PARTNER PORTALU
  • BGK

Rewitalizacja nie polega na przebudowie, lecz definiowaniu przestrzeni na nowo

  • PropertyDesign.pl/AT    30 października 2019 - 13:33
Rewitalizacja nie polega na przebudowie, lecz definiowaniu przestrzeni na nowo
Mała rewitalizacja tworzy klimat, a duża się opłaca (fot. Propertydesign.pl)

Rewitalizacja może mieć różne cele, ale jednym z najważniejszych jest otwarcie historycznych obiektów dla mieszkańców, zaproszenie ich do korzystania z nich. Małe projekty budują niepowtarzalny klimat miasta. Duże, swoją siłą rażenia, informują świat, że miasto jest fajne, a rewitalizacja się opłaca.




  • Łódzka rewitalizacja słynie z czerwonej cegły, której nie można spotkać w żadnym innym mieście w takiej ilości oraz z kultury. Inwestorzy, chcąc ją zachować, stawiają na renowację autentyczną, trochę odkurzoną, ale niekoniecznie wypacykowaną.
  • W Łodzi inwestorzy się tego nie boją. Wiedzą, że jest to kluczowe, ponieważ rewitalizacja nie polega na przebudowie, lecz definiowaniu na nowo przestrzeni do nowych sposobów jej użytkowania. Tych terenów jest coraz więcej i one na siebie wpływają.
  • Najemcy to doceniają, bo trend - stare jest modne robi furorę. Do takich m.in. wniosków doszli uczestnicy sesji Property Forum Łódź 2019 „Ziemia odzyskana - jak wyremontować miasto? Przepis na rewitalizację i miastotwórczy mixed use”.

Łódzka rewitalizacja jest wielowymiarowa. Nie obejmuje jedynie fabryk i kamienic. Niewielkie miejskie zakątki urzekają swoim specyficznym wdziękiem. W mieście warto zwrócić uwagę m.in. na podwórka w okolicy ul. Piotrkowskiej, parki kieszonkowe oraz woonerfy.

- Niektóre podwórka przyjemnie zaskakują ładnie wyeksponowanymi detalami, ciekawymi elewacjami czy zielenią. Jednak ten typ rewitalizacji wymaga odpowiedniej lokalizacji. Sukcesem są jedynie te, które żyją, czyli są pełne ludzi i znajdują się w okolicy pełnej restauracji. Jestem zafascynowana np. ulicą 6 sierpnia - wylicza Anna Malarczyk-Arcidiaconi z Echo Investment, dyrektor łódzkiego projektu Fuzja. Powstaje on pomiędzy ulicami Tymienieckiego i Milionową, z widokiem na Piotrkowską. W ramach projektu imponująca secesyjna elektrownia projektu inżyniera Alfreda Frischa zyska zupełnie nowe oblicze.

- Chcemy zaproponować Łodzi rewitalizację autentyczną, trochę odkurzoną, ale niekoniecznie wypacykowaną. Nasi architekci wzorowali się na renowacji LX Factory w Lizbonie. Jest to bardzo modne miejsce do spędzania wolnego czasu – opowiada Anna Malarczyk-Arcidiaconi.

Małe jest piękne, ale duże ma siłę rażenia

Małe jest piękne, ale bez dużych, spektakularnych projektów rewitalizacja w Łodzi nie miałaby obecnej siły rażenia. Sztandarowym obiektem jest m.in. Manufaktura oraz Vienna House Andel’s Łódź.

- Rewitalizacja może mieć różne cele, ale jednym z najważniejszych jest otwarcie historycznych obiektów dla mieszkańców, zaproszenie ich do korzystania z nich. Manufaktura symbolizuje znakomitą komercyjną realizację, a to ważne, ponieważ oznacza, że rewitalizacja może się opłacać. Jednocześnie galeria niesie w świat informację o tym, że Łódź jest fajnym miastem. Wyróżnia się swoją pofabryczną i secesyjną tożsamością, która ma niepowtarzalny klimat. Łodzianie go kochają i dobrze się w nim czują - uważa Anna Celichowska, członek zarządu, dyrektor ds. komercjalizacji Virako, firmy, która realizuje centrum biurowo-rozrywkowo-kulturalne w dawnym Zespole Zakładów Przemysłu Spirytusowego „Monopol Wódczany”.

- W Monopolis postawiliśmy na kulturę, ponieważ uważamy, że ona nie tylko komercyjnie się obroni, ale też może być magnesem. Jest to fantastyczne zjawisko, bo nie otaczamy się tylko zimnym biznesem i ładnymi budynkami. Rewitalizacja dzieje się tam, gdzie są ludzie, a oni chcą przebywać w miejscach, które coś fajnego oferują - podkreśla Anna Celichowska.

Wyspy dobrej architektury





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.