PARTNER PORTALU
  • BGK

Śląsk może mieć metro jak Arabia Saudyjska. Czas budowy? 3-4 lata

  • Aneta Kaczmarek    23 maja 2018 - 20:00

Aglomeracja śląska nie uniknie metra, które jest niezbędne do wydajnego funkcjonowania systemu transportowego. Dziś przed południem firma Alstom przedstawiła swoją koncepcję budowy metra na Śląsku. Chce je nie tylko wybudować, ale również zainwestować w przedsięwzięcie swój kapitał.




  • Od kilkunastu lat trwają dyskusje nad potrzebą budowy metra w aglomeracji śląskiej. Zdaniem fachowców tego rozwiązania nie da się uniknąć.
  • Choć metro na Śląsku brzmi futurystycznie czy wręcz nierealnie, to jego budowa jest możliwa. Alternatywą najtańszą i najszybszą w wykonaniu jest lekkie metro nadziemne.
  • Firma Alstom, która jeden ze swoich zakładów ma w Chorzowie, jest gotowa nie tylko takie metro wybudować, ale również zainwestować w nie swój kapitał. 

W chorzowskich zakładach Alstom podczas dzisiejszej (23 maja) konferencji prasowej zaprezentowano ideę budowy nowoczesnego metra dla aglomeracji śląskiej. Zdaniem specjalistów z Politechniki Śląskiej metro jest najlepszym rozwiązaniem dla tego regionu. 

– Metro na Śląsku jest niezbędne. System transportowy aglomeracji można porównać do sytemu krwionośnego. Jeśli jest on jest niedrożny, to organizm umiera. W przyszłości podobnie będzie z naszą metropolia, bo system jest na granicy wydolności i nie trzeba być naukowcem, by stwierdzić, że byle stłuczka może sparaliżować całe centrum Katowic. Zwiększanie liczby pasów dróg nic tu nie da. Metro ma przewagę przepustowości. Jedna linia metra jest w stanie przewieźć tylu pasażerów na godzinę, ile przepuści 30-pasmowa autostrada. Zwiększanie liczby autobusów i tramwajów też nie rozwiąże problemu, bo i one staną w korku. Metro – z samej definicji – to kolej, która jeździ po liniach niezależnych od innych środków transportu. Żaden inny środek transportu nie jest w stanie dorównać przepustowości, jaką ma metro – mówił prof. Janusz Ćwiek, kierownik Katedry Transportu Kolejowego Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej. 

Metro w aglomeracji śląskiej nie powstałoby jednak pod powierzchnią ziemi, ale w systemie nadziemnym.

– Metro kojarzy nam się z metrem warszawskim i kopaniem w ziemi, gdzie trwa to latami i jest bardzo drogie. Tak nie musi być. Metra jeżdżą również na estakadach i jest to ruch bezkolizyjny. Oczywiście tam, gdzie jest to możliwe, metro może jeździć również pod ziemią i planuje się, żeby tak było na Śląsku. Kopalnie są znacznie głębiej i technicznie jest to możliwe, bo nie musimy kopać do głębokości kopalń. Obecnie są sprzyjające okoliczności, by rozmawiać o metrze na Śląsku, ponieważ powstała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, której głównym zadaniem jest stworzenie wydolnego systemu transportowego, więc odpada niedogodność związana z dogadywaniem się miast. Wiemy, jak długo trwały rozmowy związane z trasą średnicową, bo miasta nie mogły się porozumieć. Metropolia może to znacznie ułatwić. Kolejny atut to fakt, że na miejscu mamy producentów metra, którzy są w stanie nie tylko dostarczyć tabor, ale oddać cały system pod klucz. To najwyższy czas, żeby do tej koncepcji wrócić – mówił Ćwiek.

Zaznaczył przy tym, że metro nie będzie konkurencją dla innych środków transportu, ale będzie uzupełniać system transportu publicznego. 

– Koleje Śląskie będą przewodzić na większe odległości, metro na średnie, a tramwaje i autobusy lokalnie dowozić do stacji metra i taki system transportowy jest optymalny. Jesteśmy w Europie jedyną aglomeracją powyżej miliona mieszkańców, gdzie nie ma metra. Tymczasem by aglomeracja mogła wydajnie funkcjonować, na 1 mln mieszkańców powinna być jedna linia, co oznacza, że w aglomeracji śląskiej powinny powstać co najmniej dwie linie – mówił Ćwiek. 





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Bob, 2018-10-05 19:55:06

    Tak metro nam na Śląsku jeszcze potrzebne, totalna bzdura wymyślona tylko po to by politycy stworzyli miejsca pracy dla swojej urzędniczej rodziny nierobów i specjalistów od niczego. Do tego dochodzą łapówki i wszystko się zgadza.
  • Bercik Oberschlesien, 2018-05-23 23:58:40

    I oby tak boło

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.