PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Olsztyn: nowy dworzec główny i perony do 2022 r.

  • pap/mg    12 sierpnia 2019 - 17:11
Olsztyn: nowy dworzec główny i perony do 2022 r.
(Fot. Artur Chojecki - wojewoda warmińsko-mazurski/Facebook)

PKP S.A. i PKP PLK S.A. podpisały umowę z wykonawcą, który zaprojektuje budowę nowego dworca i modernizację peronów stacji Olsztyn Główny. Zgodnie z harmonogramem cała inwestycja może być gotowa w 2022 roku.




  • Koszt wykonania projektu sięga ponad 7,7 mln zł. Szacunkowa wartość planowanej budowy dworca to ponad 32 mln zł, a modernizacji stacji - ok. 100 mln zł.
  • Ma to być nowoczesny dworzec dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej czy podróżnych z dziećmi lub dużym bagażem. Zgodnie z planami ma być to budynek dwupiętrowy.
  • W poniedziałkowej konferencji w Olsztynie uczestniczyli warmińsko-mazurscy parlamentarzyści i wojewoda Artur Chojecki.

Przedstawiciele obu kolejowych spółek podkreślali w poniedziałek na konferencji prasowej w Olsztynie, że wybór projektanta budowy nowego gmachu dworca i przebudowy stacji to istotny krok dla realizacji tej inwestycji. Jak mówili, liczą, że kolejne etapy będą przebiegały zgodnie z harmonogramem i wszystko uda się przeprowadzić w szybkim tempie.

Koszt wykonania projektu sięga ponad 7,7 mln zł. Szacunkowa wartość planowanej budowy dworca to ponad 32 mln zł, a modernizacji stacji - ok. 100 mln zł. Dzięki skorelowaniu działań kolejowych spółek pasażerowie mają w tym samym czasie odczuć poprawę komfortu korzystania z nowego budynku dworca, zmodernizowanych peronów oraz przejść umożliwiających dojście do stacji i poruszanie się po niej.

- Myślimy, że w ciągu roku projekt powstanie z pozwoleniem na budowę, a całość inwestycji zamkniemy w 2022 roku - powiedział członek zarządu PKP S.A. Mirosław Antonowicz.

Jak podkreślał, będzie to nowoczesny dworzec, w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej czy podróżnych z dziećmi lub dużym bagażem. Zgodnie z planami ma być to budynek dwupiętrowy, składający się z trzech kondygnacji.

PKP S.A. zakładają, że na nowym dworcu znajdą się m.in. kasy biletowe, ogrzewana poczekalnia, toalety i pomieszczenia, w których będą mogły funkcjonować punkty handlowo-usługowe. Przestrzeń przewidziana do obsługi pasażerów nie będzie mniejsza niż w starym budynku dworcowym.

Według Antonowicza będzie to jedna najważniejszych spośród prawie 200 dworcowych inwestycji w kraju i jeden z sześciu dworców, które zostaną zmodernizowane w najbliższych latach w woj. warmińsko-mazurskim.

Jak mówił prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ireneusz Merchel, w ramach modernizacji infrastruktury stacji zaplanowano m.in. przebudowę wszystkich czterech peronów, a także torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem.

Jednym z celów inwestycji ma być również zapewnienie dostępu na perony od strony olsztyńskiego osiedla Zatorze. Na etapie projektowana zostanie wybrany jeden z dwóch wariantów - budowa kładki lub nowego przejścia pod torami, spełniającego aktualnie obowiązujące normy i przepisy.

- Bez względu na wybrany wariant Zatorze będzie połączone z dworcem. To jest istotny element, który był w Olsztynie od wielu lat tematem dyskusji - podkreślił Merchel.

W poniedziałkowej konferencji w Olsztynie uczestniczyli warmińsko-mazurscy parlamentarzyści i wojewoda Artur Chojecki, którzy podkreślali, że wyburzenie starego, przypominającego "ruderę", budynku dworcowego z czasów PRL i budowa w tym miejscu nowoczesnego obiektu znacznie poprawi komfort podróżnych.

- Cieszę się, że projekt, który od dzisiaj ma szansę być realizowany, ma duży potencjał do tego, aby sprawić, żeby olsztyński dworzec stał się wizytówką naszego miasta i regionu - mówił Chojecki.

Przez kilka ostatnich lat trzy lokalne stowarzyszenia bezskutecznie zabiegały o to, żeby cały dworcowy kompleks został wpisany do rejestru zabytków. Wojewódzki konserwator zabytków uznał, że nie jest to uzasadnione, a na ochronę zasługuje jedynie kilka drobnych elementów, m.in. wiaty peronowe. Do decyzji konserwatora o niewpisywaniu kompleksu dworcowego do rejestru zabytków przychyliło się w ostatnim czasie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków - podczas planowanej budowy dworca i modernizacji stacji - mają być natomiast zachowane zabytkowe elementy - mozaika wewnątrz budynku i przestrzenny napis "dworzec kolejowy" na zewnątrz, a także odnowione zostaną zabytkowe wiaty na peronach.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • ewka, 2019-08-18 14:47:33

    Za 32 mln dworzec w mieście wojewódzkim, to chyba z dykty i pilśni.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.