Partner portalu

Są projekty miejscowych planów zagospodarowania Nowego Centrum Łodzi

  • PAP
  • 18 grudnia 2014 - 13:20
Powstały dwa projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla Nowego Centrum Łodzi. Uzupełnieniem budowanego podziemnego dworca Łódź Fabryczna ma być przestrzeń komercyjna - usługowa i mieszkalna. Powstać ma m.in. Brama Miasta i Rynek Kobro.

Ostatecznie miejscowe plany dla NCŁ muszą przyjąć łódzcy radni. Oba projekty trafić mają pod obrady Rady Miejskiej 29 grudnia. Według władz miasta po uchwaleniu plany miejscowe określą zasady zagospodarowania tych terenów i znacznie ułatwią procesy inwestycyjne w Nowym Centrum Łodzi.

"Plany obejmują 94 ha, czyli blisko 7 proc. strefy wielkomiejskiej. Dają one pewność inwestowania na tym obszarze i możliwości zagospodarowania według koncepcji, która stwarza przestrzeń publiczną, do mieszkania, pracy i odpoczynku" - mówiła w czwartek na konferencji prasowej prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Czytaj też: Tak ma wyglądać Nowe Centrum Łodzi

Plany był konsultowane od kilku lat m.in. z mieszkańcami, organizacjami pozarządowymi i profesjonalistami. Zorganizowano m.in. warsztaty projektowe "Zszywanie miasta", konsultacje społeczne. Dwukrotnie wykładano je do publicznego wglądu i organizowano dyskusje; część wniosków została uwzględniona. "Mam nadzieję, że plan jest kompletny i jest akceptowalny społecznie i liczę, że uzyska też akceptację radnych" - dodała prezydent Łodzi.

Część miasta objętą tymi planami miejscowymi wyznaczają ulice: Sienkiewicza, Narutowicza, Kopcińskiego i Tuwima. Podział na dwa plany przebiega wzdłuż ulic Lindley'a i Wodnej. Obszar planów ma powierzchnie 94 ha (część zachodnia - 57 ha, część wschodnia - 37 ha). Stanowi to 0,32 proc. pow. miasta i 6,7 proc. tzw. strefy wielkomiejskiej Łodzi.

Czytaj też: Łódź nie zrezygnuje z zagospodarowania Nowego Centrum Łodzi

Projekty - zdaniem władz miasta - uwzględniają przedsięwzięcia kluczowe dla rozwoju Łodzi i regionu, a zlokalizowane na obszarze NCŁ. W centralnej jego części znajduje się budowany obecnie dworzec multimodalny Łódź Fabryczna wraz z tunelem i głowicami kolejowymi. Uzupełnieniem funkcji dworca jest przewidywana przestrzeń komercyjna - usługowa i mieszkalna.

Dworzec ma zapewnioną obsługę komunikacyjną z ulic projektowanych o roboczych nazwach: Nowotargowa, Nowowęglowa i Nowoskładowa oraz przebudowywanych: Składowej i Kilińskiego. Zaplanowano także przebieg linii tramwajowych z przystankami tuż przy dworcu. W jego okolicy ma powstać zabudowa usługowa wraz z parkingami podziemnymi, w tym tzw. Brama Miasta i Specjalna Strefa Kultury. Strukturę funkcjonalną uzupełniać będzie zabudowa mieszkaniowa i zrewitalizowane obiekty elektrociepłowni EC1, które pełnić będą funkcję kulturalną.

Nowe ulice podzielą duże kwartały miejskie, żeby ułatwić inwestowanie wewnątrz nich. W ramach NCŁ są także obszary historycznej zabudowy, przede wszystkim przy ul. Sienkiewicza, Narutowicza, Kilińskiego i Tuwima.

Elementami przestrzeni publicznych mają być m.in. nowe place miejskie, w tym tzw. Rynek Kobro, plac przed dworcem czy przed zajezdnią tramwajową. Zaplanowano także tereny zielone m.in. bulwar wzdłuż ul. Nowowęglowej. Wzdłuż ulic, na których pozwalają na to warunki techniczne, będą sadzone szpalery drzew.

Na większości terenów w NCŁ została przyjęta zabudowa usługowa oraz mieszkaniowa wielorodzinna. Pozostałe funkcje: usługi kultury, nauki, kultu religijnego, wprowadzone są w miejscach, w których już realizowane są inwestycje (EC1) lub wcześniej już one istniały tj. kampus uniwersytecki czy cerkiew św. Aleksandra Newskiego.

Wysokość zabudowy ma być podobna do istniejących już obiektów. Przeważnie ma to być maksymalnie 7 kondygnacji, ale nie więcej niż 25 m wysokości. Będą jednak wyjątki - "Brama Miasta", która będzie mogła mieć maksymalnie 17 kondygnacji i 64 m wysokości, istniejące już biurowce przy ul. Traugutta o wysokości 70 m oraz obiekt, który powstanie po wyburzeniu hotelu centrum, który może mieć do 54 m. Także przy ulicy Targowej w rejonie dworca będą cztery budynki usługowe o maksymalnej wysokości 12 kondygnacji i 49 m; wysokość pozostałej zabudowy w otoczeniu dworca nie przekroczy 35 m.

W NCŁ znajduje się dziewięć obiektów wpisanych do rejestru zabytków, takich jak cerkiew czy najstarsza łódzka elektrownia. Plany miejscowe zagwarantują ochronę prawną dla 53 obiektów i zespołów zabytkowych wpisanych do gminnej ewidencji zabytków oraz 28 spoza ewidencji.

Dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Łodzi Robert Warsza podkreśla, że przyjęcie tych planów będzie końcem niepewności dla inwestorów. "Wszyscy inwestorzy, którzy będą tu chcieli budować mają jasne określone reguły i bardzo uproszczoną ścieżkę inwestowania. Plan mówi co można wybudować, jakiej wysokości, jakich gabarytów i o jakiej funkcji. Skończy się czas występowania o indywidualne decyzje o warunkach zabudowy" - podkreślił.

W Łodzi zaledwie 8,67 proc. pow. miasta ma przyjęte miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli Rada Miejska przyjmie te projekty, które zostały już w niej złożone, będzie to 10,5 proc. pow. miasta - poinformował PAP rzecznik prezydent Łodzi Marcin Masłowski.

KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!