PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Samorządy i biznes – skazani na współpracę

  • Piotr Toborek    20 czerwca 2014 - 00:51
Samorządy i biznes – skazani na współpracę

Polskie samorządy nauczyły się rozmawiać z potencjalnymi dużymi inwestorami, większym problemem jest umiejętność współpracy z małym i średnim biznesem, który przecież tworzy większość miejsc pracy.




O tym, że przyciągnięcie do siebie inwestorów to jedno z najważniejszych zadań władz samorządowych nikogo przekonywać nie trzeba. Zadanie nie jest jednak proste, jak więc prowadzić rozmowy z przedsiębiorcami, aby zakończyły się sukcesem?

– Trzeba być w tych rozmowach bardzo elastycznym – mówi Wojciech Szczurek prezydent Gdyni. – Czasami niewielkie kwoty mogą decydować o losach inwestycji. Przyciągnęliśmy ostatnio dwóch inwestorów, o których walczyło kilka miast, oferując 100 tysięcy złotych na szkolenie przyszłych pracowników, mieszkańców Gdyni. Pokazuje to, że nawet z pozoru skromne działania mogą przesądzić o pozyskaniu inwestora – tłumaczy Szczurek

Alfred Kubczak, dyrektor ds. korporacyjnych Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci Biedronka), bardzo pozytywnie wyraża się o przygotowaniu samorządowców do prowadzenia rozmów.

– Od dłuższego czasu widać niezwykłą profesjonalizację samorządów w Polsce w negocjacjach. Gdy się spotykamy przy stole, to są właściwie rozmowy biznesowe – obie strony doskonale wiedzą, jakie mają możliwości, potrzeby i starają się wypracować kompromis – opowiada Kubczak.
Jak twierdzi, samorządy doskonale rozumieją potrzeby biznesu i są gotowe do tworzenia pól do współpracy.

– Nie jest to takie oczywiste, że dzisiaj każdy wie, jak rozmawiać z inwestorem, bo jednak są samorządy, które mają wielkie sukcesy na tym polu, a inne ich nie osiągają. Są miasta, z których inwestorzy zostali wręcz przegonieni – zauważa jednak Jan Król, członek Rady Nadzorczej PARP i  Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.

Zdaniem Eugeniusza Orłowskiego, członka Krajowej Izby Gospodarczej, świat inwestorów trzeba podzielić na tych dużych, szczególnie zagranicznych, oraz na mały i średni biznes.

– W przypadku tych dużych współpraca z  gminami nie jest kłopotem. Oni wiedzą, czego chcą, mają odpowiednie służby, są przygotowani do tego aby prowadzić rozmowy i one są przez to łatwiejsze – tłumaczy Orłowski. – Jeżeli natomiast popatrzymy na małych i średnich inwestorów rodzimych, to nie wygląda to już tak optymistycznie. A pamiętajmy, że te małe i średnie przedsiębiorstwa tworzą 80 procent miejsc pracy.

Jak mówi Orłowski, ten mniejszy biznes, spotykając się z samorządem, szczególnie w niedużych miastach, nie ma jasno i klarownie ułożonej drogi.

– Oczywiście są wyjątki, to są gminy bardzo małe, z niewielką liczbą mieszkańców, dla których każdy nawet malutki inwestor jest cenny, gdzie wszyscy się znają i inaczej się rozmawia – mówi członek KIG.

Jak podkreśla, duże firmy dają miejsca pracy, ale te małe i średnie niosą za sobą coś więcej – tworzą klimat, charakter miast. – Bo przecież małe przedsiębiorstwo to także kawiarnia, restauracja, hotel, zakład usługowy, czyli firmy, które znajdują się w centrum, na głównych ulicach – wylicza Orłowski.

Jan Król także namawia do współpracy z małymi firmami, bo to jednak one tworzą większość miejsc pracy w Polsce. – To one mogą doprowadzić do tego, że wreszcie spadnie u nas bezrobocie – mówi. – A bezrobocie powyżej 10 procent zabija rozwój miast.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • jazgot, 2014-06-20 22:47:13

    Warto inwestowac w mlodych ludzi pasjonujacymi sie informatyka i nowymi technologiami. Jak podawal tygodnik The Economist, jedno nowe miejsce pracy w sektorze high tech generuje az 4,1 nowych miejsc pracy w otoczeniu. W przypadku sektora fabrycznego ( ang. manufacturing ) jedno nowe miejsce pracy w ...fabryce, daje tylko 1 nowe miejsce pracy w otoczeniu. .......... Drugim niedocenianym obszarem jest muzyka. Tu rezerwy ( glownie w postaci niewykorzystywanych pomieszczen, sal widowiskowych, etc.. ) sa ogromne. A muzyka moze i powinna nakrecac koniunkture w takich dziedzinach jak multimedia, transport, uslugi, a nawet budownictwo mieszkaniowe. Wazne zeby byla to muzyka ktorej chce sluchac publicznosc, a ni np. dyrektor domu kultury. A publicznosc jest zroznicowana, wiec oferta powinna byc zroznicowana. .................. Trzeci obszar to restauracje, bistra, klubokawiarnie, etc.. ................. No i oczywiscie turystyka przyjazdowa, zaczynajac od reklamy atrakcji turystycznych w okolicy.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.