Resort infrastruktury zatwierdził plan generalny dla lotniska w Szymanach

We wtorek w Olsztynie dokument na ręce Leszka Krawczyka, prezesa samorządowej spółki Warmia i Mazury zarządzającej lotniskiem, przekazał wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
Jak powiedział Leszek Krawczyk podpisany właśnie przez resort infrastruktury plan generalny dla portu lotniczego Olsztyn-Mazury potwierdza, że jest on zgodny z trzema ważnymi dokumentami dotyczącymi rozbudowy sieci transportowej. Chodzi o Program Rozwoju Sieci Lotnisk, Koncepcję Przestrzennego Rozwoju Kraju do 2030 r. i Strategię Rozwoju Transportu do 2020 r. i w dalszej perspektywie do 2030 r.
"Lotnisko w Szymanach jest ostatnim portem lotniczym użytku publicznego, które jest obecnie realizowane w naszym kraju" - podkreślił Krawczyk.
Plan generalny dla lotniska był uzgadniany z ministrem obrony narodowej i opiniowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Procedura certyfikacyjna dla portu lotniczego Olsztyn-Mazury
Jak podkreślił prezes Krawczyk obecnie Urząd Lotnictwa Cywilnego prowadzi procedurę certyfikacyjną dla portu lotniczego Olsztyn-Mazury. Uzyskanie certyfikatu potwierdzi, że na lotnisku jest odpowiednia infrastruktura, wyposażenie oraz wykwalifikowana kadra, a port zostanie dopuszczony do użytku. Taki certyfikat ma być wydany w połowie grudnia tego roku.
Według zapowiedzi przedstawicieli spółki samorządu wojewódzkiego "Warmia i Mazury", port lotniczy w Szymanach ma zacząć odprawiać i przyjmować regularne loty 21 stycznia. Na ten dzień zaplanował swój inauguracyjny lot pierwszy przewoźnik - Sprint Air, który podpisał umowę ze spółką na połączenia rejsowe do Krakowa i Berlina. Rozmowy z kolejnymi przewoźnikami trwają.
Regionalny port Olsztyn-Mazury powstał w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Inwestycja musi być rozliczona w 2015 r., by nie przepadła unijna dotacja. Koszt szacowany jest na 205 mln zł. Unijne dofinansowanie ma wynieść 76 proc.
Lotnisko w Szymanach od 1996 r. na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Od tej pory lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń.
Czy Polaków będzie stać na mieszkania? Zobacz najnowszą debatę

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.