PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Nowela ustawy o pozwoli wybudować Drogę Czerwoną do portu w Gdynii

  • PAP/TK    20 lipca 2019 - 15:18
Nowela ustawy o pozwoli wybudować Drogę Czerwoną do portu w Gdynii
Port w Gdyni (fot. wikipedia.org/jack11Poland

Nowelizacja ustawy o portach i przystaniach, która wprowadza też zmiany w ustawie o drogach publicznych, pozwoli na wybudowanie tzw. Drogi Czerwonej do portu w Gdyni, co wyeliminuje ciężki tranzyt z centrum miasta - poinformował wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.




Nowe przepisy, które w piątek(19 lipca) przyjął Sejm, przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

- Do tej pory mieliśmy kuriozalną sytuację, że droga prowadząca do portu w Gdyni jest drogą miejską. To jednopasmowa trasa i wystarczy, że jeden TIR się na niej zepsuje, co powoduje zablokowanie całej strategicznej drogi do portu. Samorząd miasta Gdynia utrzymuje, że nie stać go - w co wierzymy - na wybudowanie liczącej 7 km tzw. Drogi Czerwonej, która ma połączyć gdyński port z obwodnicą trójmiasta - powiedział Witkowski.

- Z kolei Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) mówi, że to nie jest droga w ich zarządzie, więc nie mają prawnych podstaw, żeby wydać na jej modernizację jakiekolwiek pieniądze. Dlatego postanowiliśmy wpisać do ustawy o drogach publicznych nową kategorię dróg - drogi prowadzące do portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, czyli do Szczecina, Świnoujścia, Gdańska i Gdyni. Na tej podstawie GDDKiA będzie mogła przejąć np. drogę należącą do Gdyni i wybudować nową trasę - dodał.

Wiceminister poinformował, że koszt nowej trasy, która będzie drogą dwujezdniową, liczącą po dwa pasy w każdą stronę, szacowany jest na 1,5 mld zł.

Zdaniem Witkowskiego budowa Trasy Czerwonej może potrwać nawet siedem lat, ale już w przyszłym roku rozpoczną się pierwsze przygotowania do budowy nowej trasy.

Wiceminister Witkowski poinformował też, że przyjęta przez Sejm w piątek nowelizacja ustawy o portach ułatwi zarządom portów inwestycje, ułatwi zarządzanie majątkiem znajdującym się wewnątrz portu, poprzez przyznanie zarządom uprzywilejowanej pozycji w przypadku np. najmu i pierwokupu terenów portowych.

- Dodatkowo plany zagospodarowania przestrzennego terenów wokół portów będą musiały mieć wiążącą opinię zarządu portu. Oznacza to, że samorząd Gdańska, Gdyni, Szczecina, czy Świnoujścia, jeśli będzie chciał w okolicy portu zbudować np. Aquapark, to będzie musiał mieć zgodę zarządu portu - powiedział Witkowski.

- Takie rozwiązanie jest konieczne, bo być może port w swoich planach rozwojowych zakłada wybudowanie kolejnego terminala, nowego nabrzeża, czy parking dla ciężarówek, czy autobusów, które będą obsługiwały statki wycieczkowe - dodał.

Celem uchwalonej w piątek przez Sejm nowelizacji ustawy o portach i przystaniach jest też dostosowanie aktów prawnych regulujących organizację i funkcjonowanie portów do postanowień rozporządzenia PE i Rady UE z 15 lutego 2017 r., ustanawiającego ramy w zakresie świadczenia usług portowych oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej portów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.