PARTNER PORTALU

Pandemia wyhamuje budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego? Prezes zabiera głos

  • PW    17 lutego 2021 - 13:55
Pandemia wyhamuje budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego? Prezes zabiera głos
Prezes zarządu CPK Mikołaj Wild (fot. PTWP)

Decyzja o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego zapadła w 2017 r., a więc kluczowy w całego kraju model komunikacji planowano w innych realiach. Prezes zarządu CPK Mikołaj Wild wyjaśnił w trakcie EEC Trends, czy i w jakim stopniu pandemia koronawirusa przełożyła lub przełoży się na charakter tej inwestycji oraz czy nie zajdzie potrzeba aktualizacji planów.




Co pandemia zmienia w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego? Mikołaj Wild nie ma wątpliwości.

- Nie jesteśmy jeszcze na takim etapie rozwoju infrastruktury, aby te globalnie trafne pytania odnosiły się do nas. Rozpoczynając od samego serca CPK, czyli portu „Solidarność”. Gdyby nie decyzja o budowie CPK, lotnisko Chopina zderzyłoby się ze ścianą, jaką jest brak dalszych możliwości rozbudowy. Tu nie chodzi nawet o techniczne, co bardziej środowiskowe ograniczenia wiążące się z bliskością lotniska do centrum miasta – zauważył prezes zarządu CPK.

Czytaj też: Andrzej Adamczyk: Inwestycje publiczne niezwykle istotne w czasie kryzysu.

Mikołaj Wild podkreślił, że decyzja o wyprowadzeniu ruchu cywilnego z lotniska - tak jak miało to miejsce w wielu innych państwach - poza teren ścisłego miasta, była decyzją, którą i tak trzeba było podjąć. Według prezesa powinno to nastąpić już przed 2014 rokiem.

- Pandemia powoduje, że gubimy pewien nawis związany z tym, że decyzja została podjęta w 2017, a nie np. w 2013 r. – dodał.

Szef zarząd CPK wypowiedział się również na temat wpływu pandemii na generalny rozwój infrastruktury w centralnej części Polski.

- Nie ulega żadnej wątpliwości, że tego rodzaju dylematy nie odnoszą się do obecnego poziomu infrastruktury w Polsce. Mamy bardzo wyraźną rentę spóźnialskiego, która polega na tym, że z jednej strony mamy możliwość stosowania najnowocześniejszych technologii, ponieważ budujemy infrastrukturę od zera, a z drugiej strony pewne zawirowania, które wiążą się z funkcjonowaniem bardzo skomplikowanych systemów logistycznych jeszcze nas nie dotyczą – wyjaśnił.

Jako przykład podał krótsze łańcuchy dostaw w Polsce niż ma to miejsce w innych, bardziej zaawansowanych gospodarkach.

Sprawdź też: CPK rozpoczyna wykup gruntów pod budowę lotniska.

Artykuł powstał na bazie debaty w trakcie sesji pn. „Inwestycje infrastrukturalne w nowej perspektywie finansowej UE”, zorganizowanej w ramach EEC Trends. To cykl debat stanowiący wstęp do zaplanowanego na maj (lub alternatywnie wrzesień) XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (9)

  • Oko, 2021-02-18 18:49:59

    Jak wszystko spóźnione to może czas na obniżenie pensji .Za udawanie pracy nie powinno być płacone.
  • Sarmata, 2021-02-18 11:06:46

    Jakby to powiedzieć, ten port jest nie dla Polaków, lecz dla naszych braci w wierze! Więc Prezio musi
  • Prawdziwy Polak, 2021-02-18 10:43:37

    Jakiej mafii boi sie PiS skoro zamiast oszczednie gospodarowac i nie wydawac pieniedzy na takie przekrety caly czas je promuje?

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!