PARTNER PORTALU

Polski rynek lotniczy bez CPK „jest patologiczny”

Polski rynek lotniczy bez CPK „jest patologiczny”
"Polityki rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 roku" spotkała się z szeroką krytyką zarządców portów regionalnych oraz samorządów. Na ilustracji: studyjne koncepcje CPK (mat. pras.)

Na początku lipca Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekt "Polityki rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.)." Dokument rządowy spotkał się z szeroką krytyką zarządców portów regionalnych oraz samorządów, które są właścicielami lub udziałowcami w tych lotniskach. Marcin Horała, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za treść tej polityki, w rozmowie z nami odpowiada na zarzuty.




  • "Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego" jest dokumentem definiującym główne założenia celów, kierunków i sposobów kreowania i realizacji rządowej polityki rozwoju lotnictwa cywilnego. Z treści wynika wprost, że główne akcenty rząd będzie kładł na CPK - nierzadko kosztem pozostałych lotnisk.
  • - Uważam, że powstanie nowoczesnego systemu transportowego, którego sercem będzie CPK, a odnogami będą szprychy Kolei Dużych Prędkości, spowoduje znaczny wzrost mobilności Polaków – podkreśla wiceminister i rządowy pełnomocnik ds. CPK. Marcin Horała. 
  • A co z małymi lotniskami regionalnymi w ustawicznych właściwie kłopotach? - Jeśli samorząd uważa, że z innych przyczyn – rozwoju regionu, przyciągania inwestorów czy turystów – opłaca mu się utrzymywać nierentowny port lotniczy, to będzie go utrzymywać - sądzi wiceminister. 

Co czeka teraz rządowy projekt Polityki dla lotnictwa cywilnego oraz jak minister ocenia poziom konsultacji i prac nad ostateczną treścią tego dokumentu?

- To są rzeczywiste konsultacje. Chcemy zebrać różne uwagi od branży i część z nich z pewnością uwzględnimy. Co do aktualizacji prognoz (zawartych w treści dokumentu – red.): rynek lotniczy jest dynamiczny i ma to do siebie, że ciągle pojawiają się nowe prognozy. Niedługo będą nowe, kolejne np. IATA-y i oczywiście „Polityka dla lotnictwa cywilnego” będzie o nie aktualizowana – zapewnia Marcin Horała.

Największe porty regionalne, według analiz sporządzonych na potrzeby tej lotniczej strategii, na uruchomieniu CPK mają stracić najwięcej.

I właśnie sposób tych wyliczeń najbardziej punktowała branża lotnicza. Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku w niedawnej rozmowie z Portalem Samorządowym sugerował, że to „dokument pełen sprzeczności”:

-  W mojej ocenie – jeżeli mówimy o lotniskach typu Katowice, Kraków, Wrocław, Gdańsk, czyli tych oddalonych od Warszawy o 300-350 km – efekt uruchomienia CPK będzie żaden... Żaden pasażer nam nie ubędzie. Generalnie zakładamy, że liczba pasażerów będzie nam cały czas rosła, bo nasze miasta i regiony będą się rozwijały. Będą też przybywać do nas pasażerowie zagraniczni, żeby tu inwestować. Wzrost gospodarczy spowoduje wzrost na poszczególnych lotniskach – mówił prezes Airport Gdańsk.

Jak na ten zarzut odpowiada autor Polityki?

- Uważam, że powstanie nowoczesnego systemu transportowego, którego sercem będzie CPK, a odnogami będą szprychy Kolei Dużych Prędkości, spowoduje znaczny wzrost mobilności Polaków. Rozłoży się ona na różne rodzaje transportu. Przede wszystkim na kolej, ale nie tylko... Uważamy, że rynek lotniczy w Polsce ma ogromny potencjał wzrostu; faktem jest, że model rozproszony, który teraz obowiązuje, jest dysfunkcjonalny, a nawet patologiczny. Brak dużego lotniska hubowego powoduje, że tracimy pasażerów z Polski – argumentuje wiceminister infrastruktury. I dodaje: - Myślę, że duże porty regionalne, jak Wrocław, Katowice, Gdańsk czy Kraków absolutnie nie mają się czego obawiać. Wiemy, że w Polsce mamy też dużo mniejszych portów, które znajdują się w trudnej sytuacji.




Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę





×
KOMENTARZE (5)

  • Logik, 2021-09-03 12:24:54

    " ruch będzie rósł , rósł i rósł" aż w końcu zacznie spadać. Eksperci z Bożej łaski nie biorą pod uwagę czynnika klimatycznego. Nie biorą też pod uwagę tego, że paliwo lotnicze jest zwolnione z podatków i akcyzy. Unia już zapowiada , że nałoży podatki. Co się stanie z cenami? Pójdą w górę?... A potem tym co się stanie ruch będzie rósł czy spadnie ?  rozwiń
  • Słupek, 2021-09-02 12:13:18

    Do C12: Horała to tylko słup.
  • C12, 2021-09-02 11:18:46

    Te wszystkie piękne słowa Horały oznaczają powrót do socjalistycznej idei centralnego sterowania w gospodarce. Kto nie wyciąga wniosków z błędów przeszłości skazany jest na ich ponowne popełnianie.


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!