PARTNER PORTALU
  • BGK

Od piątku pierwsze utrudnienia przy budowie węzła trasy nr 86

  • pap/pt    23 kwietnia 2019 - 20:48
Od piątku pierwsze utrudnienia przy budowie węzła trasy nr 86
Chodzi o jedną z kluczowych arterii w regionie, prowadzącą z Katowic w kierunku Tychów i Bielska-Białej (fot. pixabay)

Na piątek, 26 kwietnia zaplanowano wprowadzenie tymczasowych zwężeń drogi krajowej nr 86 w Katowicach, na wysokości dzielnicy Giszowiec. Zasadnicze prace przy budowie tam nowego bezkolizyjnego węzła z drogą nr 81 rozpocząć mają się w połowie maja.




Przebudowa tamtejszego węzła to największa inwestycja drogowa w Katowicach od trzynastu lat. Będzie kosztowała ok. 250 mln zł, przy unijnym wsparciu na poziomie ok. 210 mln zł. Prace mają potrwać dwa lata. Pierwszych udogodnień mieszkańcy mogą spodziewać się za rok, gdy do użytku zostaną oddane pierwsze bezkolizyjne połączenia

Jak wynika z wtorkowej informacji katowickiego magistratu, chociaż wstępne prace rozpoczęły się w ub. roku, pierwsze tymczasowe zmiany w organizacji ruchu w ciągu ul. Pszczyńskiej (DK86), na wysokości dzielnicy Giszowiec zostaną wprowadzone 26 kwietnia. Wyłączane z ruchu będą skrajne szybkie pasy obu jezdni; celem będzie budowa trzech tzw. przewiązek.

Jak zapowiadają przedstawiciele wykonawców, zwężenia będą wprowadzane tylko przy aktualnie budowanej przewiązce. Prace mają być realizowane: od 26 do 30 kwietnia - przy przewiązce na wysokości ul. Kolistej, od 6 do 8 maja - na wysokości ul. Górniczego Stanu, a od 9 do 11 maja - w pobliżu węzła z autostradą A4.

Po zakończeniu budowy przewiązek, w połowie mają, wprowadzone zostaną duże zmiany, obejmujące m.in. dwustronne zwężenia ul. Pszczyńskiej oraz zamknięcie zjazdu z autostrady A4 w kierunku na Tychy (DK86).

Cała inwestycja w Giszowcu obejmie rozbudowę i przebudowę tamtejszego węzła - dwóch odcinków dróg krajowych nr 81 (ul. 73. Pułku Piechoty) i 86 (ul. Pszczyńska) o łącznej długości 3,62 km. Rozbudowany zostanie m.in. odcinek drogi nr 86 - od przebudowanego w poprzednich latach węzła Murckowska na autostradzie A4, na długości całej dzielnicy.

Chodzi o jedną z kluczowych arterii w regionie, prowadzącą z Katowic w kierunku Tychów i Bielska-Białej. Na południe od autostrady A4 trasa nr 86 zwęża się dziś do dwóch pasów w każdą stronę, prowadząc starymi wiaduktami m.in. nad torami kolejowymi. Zaraz dalej, na wysokości dzielnicy Giszowiec, znajduje się częściowo kolizyjne skrzyżowanie, będące początkiem drogi nr 81. W godzinach szczytu tworzą się tam długie zatory.

Umowę z wykonawcą planowanej od lat rozbudowy tego miejsca podpisano w maju ub. roku. Zostało nim konsorcjum firm NDI i Balzola (z ceną 247,4 mln zł).

Inwestycja w Giszowcu to jedna z dwóch najważniejszych inwestycji drogowych w Katowicach ostatnich lat. Druga to budowa bezkolizyjnego węzła drogi krajowej nr 81 z ul. Armii Krajowej, na skraju dzielnicy Piotrowice.

Oba skrzyżowania na wylotowych trasach prowadzących z Katowic na południe należą do najbardziej obciążonych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Miasto zdobyło na ich modernizację, rozbudowę i przebudowę na bezkolizyjne największe w Polsce łączne unijne dofinansowanie w konkursie na inwestycje drogowe miast.

Wcześniej szacowano, że łączny koszt obu tych inwestycji może przekroczyć 560 mln zł, z czego ok. 450 mln zł zapewniłyby środki Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Katowice dostały tej wartości unijne dofinansowanie na oba zadania w marcu ub. roku Był to efekt zwiększenia przez Ministerstwo Rozwoju puli funduszy konkursu POIiŚ na inwestycje drogowe miast poza siecią TEN-T.

Oba projekty zyskały unijne wsparcie w konkursie na zadania dotyczące "Zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego". Dofinansowanie do nich pochodzi z puli na "Infrastrukturę drogową dla miast" w POIiŚ.

Inwestycja w Piotrowicach realizowana jest od ub. roku. Chociaż budowę węzła w Giszowcu przewidziano w założeniach na lata 2018-20., w ub. roku przeprowadzono prace przygotowawcze, związane m.in. z wycinką drzew. Zasadnicze roboty, wiążące się ze spodziewanymi poważnymi utrudnieniami komunikacyjnymi, odłożono na ten rok m.in. ze względu na trwający w grudniu w Katowicach szczyt klimatyczny COP24.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • luger, 2019-04-24 12:20:16

    Brońmy Mazur !!!
  • rrr, 2019-04-24 08:26:51

    Tranzytowy korytarz przez mazury to nord stream 3. Zdrada!!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.