PARTNER PORTALU
  • BGK

PKP PLK: W 2017 r. prace na odcinku Sadowne-Czyżew w ramach Rail Baltica

  • pt/pap    22 listopada 2016 - 12:35
PKP PLK: W 2017 r. prace na odcinku Sadowne-Czyżew w ramach Rail Baltica
Międzynarodowa trasa kolejowa E75 Rail Baltica jest częścią pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego z Berlina do Helsinek przez Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin (fot.fotolia)

• Wiosną 2017 r. powinna się rozpocząć modernizacja 35-km odcinka Sadowne-Czyżew linii kolejowej Warszawa-Białystok, fragmentu międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica - poinformowali w Białymstoku przedstawiciele PKP SA.
• W grudniu planowane jest wyłonienie wykonawcy tej inwestycji.




Trwa drugi etap tego przetargu, są wydane cztery pozwolenia na realizację tej inwestycji, brakuje jeszcze jednego - poinformował na konferencji prasowej zastępca dyrektora regionu centralnego PKP Polskich Linii Kolejowych SA Krzysztof Pietras.

Międzynarodowa trasa kolejowa E75 Rail Baltica jest częścią pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego z Berlina do Helsinek przez Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin. "To jedyne połączenie kolejowe łączące kraje nadbałtyckie z Polską" - mówił Pietras.

Od Warszawy linia ta biegnie przez Białystok, Ełk, Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach. W Polsce to łącznie 341 km.

Zbliża się do końca modernizacja odcinka Rail Batlica Warszawa Rembertów-Sadowne - poinformował Krzysztof Pietras. Trwają przygotowania do modernizacji kolejnego odcinka Sadowne-Czyżew (35 km).

Gotowa jest dokumentacja dla tej inwestycji, brakuje jednego pozwolenia na budowę (ma być w grudniu), w grudniu ma być także rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę tej przebudowy. Pietras poinformował, że wierzy w to, że "do marca, kwietnia" 2017 r. uda się podpisać umowę z wykonawcą tej inwestycji i zaczną się prace w terenie.

Kolejny planowany odcinek do przebudowy to Czyżew-Białystok (71 km). We wrześniu 2016 r. podpisano umowę na projekt tego odcinka, trwają prace, projekt ma być gotowy w połowie 2018 r. PLK planuje w 2018 r. wyłonić wykonawcę tej inwestycji tak, by przebudowa zaczęła się w drugiej połowie 2018 r. - poinformował Krzysztof Pietras.

Podkreślił, że głównym efektem modernizacji ma być znaczne skrócenie czasu przejazdu pociągów na trasie Warszawa-Białystok (z obecnych dwóch i pół godziny do 90 minut), bo pociągi pasażerskie będą mogły po zmodernizowanych torach jeździć z prędkością 160 km/h, a towarowe 120 km/h. Ma być też bezpieczniej, będą bowiem przebudowane wszystkie przejazdy, skrzyżowania.

Zanim zaczną się prace na Rail Baltica, muszą być zmodernizowane tzw. linie zapasowe, które przejmą ruch na czas głównych modernizacji. Chodzi o linie w woj. mazowieckim i podlaskim Ostrołęka-Śniadowo-Łapy (88 km), Białystok-Czeremcha (75 km z wyłączeniem stacji Bielsk Podlaski) i Czeremcha-Siedlce (90 km).

Łącznie te modernizacje w obu województwach mają kosztować 185 mln zł (w Podlaskiem) i 65 mln zł na fragmentach mazowieckich. Pieniądze pochodzą z UE z programu CEF (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę).

Prace na odcinku Sadowne-Czyżew mają kosztować ok. 1 mld zł (z czego 80 proc. z CEF), a na odcinku Czyżew-Białystok ok. 1,3 mld zł (z CEF pochodzi 85 proc.) Trwają starania o pieniądze na północny odcinek Rail Batlica od Białegostoku do granicy z Litwą. Wniosek ma być składany do trzeciego naboru w CEF. Plan zakłada, by ten odcinek był zrealizowany do 2023 r.

PKP PLK z CEF otrzymało łącznie 13 mld zł na 17 projektów kolejowych w całej Polsce. Ma to pozwolić zmodernizować łącznie ok. 1,1 tys. km linii kolejowych w 10 województwach.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

  • bardzo zainteresowana, 2017-02-11 17:04:54

    Czy na trasie modernizowanej linii (Czyżew-Białystok) jest w projekcie montaż ekranów dźwiękoszczelnych ???

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.