PARTNERZY PORTALU

Pandemia szansą na prorowerowe zmiany w miastach

  • Kalina Olejniczak    4 maja 2020 - 00:01
Pandemia szansą na prorowerowe zmiany w miastach
Trwa modernizacja i budowa ścieżek rowerowych w Legnicy (fot. legnica.eu)

Koronawirus nie zatrzymał inwestycji w samorządach. Wiele z nich związanych jest z budową infrastruktury rowerowej. Starostwo Powiatowe w Toruniu jeszcze w maju chce oddać do użytku 40 km nowych tras. Gdańsk na kolejnych 20 km wyda 50 mln złotych. Rower może być rozwiązaniem problemów z komunikacją publiczną w czasie trwania obostrzeń. Ale to także szansa na trwałą zmianę nawyków i nowe oblicze miast.




  • Na czele rankingu najbardziej rowerowych miast nadal figuruje Gdańsk. W tym roku odda do użytku kolejnych 20 km dróg rowerowych. Mniejszy ruch na ulicach sprawia, że budowa ścieżek rowerowych idzie szybciej.
  • Wiele miast na świecie poszerza miejsca dla pieszych, chodniki, trasy rowerowe - żeby zachować dystans między uczestnikami. To dobra praktyka, uważa szef Parlamentarnego Zespołu ds. Transportu Rowerowego. 
  • Pandemię można wykorzystać do zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych, uważa wiceprezydent Poznania. W maju miasto przedstawi propozycje działań. 

Krótko przed nastaniem pandemii koronawirusa, w Sejmie powstał Parlamentarny Zespół ds. Transportu Rowerowego. Grupa parlamentarzystów postanowiła zająć się szerokim zakresem tematów rowerowych – bezpieczeństwem ruchu, wymaganiami dróg dla rowerów, infrastrukturą rowerową oraz edukacją. Przewodniczącym zespołu został Franciszek Sterczewski  z Koalicji Obywatelskiej.

Jego zdaniem,  o transporcie rowerowym trzeba myśleć jako elemencie całego systemu komunikacji. Wraz z transportem publicznym powinien on stanowić atrakcyjną alternatywę dla samochodów w miastach. Zespół ds. Transportu Rowerowego ma działać ponad podziałami, sprawna komunikacja jest bowiem niezależna od opcji politycznej. Ma być też forum do spotkania świata sejmowego z samorządami i organizacjami pozarządowymi.

Miasto, człowiek, dystans

- Chcemy m.in. programu wsparcia rowerów cargo, by mogły one przejąć część transportu, np. przesyłek pocztowych, czy zakupów internetowych. Chciałbym by, każda rodzina mogła skorzystać z dofinansowania na zakup cargo bike'a, by móc nim wozić dzieci do szkoły – mówi Sterczewski.

Jego zdaniem w ciągu ostatnich kilku lat w samorządach nastąpiła duża zmiana - wiele z nich dostrzegło znaczenie rowerów w komunikacji, pojawiły się systemy rowerów miejskich, które działają różnie, ale zwiększają ruch rowerowy.  Na czele stawki stoi Gdańsk, ale to np. Wrocław odważnie inwestuje w transport zbiorowy i rowerowy. Poseł wymienia także starania władz Poznania (m.in. powstanie Wartostrady), ale krytycznie ocenia rozwój komunikacji rowerowej w centrum Katowic. W metropolii śląsko-zagłębiowskiej powstaje "autostrada rowerowa", ale drogi rowerowe nie mogą spełniać jedynie funkcji rekreacyjnych.

- Centra miast też muszą być zintegrowane, to ułatwi życie mieszkańcom - dodaje Franciszek Sterczewski.

Poseł zauważa, że w czasie pandemii obserwujemy ciekawe zjawisko, które jeszcze niedawno uznalibyśmy za rewolucyjne, a teraz wydaje się oczywiste. Wiele miast na świecie: Nowy Jork,  Paryż, Londyn, Wiedeń czy Berlin, poszerza przestrzeń dla pieszych na chodnikach oraz trasy rowerowe. Celem tych działań jest zwiększenie dystansu między uczestnikami ruchu. Zapewne wiele z nich pozostanie po koronawirusie.   

Gdańsk na czele

Gdańsk od dawna przewodzi w rankingach na miasto najbardziej przyjazne rowerzystom. W stolicy województwa pomorskiego sieć tras rowerowych liczy łącznie 734 km. Na ten ciąg składają się nie tylko wydzielone drogi rowerowe, ale też ciągi pieszo-rowerowe z pierwszeństwem pieszych, chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów,pasy rowerowe w jezdni, pasy autobusowo-rowerowe, ciągi pieszo-jezdne, ulice z uspokojonym ruchem, które stanowią w Gdańsku 64 proc, wszystkich ulic i ulice jednokierunkowe z dopuszczonym ruchem rowerów "pod prąd"





REKLAMA





×
KOMENTARZE (1)

  • iza, 2020-05-04 09:24:56

    czy emeryci dostaną rowery bezpłatnie?

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.