PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Poznań: podpisano umowę na budowę trasy tramwajowej na Naramowice

  • JS    15 listopada 2018 - 20:35
Poznań: podpisano umowę na budowę trasy tramwajowej na Naramowice
Podpisano umowę na budowę trasy tramwajowej na Naramowice (fot. UM Poznań)

Najważniejsza dla mieszkańców północnego Poznania inwestycja wkracza w etap realizacji. Podpisano umowę z generalnym wykonawcą budowy trasy tramwajowej od pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu oraz budowy węzła komunikacyjnego Nowa Naramowicka. Jest nim wybrane w postępowaniu przetargowym konsorcjum, w którego skład wchodzą firma Gülermak z Ankary oraz Mosty Łódź S.A. i Gülermak Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.




  • Efektem projektów będzie torowisko o długości 3,3 km i niemal 7,5 km dróg (łącznie z drogami dojazdowymi i skrzyżowaniami).
  • Na trasie tramwaju zlokalizowanych będzie 8 przystanków.
  • Kompletna dokumentacja budowlana, wraz z prawomocnymi decyzjami realizacyjnymi, ma być gotowa w pierwszym kwartale 2020 roku.

- Chciałbym przede wszystkim podziękować dwóm osobom, dzięki których determinacji ten projekt jest bardzo profesjonalnie przygotowany. Przede wszystkim Maciejowi Wudarskiemu, mojemu zastępcy. Wiem, ile włożył w to trudu i bardzo się cieszę, że nie uległ presji mieszkańców, a szczególnie mediów, by przyspieszyć prace przygotowawcze. Właśnie dobre przygotowanie, jak np. w przypadku estakady katowickiej, pozwalało na sprawne realizowanie inwestycji.  Drugą osobą, dzięki której ten projekt nie byłby tak dobrze przygotowany, był prezes PIM Paweł Śledziejowski - mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

- To był i jest priorytetowy projekt dla Poznania. Liczę, że wykonawcy udźwigną ten ciężar, bo oczekiwania społeczne są bardzo duże - dodał.

Inwestycja realizowana w formule "projektuj - buduj" będzie kosztować niemal 380 mln zł, z czego ponad 155 mln zł dołoży do niej Unia Europejska w ramach dofinansowania dwóch projektów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Pierwszy z nich to "Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu", drugi - "Budowa trasy tramwajowej od Pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu".

Efektem realizacji tych projektów będzie torowisko o długości 3,3 km i niemal 7,5 km dróg (łącznie z drogami dojazdowymi i skrzyżowaniami). Na trasie tramwaju zlokalizowanych będzie 8 przystanków.

Inwestycję prowadzić będzie konsorcjum, w którego skład wchodzą firma Gülermak z Ankary oraz Mosty Łódź S.A. i Gülermak Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.

- Działamy już w Polsce prawie dziesięć lat. Budowaliśmy i kontynuujemy realizację metra w Warszawie. Będziemy budować tunel w Świnoujściu. Wiemy, jak projekt, który będziemy realizować w Poznaniu, jest ważny dla mieszkańców i miasta. Jesteśmy gotowi. Projekt zaczęliśmy wykonywać jeszcze przed podpisaniem umowy - wyjaśniał Bülent Özdemir, reprezentujący Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş.

- Połączyliśmy siły z firmą Gülermak, bo jak już powiedział prezydent Jaśkowiak, w tym ciężkim okresie firmy muszą sobie pomagać i łączyć siły, żeby podołać takim dużym zadaniom. Nasze doświadczenie, między innymi przy budowie tras tramwajowych w Bydgoszczy i Łodzi, będziemy się starali wykorzystać przy tym projekcie. Życzę wszystkim - inwestorowi, partnerowi, zamawiającemu - żebyśmy wspólnie pracowali i z sukcesem zakończyli tę inwestycję - podsumował Wojciech Pater, prezes Mosty Łódź S.A.

Szybciej, sprawniej, bezpieczniej

Kompletna dokumentacja budowlana, wraz z prawomocnymi decyzjami realizacyjnymi, ma być gotowa w pierwszym kwartale 2020 roku. Jeszcze w tym roku rozpoczną się pierwsze prace na placu budowy. Roboty budowlane mają zakończyć się do końca 2021 roku, a po fazie odbiorów - najpóźniej wiosną 2022 roku - nastąpi kompleksowe uruchomienie całego układu komunikacyjnego.

Inwestycja będzie miała kluczowe znaczenie dla komunikacji w mieście. Dzięki niej, mieszkańcy północnych dzielnic Poznania, jeszcze dziś zmagający się z korkami na drogach dojazdowych do centrum, będą mogli dojechać do niego znacznie szybciej i wygodniej. Komunikacja zbiorowa będzie mogła działać sprawniej i w związku z tym będzie prawdziwą alternatywą dla ruchu samochodowego. Zmniejszy się emisja zanieczyszczeń do powietrza oraz poziom hałasu.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.