PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Raport: Jak Centralny Port Komunikacyjny wpłynie na lotniska regionalne?

  • Grzegorz Dyjak    11 marca 2019 - 20:00
Raport: Jak Centralny Port Komunikacyjny wpłynie na lotniska regionalne?
CPK ma powstać w gminie Baranów, 40 km na zachód od Warszawy (fot. Pixabay)

Wpływ Centralnego Portu Komunikacyjnego na regionalne porty lotnicze jest silnie uzależniony od pozostałych inwestycji w infrastrukturę. Utworzenie szybkich połączeń kolejowych dla łączności krajowej, skoncentrowanych w CPK, zwiększy ryzyko likwidacji połączeń lotniczych z portów regionalnych do Warszawy - stwierdza raport "Centralny Port Komunikacyjny-analiza koncepcji”, przygotowany przez Port Lotniczy Lublin. - Z drugiej  strony notowany jest wzrost podaży połączeń międzynarodowych oferowanych przez tanie linie lotnicze, które szukają możliwości rozwijania działalności w różnej wielkości miastach.




  • W przyjętej przez rząd koncepcji brak jest jednoznacznego określenia, jaką rolę mają pełnić porty regionalne w okresie poprzedzającym uruchomienie CPK i po jego uruchomieniu.
  • Wzrost liczby pasażerów na lotniskach zostanie zachowany, jednak jego dynamika uzależniona będzie od działań politycznych, sytuacji makroekonomicznej i sytuacji w branży, która zmaga się z brakiem pilotów.
  • Budowa CPK to szansa rozwoju m.in. narodowej linii PLL LOT. Z drugiej strony brak przesłanek makroekonomicznych, które uzasadniają budowę tak wielkiego portu
    lotniczego - wskazują autorzy raportu.

Jak podkreślono, liczba pasażerów na polskich lotniskach rośnie stabilnie i jest skorelowana z rozwojem gospodarczym. Liderem pod względem liczby pasażerów w Polsce jest lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie, które w 2018 roku mogło się pochwalić prawie 17,8 mln podróżnych. To więcej niż skumulowany wynik trzech kolejnych największych lotnisk w Polsce (Kraków-Balice, Gdańsk im. Lecha Wałęsy, Katowice-Pyrzowice), z których skorzystało ponad 16,5 mln osób.


Autorzy raportu zauważają, że impulsem do rozwoju portów lotniczych było wstąpienie Polski do Unii Europejskiej. W ramach programów regionalnych, z funduszy europejskich została współfinansowana budowa lub rozwój wielu portów lotniczych. Poprawiło to nie tylko konkurencyjność regionów, ale także zwiększyło popularność połączeń lotniczych, w tym połączeń łączonych np. przez port przesiadkowy na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

"Pod względem wzrostu liczby przewożonych pasażerów polski narodowy przewoźnik PLL LOT wyraźnie wychodzi z kryzysu z 2012 r., kiedy był zmuszony zwrócić się o pomoc publiczną do Skarbu Państwa" - wskazano w opracowaniu.

"Lata 2013, 2014 i 2015 to czas restrukturyzacji i optymalizacji, a co za tym idzie spadek liczby pasażerów. Jednak procesy naprawcze pozytywnie wpłynęły na kondycję PLL LOT, który od 2016 r. notuje bardzo dynamiczny wzrost liczby pasażerów. W 2016 r. LOT uruchomił 17 nowych tras, w tym m.in. do Tokio. W 2017 r. uruchomił połączenie do Los Angeles i przywrócił połączenia do Newark oraz z Krakowa do Chicago" - przypomniano.


W raporcie wskazano również, że LOT powrócił do portów regionalnych, uruchamiając loty do Tel Awiwu z Gdańska, Poznania, Wrocławia oraz Lublina, a także do Lwowa z Poznania, Bydgoszczy oraz Olsztyna. W 2018 LOT uruchomił połączenie z Rzeszowa do Nowego Jorku, z Warszawy do Singapuru oraz z Budapesztu do Nowego Jorku i Chicago. 

"Według IATA w 2030 roku polskie lotniska obsłużą 68 mln pasażerów, czyli o prawie 28 mln więcej niż w 2017 r. Oznacza to średnioroczny wzrost liczby pasażerów na poziomie 5,6 proc. Jeszcze inną prognozę w październiku 2017 r. przedstawił Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC), według którego w 2035 roku liczba pasażerów na polskich lotniskach może sięgnąć 94 mln" - podkreślono.



Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.