PARTNER PORTALU
  • BGK

Przebudowa Radomia droższa niż zakładano. "Szastanie na prawo i lewo"

  • bad    15 października 2019 - 19:48
Przebudowa Radomia droższa niż zakładano. "Szastanie na prawo i lewo"
Po rozbudowie lotnisko w Radomiu docelowo ma obsługiwać około 3 mln pasażerów rocznie (fot. Twitter/KPRM)

Ze 154 do 270 milionów złotych podskoczyła cena, jaką PPL ma zamiar wydać na gruntowną przebudowę terminalu Portu Lotniczego Radom. Jak uzasadniał prezes spółki, podwyżka wynika z „tendencji, którą widać na rynku budowlanym przy wszystkich inwestycjach”. Zdaniem Adriana Furgalskiego, eksperta od infrastruktury z TOR, cały proces realizowania tej inwestycji, którego skutkiem jest wzrost kosztów, powoduje, że „może on tylko złapać się za głowę”.




  • Adrian Furgalski wzrost wydatków na gruntowną przebudowę portu lotniczego w Radomiu nazywa „szastaniem na prawo i lewo”.
  • Jego zdaniem będą to środki zmarnowane, bo jeśli operatorzy nie będą mogli latać z warszawskiego lotniska Chopina, zacieśnią współpracę z podwarszawskim portem w Modlinie, co już i tak robią.
  • Raport międzynarodowej firmy Arup, który wskazuje Radom jako lotnisko zapasowe dla portu w Warszawie, a potem dla CPK, został sporządzony „pod tezę” - twierdzi Adrian Furgalski.
  • Port lotniczy w Radomiu był elementem ostatnich kampanii wyborczych - do samorządu, europarlamentu i Sejmu.

Gruntowna przebudowa portu lotniczego w Radomiu, która polega m.in. na zburzeniu funkcjonującego wcześniej terminala czy powiększeniu dróg kołowania, kosztować ma znacznie więcej niż wcześniej zakładał inwestor i właściciel lotniska – PP PPL. Opierał się tu na zawartej w raporcie firmy Arup analizie.

- Już wiadomo, że budowy nie uda się zamknąć w założonym początkowo budżecie. Zakładaliśmy wstępnie, że budowa lotniska pochłonie kwotę 425 milionów złotych, jednak już teraz wiemy, że zostanie ona znacznie przekroczona. Absolutnie nas to nie martwi. Jest to tendencja, którą widać na rynku budowlanym przy wszystkich inwestycjach - mówił Mariusz Szpikowski, cytowany przez "Echo Dnia".

Dodatkowo, jak także pod koniec września informował TVN 24, zmiany w organizacji nowej drogi kołowania zakładają takie jej powiększenie, które wymagać będzie przeniesienia kilku domostw znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie jednej z części lotniska.

Inwestycja, i to podczas każdej z ostatnich 3 kampanii wyborczych, miała wsparcie rządzącej partii. W maju budowę zainaugurował osobiście premier Mateusz Morawiecki, który m.in. wraz z kandydującym w eurowyborach ówczesnym wicemarszałkiem senatu Adamem Bielanem i ubiegającym się o reelekcję w sejmie ministrem Markiem Suskim, wbił tam „pierwszą łopatę” i oficjalnie nadał portowi imię Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976.

- Dziś stawiamy pierwsze kroki w kierunku rozbudowy lotniska, które w pierwszej fazie obsłuży 3 miliony pasażerów rocznie. Będziemy się starali dokończyć to szybko, a w perspektywie jest też rozwój tego portu - mówił wtedy dla lokalnego dziennika Echo Dnia premier Mateusz Morawiecki. - Tak samo, jak w Europie zachodniej Radom będzie lotniskiem zapasowym dla warszawskiego Okęcia, a w przyszłości dla Centralnego Portu Lotniczego między Łodzią a Warszawą.

Szastanie na lewo i prawo

Inwestycja od samego początku budziła spore emocje. Adrian Furgalski ma co do niej cały czas wątpliwości.

- Jeśli podsumowaniem tych większych kosztów jest, że absolutnie ich nie przejmuje ten wzrost kosztów, to ja mogę tylko złapać się za głowę, bo to nasze pieniądze publiczne, czyli niczyje, będą szastane na prawo i lewo – komentuje Furgalski i dodaje: - Najpierw należało zrobić analizę, kto w ogóle chce korzystać z tego Radomia, a ponieważ nikt nie chce, to potem należało spróbować wariantu siłowego, czyli administracyjnego podziału ruchu, co do którego nie mam wątpliwości, że się Komisja Europejska na niego nie zgodzi. Ale gdyby jakimś cudem się to udało, to dopiero należało ładować tak potężne pieniądze w to lotnisko widmo, bo to będzie jeszcze większe lotnisko widmo - uważa Adrian Furgalski.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Prof. Stawridis, 2019-10-20 11:34:33

    Jak to, przecież to normalne w tym bantustanie. Bydłocja objedzona 500 plus nie ma siły myśleć, jeśli we ogóle myśli. ale w zamian jest Taniec z gwiazdkami!! Ech żyć tu i nie umierać...
  • Jacek, 2019-10-17 17:37:59

    Furgalski....tvnnowy "ekspert " piszący pod tezy Modlina i Struzika

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.