Partnerzy portalu

Podpisano umowę na budowę zasadniczej części obwodnicy Łomży

Prawie 526 mln zł będzie kosztował projekt i budowa zasadniczej części obwodnicy Łomży, czyli 13-kilometrowego odcinka od węzła Łomża - Zachód do węzła Kolno przyszłej trasy S61 Via Baltica. W czwartek (11 października) w Łomży z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka podpisano umowę w tej sprawie.

Za realizację inwestycji odpowiada białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wykonawcą jest wybrana w przetargu włoska firma TOTO S.p.A. Construzioni Generali. Pierwotnie w przetargu wybrano inną firmę, były odwołania w Krajowej Izbie Odwoławczej, wybrana ponownie firma zrezygnowała jednak i wycofała się z przetargu, ostatecznie wybrano ofertę TOTO.

Umowa na główny fragment obwodnicy Łomży to ostatnia z umów na realizację wszystkich odcinków trasy Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku. Via Baltica to korytarz transportowy, który ma łączyć kraje nadbałtyckie z Europą zachodnią.

Jak poinformowała GDDKiA, w ramach podpisanej w czwartek umowy powstanie 13 km dwujezdniowej drogi ekspresowej - po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m w każdą stronę, pasy awaryjne oraz tzw. pas rozdzielający o szerokości 5 m. Kontrakt zawiera również budowę nowego mostu na rzece Narew o długości 1,2 km. Obwodnica będzie omijać Łomżę od północnego-zachodu - poinformowała GDDKiA w Białymstoku.

Minister Andrzej Adamczyk przypomniał, że deklaracja o budowie Via Baltica była złożona w 2016 r. przez premier Beatę Szydło, teraz obietnice rządu są realizowane. Powiedział, że ta trasa to jeden z elementów "rusztu komunikacyjnego kraju", który jest realizowany. "I potwierdziliśmy, że dotrzymujemy słowa, że rząd PiS, rząd Zjednoczonej Prawicy dotrzymuje słowa" - powiedział Adamczyk.

Adamczyk mówił, że w 2017 r. rząd zwiększył do 135 mld zł fundusz dróg krajowych i to pozwoliło "zaprogramować, zaprojektować" kolejne drogi krajowe, ekspresowe, "bardzo oczekiwane", tak jak Via Baltica. Adamczyk powiedział, że w 2021 r. dotychczasowa droga, która jest bardzo "niebezpieczną" przejdzie do historii, a stanie się drogą "przewidywalną, komfortową, nowoczesną". "Bo takie muszą być i takie są w części i takie są realizowane polskie drogi" - powiedział minister infrastruktury.

Drogowcy przypominają, że 220 km drogi S61 - od Ostrowi Mazowieckiej wraz z już istniejącą obwodnicą Augustowa - to zasadnicza część szlaku komunikacyjnego Via Baltica. Resztę tej trasy w Polsce stanowi ponad 100 km odcinek drogi S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do końca obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej - przypomina w komunikacie prasowym białostocki oddział GDDKiA.

KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!