PARTNER PORTALU
  • BGK

Sejm pracuje nad projektem ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. Posłowie wyliczają zastrzeżenia

  • BF    2 października 2018 - 18:10
Sejm pracuje nad projektem ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. Posłowie wyliczają zastrzeżenia
Zaledwie 29 proc. dróg samorządowych jest w dobrym stanie. (Fot. Shutterstock.com)

Dużo wątpliwości wokół Funduszu Dróg Samorządowych. We wtorek (2 października) w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy. Posłowie zarzucili ministrowi infrastruktury Andrzejowi Adamczykowi, że przygotowano bubel tuż przed wyborami samorządowymi.




  • W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. W najbliższych latach rząd chce przeznaczyć na ten cel 36 mld zł. Pierwsze 6 mld zł do samorządów ma trafić w 2019 roku
  • Posłowie skrytykowali przedłożony projekt. W wątpliwość poddają źródła finansowania oraz kryteria oceny. Nabór wniosków na budowę czy modernizację dróg ma być w formie konkursu. Jednak ostateczną decyzję w sprawie finansowania ma podjąć premier.
  • Pierwszy raz fundusz próbowano uchwalić latem 2017 roku. Wtedy finansowanie miało pochodzić z nowej opłaty paliwowej. Po krytycznych głosach ze strony m.in. kierowców z pomysłu zrezygnowano.

- Drogi samorządowe w Polsce to około 88 proc. wszystkich dróg publicznych. Z raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika, że 36 proc. z nich jest w złym stanie, 35 proc. w stanie niezadowalającym, a zaledwie 29 proc. dróg jest w dobrym stanie - mówił w Sejmie Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Dla jednostek samorządu terytorialnego program to wyczekiwany zastrzyk gotówki. Fundusz umożliwia dofinansowanie ze strony państwa na poziomie 80 proc., a nie jak do tej pory na poziomie 50 proc.

- Program pozwoli na realizację wspólnego i zintegrowanego systemu transportowego w naszym kraju - tłumaczył minister. Posłów zapewnił, że w najbliższych latach, fundusz zasili 36 mld zł. Tylko w przyszłym roku na modernizację rząd planuje wydać nawet 6 mld zł.

Czytaj także: Andrzej Adamczyk: Współpraca PiS z samorządem to nie tylko słowa

Brak stabilnego finansowania

Źródeł finansowania ma być kilka: budżet państwa (z części, za którą odpowiada minister obrony narodowej oraz minister transportu), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, wpłaty spółek skarbu państwa (7,5 procent zysku), środki ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi oraz wpływy ze skarbowych papierów wartościowych i innych środków publicznych.

Finansowanie - według posłów opozycji - to jeden z najsłabszych elementów projektu ustawy. - Gdy chodzi o drogi lokalne, ważne jest, żeby zapewnić stabilne finansowanie. Za koalicji PO-PSL finansowanie takich zadań pochodziło wprost z budżetu państwa - powiedział Cezary Grabarczyk, poseł PO.

Według niego projekt ma kilka „wątpliwych źródeł finansowania”. - Skąd gwarancja, że spółki skarbu państwa będą osiągały zysk. Co, jeśli przyjdzie kryzys? Co wtedy, skąd pan weźmie środki? Przecież spółki nie będą miały pieniędzy - precyzował poseł Grabarczyk.

Czytaj także: Premier: PO powinna przeprosić, że budowała i remontowała tak mało dróg lokalnych

Premier podejmie decyzję





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.