kierowców całej aglomeracji, którzy często wybierają to połączenie z Krakowem zamiast płatnego odcinka autostrady A4. Dziś w rejonie skrzyżowania tej drogi z ul. Długosza, zwłaszcza w godzinach szczytu, tworzą się długie korki. Przebudowa ma to zmienić.

"Realizacja zadania przyczyni się do upłynnienia ruchu na głównym ciągu DK 94, co pozwoli zwiększyć przepustowość oraz znacząco poprawi stan środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, w tym gazów cieplarnianych do atmosfery pochodzącą z transportu. Również w znaczący sposób ograniczy emisję hałasu oraz drgań" - wskazał Łysy.

Wykonawca przebudowy został wyłoniony w dwustopniowym przetargu. Zamówienie na wykonanie zaprojektowanych wcześniej prac miasto ogłosiło na początku września 2018 r. Spłynęło w nim sześć ofert. Najtańszą, za 109,9 mln zł, złożyło konsorcjum spółek Berger Bau; kolejną, za 110,2 mln zł - będziński Banimex. Po przedstawieniu, za jakie kwoty oferenci są w stanie podjąć się zadania, ostatecznego wykonawcę wyłoniono w aukcji elektronicznej.

W czasie grudniowej aukcji najlepszą ofertę złożyła firma Banimex (99,87 mln zł), która była niższa od oferty Berger Bau o ledwie 11,9 tys. zł. Postępowanie było kontrolowane przez Urząd Zamówień Publicznych, który nie wniósł żadnych uwag - zaznaczają przedstawiciele lokalnych władz.

Przebudowa skrzyżowania DK 94 będzie najdroższą i największą inwestycją drogową sosnowieckiego samorządu w historii miasta. W miejscu istniejącego obecnie skrzyżowania powstanie dwupoziomowe - z rondem w ciągu drogi ul. Długosza - które będzie przebiegało nad poprowadzoną w wykopie trasą DK 94. Zjazd i wjazd pomiędzy drogami zapewnią bezkolizyjne łącznice.

Projekt przebudowy obejmuje nie tylko skrzyżowania, ale również fragment dróg. Powstanie 1,3 km nowej DK 94, wyremontowany zostanie również 300-metrowy odcinek ul. Długosza. Przebudowa obejmuje także budowę ekranów wzdłuż jezdni w obu kierunkach, zarówno w stronę Katowic, jak i Krakowa, co znacznie ograniczy uciążliwy poziom hałasu w tamtym rejonie.

Na realizację przebudowy Sosnowiec pozyskał 74 mln zł dotacji ze środków na "Infrastrukturę drogową dla miast" z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ). Termin realizacji inwestycji jest ściśle określony i zadanie musi być wykonane do 31 grudnia 2020 roku.

Sosnowieccy samorządowcy zapowiadali już wcześniej, że budowa dwupoziomowego skrzyżowania w miejscu obciążonym znacznym ruchem lokalnym i tranzytowym, będzie wiązała się z wprowadzeniem skomplikowanego układu objazdów, utrudnieniami i tworzeniem się korków.

Przygotowana specyfikacja robót przewiduje w pierwszych etapach prac częściowe zamknięcia, przy zachowaniu możliwej płynności ruchu. Później - wraz z rozpoczęciem skomplikowanych robót ziemnych i mostowych - utrudnienia zwiększą się: wytyczane będą m.in. trasy objazdowe.

Po zakończeniu inwestycji najprawdopodobniej zamknięte zostanie zabezpieczone sygnalizacją świetlną oddalone o kilkaset metrów jednopoziomowe przejście dla pieszych, które przecina ruchliwą drogę. W pobliżu znajduje się przejście podziemne, które obecnie jest rzadko używane.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Zx, 2019-03-12 20:59:51

    Czas najwyższy zamknąć przejście na Środuli, ale zamiast niego niech powstanie w tym samym miejscu kładka. Przejściem chodzą ludzie (często starsi) na działki, oddalone o kilkaset metrów przejście podziemne nie jest dobrą alternatywą...

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.