PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Największa w Polsce maszyna TBM wydrąży tunel pod Łodzią

  • Tomasz Klyta    27 lutego 2019 - 16:50
Największa w Polsce maszyna TBM wydrąży tunel pod Łodzią
Maszyna TBM dla inwestycji w Łodzi zostanie zbudowana przez firmę Herrenknecht (fot. wikipedia.org/Yann Caradec)

Podpisano umowę na dostarczenie dwóch maszyn drążących TBM do Łodzi, gdzie prowadzone są prace przy budowie podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Jednak z nich będzie największą jaka do tej pory pracowała w Polsce.




  • Maszyna TBM o średnicy tarczy ponad 13 m wydrąży tunel pod Łodzią.
  • Znajdzie się tam podziemna linia kolejowa oraz wybudowane zostaną przystanki.
  • Zakończenie inwestycji, której koszty pochłoną około 1,6 mld zł, planowane jest na 2021 r.

W środę 27 lutego minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, podczas konferencji prasowej poinformował o postępach prac inwestycji w Łodzi.

- Inwestycja w samym sercu Łodzi to kolejny krok na drodze do budowy bezpiecznej, komfortowej i punktualnej kolei. Dzięki takim projektom łączymy regiony naszego kraju i podnosimy standard życia mieszkańców – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Umowa na wykonanie tuneli została podpisana pomiędzy PKP PLK a konsorcjum Energopol Szczecin i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego w grudniu 2017 r. Inwestycja zakłada budowę dwóch podziemnych przystanków w centrum miasta i pochłonie około 1,6 mld. zł. Pod Łodzią ma powstać w sumie 7,5 km tuneli. Jeden z nich o długości 3 km będzie miał dwa tory a pozostałe o łącznej długości 4,5 km będą jednotorowe.

Wykonawca inwestycji podpisał umowę na dostawę dwóch tarcz TBM do drążenia łódzkich tuneli. Urządzenia są specjalnie produkowane dla tej inwestycji. Pierwsza z maszyn ma być gotowa do pracy jeszcze w 2018 r. 

Dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (odcinek ok. 3 km), będzie wykonywany przy użyciu tarczy o średnicy 13,04 m – największej, jaka pracowała do tej pory w Polsce (maszyna drążąca tunele pod Martwą Wisłą w Gdańsku  miała 12,6 m).

Taką samą metodą wykonane zostaną tunele jednotorowe w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca (4 tunele o łącznej długości 4,5 km). Do ich wydrążenia posłuży druga maszyna TBM o średnicy tarczy 8,76 m. Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna, znajdzie się na głębokości ok. 14 m. W najniższym punkcie nowa linia kolejowa osiągnie głębokość 24 m (w okolicach ul. Ogrodowej).

Czytaj także: Łódź: Tunel połączy dworce kolejowe

Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia m.in. pomiarów drgań i stanu technicznego obiektów w sąsiedztwie prowadzonych prac. PKP PLK będą prowadziły monitoring oddziaływania inwestycji na zabudowę miejską.

Pod koniec 2018 roku do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego złożono pierwsze wnioski o pozwolenie na budowę dla nowej kładki dla pieszych nad torami przy ul. Srebrzyńskiej i Al. Włókniarzy oraz komory startowej dla maszyny TBM, a także trzy wnioski o ustalenie lokalizacji linii kolejowej dla odcinków: pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, w rejonie ulic Towarowej, Długosza i al. Włókniarzy oraz pomiędzy ul. Kasprzaka i al. Włókniarzy.

Wykonawca szykuje się do prac budowlanych, które rozpocznie w połowie 2019 r. Gromadzony jest już materiał, m.in. podkłady i szyny. Trwa kompleksowa inwentaryzacja terenu przyszłej inwestycji.

Zgodnie z harmonogramem projekt budowlany przedstawiający szczegółowy opis inwestycji powinien uzyskać ostateczne pozwolenie na realizację w II kwartale 2019 roku. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest pod koniec 2021 r.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Scald, 2019-03-02 00:51:38

    Przejezyczyl, a raczej "przelalczyl" sie gosc.
  • powrót do przeszłości??, 2019-02-28 08:37:44

    "Pierwsza z maszyn ma być gotowa do pracy jeszcze w 2018 r." - czyli, że już jest

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.