PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Podpisano umowy na poprawę dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu

  • pap/pt    29 lipca 2019 - 11:55
Podpisano umowy na poprawę dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu
W ramach projektu na stacji Szczecin Port wybudowanych zostanie 61 km torów, (fot. fotolia)

Dwie umowy za blisko 1,5 mld zł netto na poprawę kolejowego dostępu do portów morskich Szczecin i Świnoujście podpisano w Szczecinie. Porty mają dzięki nim obsłużyć więcej pociągów towarowych.




"Dzisiejsza umowa bezwzględnie wpisuje się w program podwojenia przeładunków w porcie w Szczecinie, stworzenia rozwiązań nowoczesnych, nowych możliwości przeładunkowych. To wszystko zmierza w kierunku zbudowania rozwiązania dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście jako portu wiodącego, który będzie obsługiwał cały region Polski zachodniej. Wychodzimy z uzależnień zachodnich, czyli twierdzenia, że największym polskim portem był port w Hamburgu" - powiedział w poniedziałek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk - podczas podpisania umowy na poprawę dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Dodał, że działania te wpisują się w "strategię dominującej roli nie tylko na Morzu Bałtyckim, ale w całej Europie".

"Dynamicznie rozwijające się porty bałtyckie to swoiste perły; ale żeby mogły lśnić pełnym blaskiem, potrzebują dodatkowych nakładów" - ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak mówił w Szczecinie Adamczyk, "w ostatnich miesiącach finalizujemy umowy na 4,5 mld zł, które pozwolą zwiększyć dostęp do dynamicznie rozwijających się portów bałtyckich". Przypomniał, że w przypadku Gdańska i Gdyni to niemal 3 mld zł, a w przypadku Szczecina i Świnoujścia - 1,5 mld zł.

Adamczyk zaznaczył, że to efekt decyzji rządu pod przewodnictwem premiera Mateusza Morawieckiego. Przypomniał, że niedawno decyzją rządu zwiększono nakłady Krajowego Programu Kolejowego "o kwoty pozwalające zrealizować te ambitne plany budowy nowoczesnego dostępu kolejowego do portów".

Minister podkreślił, że zadanie wykona polska firma Torpol, która - jak zaznaczył - przejęła obowiązki i zadania jednej z włoskich firm, która "porzuciła" budowę na jednym z szlaków w Wielkopolsce. "Torpol znakomicie sobie radzi i jestem przekonany, że również na tej inwestycji pokaże, że polskie firmy są w stanie zrealizować projekty trudne, skomplikowane, ale szczególnie potrzebne polskiej gospodarce" - oświadczył Adamczyk.

Prezes PKP PLK Ireneusz Marchel podkreślił, że pełna dostępność kolejowa do portów w Szczecinie, Świnoujściu, a także w Gdańsku i w Gdyni zostanie osiągnięta w połowie 2022 r.

Realizacja umów pozwoli na "zwiększenie przepustowości portu w Świnoujściu o co najmniej 60 proc.", nastąpi też, jak dodał, "zwiększenie przepustowości kolejowej portu w Szczecinie o około 100 proc., czyli tyle ładunków będzie można przewozić więcej".

Budowa obejmie stację Szczecin Port Centralny i Świnoujście - infrastrukturę kolejową w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych i terminal kontenerowy Ostrów Grabowski (teren Portu Szczecin) oraz tory zdawczo-odbiorcze (teren Portu Świnoujście).

Efektem dwóch umów ma być możliwość dojazdu do portów większej liczby pociągów towarowych w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Sprawniej mają też być odprawiane cięższe i dłuższe składy. Efektem prac - jak podaje PKP PLK - ma być wzrost potencjału gospodarczego województwa zachodniopomorskiego.

W ramach projektu na stacji Szczecin Port wybudowanych zostanie 61 km torów, z czego blisko 5 km na terenie Portu Szczecin. Zmodernizowanych zostanie 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Nowe 177 rozjazdów będzie miało urządzenia elektrycznego ogrzewania, co umożliwi bezawaryjne działanie podczas niskich temperatur. Na stacji Świnoujście natomiast zostanie wybudowanych 34 km torów, z czego 2 km na terenie Portu Morskiego w Świnoujściu.

Zmodernizowanych zostanie 10 przejazdów oraz wymienione 108 rozjazdów. Zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zwiększą poziom bezpieczeństwa przewozów.

Projekty są realizowane z dofinansowaniem unijnego instrumentu finansowego CEF "Łącząc Europę".

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.