PARTNER PORTALU
  • BGK

Pociągiem z Rzeszowa do Krosna pół godziny krócej

  • pt/pap    25 kwietnia 2016 - 14:15
Pociągiem z Rzeszowa do Krosna pół godziny krócej
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do budowy łącznicy kolejowej, która skróci czas jazdy z Rzeszowa do Krosna, Sanoka i Zagórza (fot.przewozyregionalne.pl)

• PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do budowy łącznicy kolejowej, która skróci czas jazdy z Rzeszowa do Krosna, Sanoka i Zagórza.
• Do 28 kwietnia będą trwać konsultacje społeczne w sprawie tej inwestycji.




Jak poinformowała Dorota Szalacha z PKP PLK, rozpatrywane są trzy warianty przebiegu trasy. "Dzięki konsultacjom przy wyborze wariantu uwzględnić będziemy mogli uwagi lokalnej społeczności" - dodała.

Projekt przewiduje budowę linii kolejowej (łącznicy), która połączy istniejące linie nr 106 i 108. Celem jest skrócenie czasu jazdy pociągów między Rzeszowem a Krosnem, Sanokiem i Zagórzem. Łącznica wyeliminuje konieczność jazdy do Jasła i tam zmiany kierunku jazdy pociągu, a także skróci czas przejazdu, w zależności od wybranego wariantu od 30 do 40 minut. Po wykonaniu wszystkich prac pociągi będą mogły jechać z prędkością do 100 km/h.

Szalacha podkreśliła, że budowa łącznicy umożliwi uruchomienie szybkich połączeń regionalnych między tymi miastami, a także stworzy bardziej dogodne warunki do wydłużania połączeń dalekobieżnych. "Poprawi się dostępność południowej części województwa w dojazdach do miejsc pracy i nauki, jak również w celach turystycznych" - zaznaczyła.

Do konsultacji wskazano trzy warianty przebiegu inwestycji, spośród których zostanie wybrany najlepszy.

W wariancie pierwszym, konieczna byłaby budowa mostu na rzece Jasiołce; długość łącznicy wynosiłaby prawie 3,2 km. Szacunkowy koszt tego wariantu to ok. 58,8 mln zł.

Niewiele dłuższa (3,5 km) byłaby łącznica w wariancie drugim, który zakłada budowę tunelu. Koszt tego zadania oszacowano na ok. 96,2 mln zł.

Wariant trzeci zakłada jak największe skrócenie czasu jazdy. Planuje się, że czas przejazdu pomiędzy Rzeszowem a Krosnem skróciłby się o ok. 40 minut. Inwestycja przebiegałaby na znacznej długości wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Wisłok. Długość łącznicy w tym wariancie wynosi prawie 13 km. Byłaby ona najdroższa, koszt powstania łącznicy to ok. 246,7 mln zł.

Jak zaznaczyła Szalacha, obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności i materiałów do decyzji środowiskowej. Prace te wykonuje konsorcjum spółek Getinsa Polska z Warszawy i Getinsa-Payma z Madrytu, z którym PKP PLK podpisały umowę w grudniu 2015 r. "Projekt na wstępnym etapie, dlatego wszystkie potencjalne warianty są jeszcze możliwe" - dodała.

Inwestycja finansowana będzie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa podkarpackiego na l. 2014-2020. Zadanie wpisane jest również do Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 oraz do Kontraktu Terytorialnego dla województwa podkarpackiego. Zakończenie budowy wstępnie planowane jest na koniec 2020 r.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Stanisław, 2016-04-25 19:16:13

    Takie skrótowe połączenie powinno było już powstać z 50 lat temu kiedy pociągi były przepełnione pasażerami i przewoziły dużo towarów masowych. Ale dobrze, że ktoś dzisiaj chce to zrealizować. Może to ułatwić dojazd do Krosna, Sanoka oraz w Bieszczady.



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.