PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Prezydent Ostrowa Wlkp. pisze do Morawieckiego, Adamczyka i Dery

  • AKC    19 czerwca 2019 - 09:57
Prezydent Ostrowa Wlkp. pisze do Morawieckiego, Adamczyka i Dery
Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego apeluje o ponowną analizę projektu "szprychy" (fot. FB Beaty Klimek)

Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego Beata Klimek, uważa, że rządowe plany drogowe związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego umniejszają umniejszają pozycji Ostrowa Wielkopolskiego jako ważnego węzła kolejowego. Klimek liczy, że na zmiany nie jest za późno.




  • Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to strategiczny projekt polskiego rządu. 
  • Budowa portu oznacza również budowę nowych linii i połączeń kolejowych. 
  • Zdaniem Beaty Klimek, realizacja projektu w obecnej formie jest dla Ostrowa Wielkopolskiego krzywdząca. 

- Przedstawione rozwiązania nowo budowanych połączeń kolejowych, tzw. „10 szprych”, a przede wszystkim lokalizacja rozjazdów w Kaliszu (w kierunku Poznania) oraz w Sieradzu (w kierunku Wrocławia), diametralnie zmieniają sytuację naszego miasta - alarmuje Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego. 

Ostrów Wielkopolski to ważny ośrodek gospodarczy, edukacyjny, kulturalny i sportowy. Ale to również  ponad 140 lat kolejowej tradycji.

- Jesteśmy głównym węzłem kolejowym południowej Wielkopolski oraz czwartym miastem w województwie wielkopolskim generującym największy ruch pasażerski (1 mln pasażerów rocznie). Wszystko to zaowocowało podpisaniem memorandum o współpracy, pomiędzy Ostrowem Wielkopolskim a Qingbaijiang, dystryktem miasta Chengdu, gdzie zlokalizowany jest Międzynarodowy Port Kolejowy z funkcjonującymi towarowymi połączeniami do Europy, w tym do Polski - mówi prezydent Ostrowa.

- Nie godząc się na kolejowy rozbiór naszego miasta, zdecydowałam się wystosować apel do osób i instytucji, które mają wpływ na realizację tej inwestycji oraz plany dotyczące kierunków rozwoju infrastruktury transportowej naszego kraju, jak również do osób reprezentujących nasz region w naczelnych organach władzy - dodaje.

Na liście adresatów, do których trafił apel znaleźli się: premier Mateusz Morawiecki, Andrzej Adamczyk - minister infrastruktury, Mikołaj Wild - sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Ireneusz Merchel - prezes zarządu PKP PLK, Andrzej Dera - sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP, Łukasz Mikołajczyk - senator RP, Tomasz Ławniczak i Jarosław Urbaniak - posłowie na Sejm RP.

- Liczę, że mój apel znajdzie wsparcie wśród osób zajmujących się rozwojem infrastruktury transportowej, a przede wszystkim rozumiejących jej kluczowy wpływ na dynamikę rozwoju miast, regionów i kraju. Bo tylko osoba rozumiejąca znaczenie kolei dla rozwoju naszego miasta, może szczerze powiedzieć, że rozumie nas - mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego - mówi Klimek.

Szprycha zepnie połączenia

Etap zero obejmuje budowę nowej linii kolejowej Warszawa - CPK - Łódź Fabryczna. Pokrywa się on z pierwszym odcinkiem, wstrzymanego do realizacji w 2012 r., projektu Kolei Dużych Prędkości (w układzie Y - do Poznania i Wrocławia). W rejonie Baranowa powstanie węzeł, którego częścią będą łączniki między CPK a istniejącymi liniami: nr 1 i 4 (Warszawa - Grodzisk Maz. - Łódź z odbiciem CMK w stronę Katowic) oraz nr 3 (Warszawa - Kutno - Poznań).

Czytaj też: Centralny Port Komunikacyjny w szczegółach

Docelowo na potrzeby programu CPK zostanie zbudowana m.in. linia CMK Północ, czyli przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej z rejonu Żyrardowa do CPK, a dalej w kierunku Płocka, Włocławka, Grudziądza i Trójmiasta.

Układ „szprych” ma zapewnić dojazd pociągiem do centralnego nie dłużej niż 2 godz. W zasięgu tej sieci znajdą się największe miasta w kraju (poza Szczecinem, do którego z racji odległości kolej ma docierać w czasie 3 godz. 15 minut). Założenia te są przyjęte wstępnie dla pociągów jeżdżących z prędkością do 250 km/godz.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • z Leszna, 2019-06-28 13:13:50

    Leszno jest pod względem połączeń kolejowych i transportowo w ogóle (połączenia kolejowe) stale krzywdzone a i tak ma większą wymianę pasażerską niż Ostrów Wielkopolski. Kolejność jest następująca: Poznań, Gniezno, Leszno, Ostrów Wielkopolski, Kościan. (utk.gov.pl/miasta-o-największym-ruchu-pasażers...kim)  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.