PARTNER PORTALU
  • BGK

Ścieżki rowerowe w Polsce 2016: Takiego boomu jeszcze nie było

  • Michał Nowak    8 czerwca 2016 - 07:53
Ścieżki rowerowe w Polsce 2016: Takiego boomu jeszcze nie było
Trasy, ścieżki, trakty. Śluzy, stacje, kontrapasy. Jest wiele sposobów, by dogodzić rowerzystom – samorządy mają szerokie pole do popisu (fot. pixabay)

Samorządy coraz częściej wyciągają rękę do miłośników jednośladów. W końcu rowerzyści przyczyniają się do zmniejszania niskiej emisji i dodatkowo odkorkowują drogi. Dlatego trasy rowerowe w miastach rosną jak grzyby po deszczu. Sprawdzamy, jakie inwestycje dla cyklistów przygotowały miasta jeszcze w tym roku.




Infrastruktura rowerowa z roku na rok się rozrasta – zarówno w dużych miastach wojewódzkich, jak i niewielkich gminach. Urzędnicy nie oszczędzają w tym zakresie i inwestują duże pieniądze, aby popularyzować ruch rowerowy w miastach. A sami rowerzyści? Przyznają, że jest coraz lepiej, choć sporo jest jeszcze do zrobienia.

– Godne pochwały na pewno jest to, że coraz częściej gminy wypracowują pewien standard dotyczący infrastruktury dla rowerzystów – mówi Piotr Łuczyński, prezes Stowarzyszenia Zdrowy Rower w Warszawie. – Nowa infrastruktura zaczyna spełniać konkretne wymagania, czego kilka lat temu jeszcze nie było. Szerokość tras jest odpowiednia, instalowane są podpórki przy sygnalizacjach świetlnych, obniża się krawężniki. Coraz częściej powstają trasy z asfaltu, a nie na przykład z kostki brukowej – ocenia Łuczyński.

Problemem, na który zwraca uwagę prezes Stowarzyszenia Zdrowy Rower, jest fakt, że przy budowie ścieżek brakuje ciągłości. – Czy to w Warszawie, czy w innych polskich miastach, ścieżki rowerowe buduje się fragmentami, choćby podczas remontów ulic. Brakuje tras liczących kilkadziesiąt kilometrów długości, a zamiast tego dostajemy fragmenty, gdzie mamy kawałek ścieżki rowerowej, a zaraz potem zaczyna się chodnik. To jest największe utrudnienie – tłumaczy Łuczyński.

Jak budowa ścieżek wygląda w praktyce? Miasta w większości nie próżnują, choć widać, że potrzeba jeszcze co najmniej kilku lat, aby fanów jednośladów w pełni zadowolić.

Setki kilometrów dróg w stolicy

Na początek stolica. Sieć rowerowa w Warszawie już teraz ma 467 kilometrów – w tym 375 km dróg dla rowerów, 57 km ciągów pieszo-rowerowych i 35 km pasów i kontrapasów rowerowych. Ponad połowa z nich ma nawierzchnię asfaltową.

– W 2016 i 2017 roku na budowę nowych dróg dla rowerów przeznaczymy około 130 milionów złotych – informuje insp. Konrad Klimczak z UM w Warszawie.

Jak wskazują urzędnicy, ruch rowerowy w stolicy, według Warszawskiego Badania Ruchu, stanowi już 3,8 proc. podróży „niepieszych” w ciągu doby.

Plany na ten rok zakładają budowę i remont 80 km tras rowerowych, z czego ponad 40 km powstanie dzięki inicjatywie mieszkańców – zostały wyłonione jako zwycięskie projekty z budżetu partycypacyjnego.

Powstały już drogi dla rowerów po obu stronach al. Stanów Zjednoczonych (4,9 km), powstaną drogi dla rowerów na ul. Połczyńskiej, Wolskiej i Kasprzaka (5,3 km), ul. Żwirki i Wigury (4,2 km) i ul. Jagiellońskiej (2,5 km). Remont przejdą uczęszczane trasy na al. KEN, ul. Ciszewskiego, ul. Słomińskiego i Podzamczu.

Powstanie też kilkadziesiąt kilometrów nowych pasów dla rowerów, np. wzdłuż ul. Marywilskiej (po frezowaniu), „starego” odcinka ul. Radzymińskiej i kilku innych ulic na starej Pradze, w Śródmieściu i innych dzielnicach w ramach realizacji zwycięskich projektów z budżetu partycypacyjnego.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • rewor, 2016-06-22 12:49:11

    Do Marcin: Dokładnie. Około 57 km gliwickich tras rowerowych to drogi o nawierzchni nieutwardzonej. Pozostałe to przeważnie kostka brukowa albo wytyczenie drogi po ulicach osiedlowych. W Gliwicach w ciągu ostatnich 10 lat wybudowano zaledwie około 2 km nowych dróg dla rowerów. Dopiero w tym roku z...aczęło coś drżeć w tej sprawie i mam nadzieję, że się rozwinie, ale niestety rowery nadal u nas nie są traktowane jako środek transportu  rozwiń
  • Marcin, 2016-06-13 07:48:11

    "Dla porównania, w Gliwicach istnieje ponad 30 tras rowerowych o łącznej długości ok. 100 km." A większość istnieje tylko na mapie. Urzędnicy twierdzą, że u mnie na osiedlu jest droga rowerowa o długości ok. 1 km. W rzeczywistości jej nie ma i nigdy nie było. Ładnie to wygląda na papierze..., można kłamać w mediach, a rzeczywistość skrzeczy - rowerzyści nie mają łatwo w Gliwicach.  rozwiń
  • Andrzej Ptasznik, 2016-06-08 17:20:43

    Ponad rok temu zebrałem 1300 podpisów (pełnoletnich mieszkańców), pod petycją o rozwój ścieżek rowerowych w Gminie Błonie, ratusz obiecał, że drgnie, ale bez konkretów i z małym wyjątkiem praktycznie cisza. Jestem za standaryzacją pokryć budowanych ścieżek rowerowych, światełko w tym zakresie powinn...o zapalić się na górze.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.