Rusza przebudowa dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej

Jak poinformował w piątek Bartłomiej Sarna, rzecznik spółki PKP SA - właściciela dworca w centrum Dąbrowy Górniczej - tego dnia wykonawcy robót budowlanych przekazano plac budowy. Pochodzący z 1888 r. dworzec, na dawnym szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej, przejdzie metamorfozę z poszanowaniem jego historycznego charakteru; przede wszystkim przywrócona zostanie w nim obsługa podróżnych.
"Przebudowa dworca w Dąbrowie Górniczej to kolejna inwestycja, która będzie służyła poprawie komfortu podróżnych. Dzięki niej oraz inwestycjom w infrastrukturę torową oraz tabor, kolej jako środek transportu staje się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla transportu indywidualnego" - powiedział cytowany przez Sarnę wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki.
Andrzej Bittel: to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei
"Rozpoczęcie przebudowy dworca Dąbrowa Górnicza to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnego miasta na prawach powiatu zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej" - dodał wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, przypominając, że prace te są częścią Programu Inwestycji Dworcowych, obejmującego blisko 200 obiektów.
"Przebudowa dworca w Dąbrowie Górniczej to inwestycja, dzięki której zostanie przywrócony do obsługi podróżnych ważny dworzec, którego historia sięga kolei warszawsko-wiedeńskiej. Poza tym jest to przedsięwzięcie komplementarne do przebudowy stacji, którą realizuje PKP PLK we współpracy z miastem" - zaznaczył członek zarządu PKP SA Ireneusz Maślany.
Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschód duży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu tamtejszy samorząd rozpoczął program "Promowanie zielonej mobilności...", zakładający budowę oferty komunikacji zbiorowej konkurencyjnej dla transportu indywidualnego.
Współpraca miasta i PKP
Miasto w 2017 r. nawiązało współpracę ws. przedsięwzięcia ze spółkami PKP Polskie Linie Kolejowe oraz PKP SA. Kluczowym założeniem "Promowania zielonej mobilności..." stała się poprawa dostępności do dąbrowskich dworców: w centrum i dzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice (wszystkie położone są na głównej linii kolejowej Gliwice-Katowice-Częstochowa).
Następnie miasto oraz PLK w uzgodnieniu przygotowały projekty, a potem przetargi na prace, które w Ząbkowicach (obejmowały głównie nowy układ komunikacyjny) zostały zakończone w 2019 r., a w centrum i Gołonogu trwają od ub. roku. W ramach obu tych inwestycji powstają m.in. parkingi, przystanki autobusowe, tunele pod torami w miejsce przejazdów oraz połączenia piesze i rowerowe.
Równoległa współpraca miasta z PKP SA dotyczy przygotowania rewitalizacji dwóch dąbrowskich dworców: zabytkowego dworca Dąbrowa Górnicza oraz dworca Dąbrowa Górnicza Gołonóg. Uzgodniono inwestycje mające umożliwić przywrócenie obsługi pasażerskiej w obu budynkach, umieszczono też oba obiekty w Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.
Dąbrowski dworzec przypomina myszkowski
Zamknięty budynek dworca w centrum Dąbrowy Górniczej jest bardzo podobny do odnowionego w poprzednich latach, oddalonego o ok. 30 km, pochodzącego z lat 80. XIX wieku budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.
Ogłaszając przetarg dot. dąbrowskiego dworca na tej samej trasie, PKP SA zapowiedziały, że renowacji będzie poddana elewacja budynku: zostanie wyczyszczona i uzupełniona, przy zachowaniu fryzów i innych detali. Odtworzone na wzór historycznych zostaną stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe. Założona zostanie iluminacja budynku.
Zmieni się też jego wnętrze. Przywrócona zostanie obsługa podróżnych, która będzie odbywała się w holu, pełniącym jednocześnie funkcję ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni. Przewidziano częściowo ceglane wykończenie ścian, a częściowo pomalowanie ich w odcieniach szarości. Posadzkę utworzą granitowe płyty.
Poczekalnia będzie wyposażona w ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy i elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. Obok zaprojektowano pomieszczenia kas biletowych, dwa lokale na wynajem, a w zachodnim skrzydle na dwóch kondygnacjach - powierzchnie przeznaczone dla lokalnego samorządu. Resztę pomieszczeń zajmą pomieszczenia techniczne oraz biura.
Obiekt ma być dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, a pod ziemią - zbiorniki do magazynowania wody deszczowej do spłukiwania toalet. Planowane jest ocieplenie obiektu od wewnątrz i ogrzewanie go za pomocą pomp ciepła. Bezpieczeństwo mają zapewniać systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Otoczenie dworca też do zmiany
Zmienić ma się również otoczenia dworca. Oprócz nowych nawierzchni po stronie wschodniej, powstanie 10 miejsc postojowych oraz wiata rowerowa. Uporządkowana zostanie zieleń, a obok parkingu zaplanowano ogrody deszczowe suche o powierzchni 256 m kw. Zadaniem ok. 2,5 tys. roślin będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby.
Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna z Poznania. Wykonawcą jest spółka Berger Bau Polska. Łączny koszt przebudowy dworca w Dąbrowie Górniczej to 15,62 mln zł brutto.
Poza budową centrów przesiadkowych przy dworcach kolejowych dąbrowski program "Promowania zielonej mobilności..." zakłada m.in. budowę dróg rowerowych i częściową przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego, równolegle z inwestycją przygotowaną przez spółkę Tramwaje Śląskie.
Czy Polaków będzie stać na mieszkania? Zobacz najnowszą debatę
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.