PARTNER PORTALU
  • BGK

Nowa droga odsunie ruch kołowy od historycznej bramy byłego obozu Birkenau

  • PAP/JS    2 stycznia 2019 - 21:46
Nowa droga odsunie ruch kołowy od historycznej bramy byłego obozu Birkenau
Nowa droga nie tylko poprawi bezpieczeństwo historycznych miejsc, ale skorzystają na niej także mieszkańcy sołectwa Brzezinka (fot. pixabay.com)

Nowa droga odsunie ruch samochodowy od historycznej bramy głównej byłego niemieckiego obozu Auschwitz II-Birkenau. Prace przy budowie już trwają. Otwarta zostanie jesienią br. – poinformował wójt gminy Oświęcim Mirosław Smolarek.




  • Nowa droga nie tylko poprawi bezpieczeństwo historycznych miejsc, ale skorzystają na niej także mieszkańcy sołectwa Brzezinka.
  • Zniknąć mają problemy wynikające z dużego natężenia ruchu turystycznego.
  • Głównym inwestorem przy budowie jest gmina. Budowa finansowana jest w 80 proc. z funduszy Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego.

Obecnie ruch kołowy przebiega obecnie wzdłuż wschodniego ogrodzenia byłego obozu. Istniejąca droga jest oddalona od niego maksymalnie o kilkanaście metrów. W centralnej części znajduje się historyczna brama, uznawana za jeden z symboli miejsca pamięci Auschwitz. Tuż przy niej jest skrzyżowanie.

Tzw. droga odbarczająca odsunie od historycznych obiektów ulicę Ofiar Faszyzmu. Jej długość wyniesie ok. 1 km. Przebieg rozpoczyna się w pobliżu południowo-wschodniego krańca byłego obozu i kończy nieopodal północno-wschodniego rogu miejsca pamięci. Wójt powiedział, że istniejąca dotychczas droga będzie wewnętrzna. Korzystały z niej będą jedynie samochody ważnych delegacji odwiedzających Muzeum Auschwitz oraz jego pracownicy.

Prace przy budowie nowej drogi rozpoczęły się w październiku ub.r. "Obecnie ich zaawansowanie szacuję na ok. 40 proc. 30 listopada br. inwestycja powinna zostać zakończona. Ruch zostanie odsunięty ok. 150 m od bramy" - powiedział Mirosław Smolarek.

Nowa droga nie tylko poprawi bezpieczeństwo historycznych miejsc, ale skorzystają na niej także mieszkańcy sołectwa Brzezinka. Zniknąć mają problemy wynikające z dużego natężenia ruchu turystycznego.

Głównym inwestorem przy budowie jest gmina. Budowa finansowana jest w 80 proc. z funduszy Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego. Po 10 proc. przeznaczyły na ten cel gmina Oświęcim i tutejszy powiat. Sama budowa kosztuje blisko 6 mln zł. - Gmina jest odpowiedzialna za wykupy gruntów pod drogę. To nad może kosztować dodatkowo ok. 600-700 tys. zł dodatkowo - dodał wójt.

Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy został przyjęty w 1996 r. po konflikcie wokół centrum handlowego nieopodal murów byłego niemieckiego obozu Auschwitz, które budowała prywatna spółka. Jest skierowany do samorządów rejonu Oświęcimia. Zakłada przede wszystkim uporządkowanie i zagospodarowanie terenów wokół Muzeum Auschwitz.

Od 1997 r. na inwestycje pod auspicjami Programu z budżetu państwa trafiło ok. 103 mln zł. Fundusze te wraz z wkładem beneficjentów umożliwiły realizację zadań o łącznej wartości ok. 178 mln zł. M.in. zmodernizowany został w znacznym stopniu układ komunikacyjny w Oświęcimiu, a w zaadaptowanych zabytkowych budynkach zlokalizowanych nieopodal byłego obozu Auschwitz I powstała Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. rtm. Pileckiego. Pierwszy etap Programu obejmował lata 1997-2001. Rada Ministrów przyjęła później drugą część dokumentu na lata 2002-2006, trzecią - 2007-2011 i czwartą - 2012-2015. Piąty etap obejmuje lata 2016-2020.

W V etapie OSPR mają zostać ukończone inwestycje o kluczowym znaczeniu dla dostępności otoczenia byłego niemieckiego obozu Auschwitz I oraz Auschwitz II-Birkenau. To m.in. droga do tzw. Judenrampe, czyli torowiska między byłymi obozami, gdzie podczas wojny bieg kończyły transporty z późniejszymi ofiarami obozu, a także przystosowanie znajdujących się tam dawnych magazynów spożywczych dla potrzeb stałej ekspozycji muzealnej przybliżającej historię tego miejsca. To także droga, która odsunie ruch samochodów z bezpośredniego otoczenia byłego Birkenau.

Realizacja inwestycji w ramach V etapu Programu ma kosztować niemal 53,2 mln zł. Z budżetu państwa trafi na ten cel 35 mln zł. Wkład beneficjentów wynosi blisko 18,2 mln zł.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.