PARTNER PORTALU
  • BGK

Port Gdynia: Ponad 605 mln zł na inwestycje do 2018 r.

  • PAP/AT    1 lutego 2016 - 19:38
Port Gdynia: Ponad 605 mln zł na inwestycje do 2018 r.
W latach 2016-2018 planowana jest przebudowa nabrzeży (fot.mat. pras./wnp.pl/Port Gdynia/T. Urbaniak)

• 605,5 mln zł planuje wydać w latach 2016-2018 zarząd Morskiego Portu Gdynia na inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury.
• Strategiczną inwestycją jest budowa obrotnicy, pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych.




Prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) Janusz Jarosiński powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej, że tylko w 2016 r. planowane jest wydanie prawie 118 mln zł, w przyszłym roku - ponad 212 mln zł, a w 2018 r. - ponad 275 mln zł. Głównym źródłem finansowania tych inwestycji mają być środki własne portu i fundusze unijne.

W najbliższych trzech latach na infrastrukturę portową ma być przeznaczone 491,7 mln zł, a na suprastrukturę (nowe magazyny, place składowe, budynki biurowe i pomocnicze) - ponad 108,8 mln zł.

Wiceprezes zarządu ZMPG Walery Tankiewicz poinformował, że w br. planowane jest wydanie niespełna 118 mln zł, bo port "skupi się przede wszystkim na projektowaniu planowanych inwestycji". W tym roku najważniejszym zadaniem będzie przebudowa obrotnicy.

W latach 2016-2018 planowana jest przebudowa nabrzeży: Indyjskiego i Helskiego (220 mln zł), pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych (336 mln zł), budowa terminalu promowego (155 mln zł) i przebudowa dostępu kolejowego do zachodniej części portu (60,7 mln zł).

Port zamierza też w najbliższych trzech latach zbudować kilka magazynów m.in. przy ul. Kontenerowej i Logistycznej, Polskiej oraz na terenie odkupionym od stoczni Nauta (73,4 mln zł).

Tankiewicz podkreślił, że w najbliższych latach inwestycją o strategicznym znaczeniu dla zachowania konkurencyjności gdyńskiego portu będzie pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych. W ramach najdroższego projektu planowane jest powiększenie średnicy obrotnicy nr 2 do 480 metrów oraz poszerzenie i pogłębienie toru podejściowego. W ramach tego projektu mają być też pogłębione akweny wewnętrzne do 16 metrów w kanale i do 15,5 metra przy nabrzeżach.

"W tej chwili nie ma dla portu ważniejszej i bardziej pilnej inwestycji niż powiększenie obrotnicy nr 2" - tłumaczył Tankiewicz. Dzięki realizacji tego projektu od 2018 r. port powinien przyjmować statki o długości 380-400 metrów. Aktualnie do gdyńskiego portu mogą wpływać statki o maksymalnej długości ok. 320-330 metrów. Urządzenie portowe, jakim jest obrotnica, pozwala na obrócenie jednostki przed wejściem do portu. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli na zniwelowanie ograniczeń nawigacyjnych w gdyńskim porcie.

Harmonogram przedsięwzięcia przewiduje, że jeszcze w I kw. br. port otrzyma decyzję o pozwoleniu na budowę i ogłosi przetarg na roboty budowlane. Zakłada się, że ich I etap rozpocznie się w tym roku. Zakończenie inwestycji planowane jest na grudzień 2017 r.

Jarosiński podał, że w 2015 r. port przeładował 18,1 mln ton, ok. 6 proc. mniej niż w 2014 r. Największy wzrost (o 28 proc.) zanotowano w przeładunkach zbóż; przeładowano ponad 3,7 mln ton zbóż i pasz. Największy spadek zanotowano w przeładunkach drobnicy (kontenerów) oraz węgla i koksu. Podano, że obroty kontenerowe spadły o 19,4 proc., z 849 123 TEU w 2014 r do 684 796 TEU w 2015 r. (TEU - pojemność standardowego kontenera - red.).

Prezes portu tłumaczył, że spadek przeładunków kontenerowych jest wynikiem m.in. sytuacji globalnej gospodarki, w szczególności spadku eksportu Chin. Jarosiński podkreślił, że dzięki realizacji strategicznej inwestycji "nie ma żadnych wątpliwości, że port powróci na ścieżkę wzrostu w przeładunkach kontenerów".

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.