PARTNER PORTALU
  • BGK

Regionalne lotniska oczekują poważnych zmian. Bez nich będzie ciężko

  • Adam Sierak    13 stycznia 2020 - 06:00
Regionalne lotniska oczekują poważnych zmian. Bez nich będzie ciężko
- Z perspektywy lotnisk regionalnych liczymy na to, że zmiany planowane w przepisach prawa ułatwią nam rozwój, pozwolą sprawnie realizować projekty inwestycyjne oraz ograniczą koszty funkcjonowania portów - mówi Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych / fot. J.Nowicka, ZRPL

Zmian przepisów dotyczących Obszarów Ograniczonego Użytkowania, uchwalenia tzw. Pakietu lotniczego, wpisania projektów lotniczych na listę priorytetowych inwestycji dofinansowanych ze źródeł unijnych – tego w 2020 roku oczekuje 14 portów regionalnych w Polsce. 2019 rok te lotniska, sumarycznie, zakończyły z imponującymi wzrostami  - ponad 60 procent ruchu lotniczego w Polsce obsługiwane jest właśnie w regionach. Tej dynamiki, w obecnych warunkach, nie będzie się jednak dało długo utrzymać.




  • Lotniska regionalne są coraz bardziej zatłoczone. Potrzebne są duże projekty zwiększające przepustowość tych portów.
  • Do 2035 roku lotniska regionalne planują ponad 200 zadań inwestycyjnych na szacunkową kwotę ogółem 4,1 mld zł.
  • Brak jednak pieniędzy z „zewnątrz”. Oddech może dać będący w powijakach rządowy Pakiet lotniczy. 

 

Bez wątpienia 2019 rok należał do Kraków Airport. Małopolskie lotnisko w ubiegłym roku odnotowało 24 proc. wzrostu ruchu, obsługując ponad 1,6 mln podróżnych więcej, niż w 2018 roku. 

- Dynamika rozwoju ruchu pasażerskiego na lotnisku w Krakowie jest nie tylko najwyższa w Polsce, ale według ACI Europe także na Starym Kontynencie, w grupie lotnisk obsługujących od 5 do 10 mln w ciągu roku – mówi Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych. 

Ponadto Balice w 2019 roku, po raz pierwszy w historii polskich lotnisk regionalnych, obsłużyły siedmiomilionowego i ośmiomilionowego podróżnego w ciągu tego samego roku.

Obok Krakowa, najlepsze w historii wyniki w liczbie podróżnych w ruchu ogółem osiągnęły: Gdańsk, Katowice, Wrocław, Modlin, Bydgoszcz, Olsztyn i Zielona-Góra. 

Lotniska regionalne nadal utrzymują wysoki udział w całości lotniczego ruchu pasażerskiego obsługiwanego w Polsce. 

- Tylko w minionym roku wynosił on ponad 60 proc. Widać, że chcemy latać z lotnisk, które położone są blisko miejsca naszego zamieszkania. Patrząc całościowo na ruch lotniczy w Polsce, można stwierdzić, że 2019 będzie najlepszym rokiem w historii, jeśli chodzi o liczbę przewiezionych podróżnych - dodaje Tomasik.

Według Związku Regionalnych Portów Lotniczych wzrost ruchu ogółem powinien wynieść około 7  do 8 proc. rok do roku.

Brak rezerw!

Regionalne lotniska dochodzą jednak do granic swoich możliwości.

Obecnie przepustowość tych portów szacowana jest na poziomie ok. 32 mln pasażerów rocznie. W 2019 roku z ich siatki połączeń skorzystało ponad 30 mln podróżnych. W praktyce – rezerw już nie ma.

W siedmiu na czternaście regionalnych portów w 2019 rozpoczęły się lub trwały poważne inwestycje infrastrukturalne.

W Katowicach trwa zaplanowany do 2025 roku program rozbudowy infrastruktury liniowej i kubaturowej. W Krakowie toczy się proces inwestycyjny związany z budową nowej drogi startowej oraz dużą rozbudową płyt postojowych. Lotnisko w Gdańsku rozpoczęło powiększanie terminalu pasażerskiego oraz kolejny etap realizacji projektu Airport City. Istotne działania inwestycyjne realizowały też mniejsze lotniska regionalne, na przykład Bydgoszcz, Lublin i Szczecin. Rozpoczęła się rozbudowa infrastruktury lotniska w Radomiu. 

W najbliższych latach większość lotnisk wyposażona zostanie w automatyczne bramki biometryczne do kontroli paszportowej. Duże inwestycje czekają lotniska także w obszarze kontroli bezpieczeństwa. 

Trzeba tu jednak podkreślić, że aktualnie zarządzający lotniskami nie mają możliwości aplikowania o dofinansowanie projektów infrastrukturalnych ze źródeł unijnych.

- Dlatego ZRPL przygotował kompleksowy dokument, obrazujący potrzeby w zakresie inwestycji lotniskowych, które powinny być zrealizowane po to, żeby zapewnić optymalny rozwój branży w ciągu najbliższych lat. Dzięki wykonanej pracy wiemy, że do 2035 roku lotniska regionalne planują ponad 200 zadań inwestycyjnych na szacunkową kwotę ogółem 4,1 mld zł – podkreśla prezes związku.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Czuć Piniądz, 2020-01-13 14:23:42

    Zmieniajmy ale zgodnie z prawem. Jak dotąd jest łamane i to przez urzędników Państwowych. Nie zdziwię się jeśli niedługo Radosław Włoszek prezes lotniska w Balicach, syn chrzestny Beaty Szydło i jak słyszałem członek Zarządu TV Kraków zostanie wyprowadzony w kajdankach za przekręty. Już raz się wywi...nął zpod prawa kiedy spowodował bardzo niebezpieczny wypadek w którym mocno poszkodowana została 5 osobowa rodzina. Tak jest są równie i równiejsi. Prokurator wystąpił z wnioskiem o odstąpienie od wymierzęnia kary bo Włoszek miał nieskazitelną opinię. Ciekawe czy wymiar sprawiedliwości jest taki łaskawy dla wszystkich o nieskazitelnej opinii..  rozwiń
  • Inżynier, 2020-01-13 12:14:52

    Potrzebne byłoby też planowanie i finasowanie rozwoju sieci kolejowej tak, żeby zapewnić dogodne połączenia kolejowe do wszystkich istniejących lotnisk, a nie tylko do CPK. Planowanie i finansowanie rozwoju sieci kolejowej wyłącznie pod potrzeby jednego lotniska stwarza szansę na powstanie i przyspi...eszony rozwój aglomeracji warszawsko-łódzkiej, ale kosztem pozostałych regionów kraju. Koleje dużych prędkości są drogie - nawet jeżeli zostałyby wybudowane w pełnym deklarowanym zakresie to i tak podróże z lotnisk regionalnych w przypadku większości obszaru kraju mogłyby być wygodniejsze i tańsze. A trzeba pamiętać, że wraz z „centralnym” lotniskiem (w „etapie zero”) ma powstać tylko kolej dużych prędkości łącząca przez CPK Warszawę z Łodzią. Realizacja prezentowanych w projekcie CPK inwestycji kolejowych w regionach to kwestia bliżej nie określonej przyszłości, raczej kolejnych dekad niż lat.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.