PARTNER PORTALU
  • BGK

Śląska metropolia chce sprawdzić tereny pod budowę velostrady

  • PAP    20 grudnia 2019 - 19:32
Śląska metropolia chce sprawdzić tereny pod budowę velostrady
Podstawowy wariant liczy ponad 20 km, najdłuższy 32 km. (fot. Pixabay)

Przygotowania do sprawdzenia terenów pod kątem planowanej velostrady, czyli bezkolizyjnej trasy rowerowej, mającej połączyć Katowice z miastami Zagłębia Dąbrowskiego, rozpoczęła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.




  • O dokładnym przebiegu velostrady zadecydują wyniki przyszłej analizy w oparciu o wyznaczone przez Metropolię warianty trasy.
  • Każdy z nich zaczyna się w Katowicach Zawodziu, w okolicach przecięcia się bulwarów Rawy z ul. Bohaterów Monte Cassino, a kończy w Dąbrowie Górniczej, przy ul. Malinowe Górki, koło zbiornika Pogoria.
  • Pierwszy wariant zakłada, że ponad 20-kilometrowa trasa połączy Katowice, Sosnowiec oraz Dąbrowę Górniczą. 

Wykorzystane mogą być grunty po dawnej kolei piaskowej.

Jak poinformował Witold Trólka z biura prasowego Metropolii, podpisano list intencyjny o współpracy z firmą Pragbud, właścicielem odcinków nieczynnych linii kolejowych, przez które może przebiegać przyszła velostrada z Katowic do Zagłębia.

Zgodnie z projektem GZM w przyszłości rowerzyści mają zyskać możliwość przemieszczania się od Katowic po Dąbrowę Górniczą szeroką trasą z systemem wjazdów i zjazdów, oddzieloną od ruchu samochodów i pieszych - wytyczoną trasami nieczynnych linii kolei przemysłowej.

"Rozważamy trzy warianty poprowadzenia velostrady. Podstawowy liczy ponad 20 km, najdłuższy 32 km. Zanim jednak wybierzemy właściwe rozwiązanie, musimy ustalić stan prawny i faktyczny nieruchomości" - powiedział cytowany przez Trólkę wiceszef departamentu projektów i inwestycji GZM Paweł Krzyżak.

List intencyjny między Metropolią, a spółką Pragbud, zakłada ich współpracę przy ustaleniu statusu prawnego i stanu technicznego gruntów oraz infrastruktury podczas audytu przebiegu zakładanej trasy. Właściciel może udostępnić posiadaną dokumentację i udzielać wyjaśnień. Strony wyraziły też intencję negocjacji ws. sprzedaży nieruchomości pod wybrany wariant velostrady.

Planowany audyt terenów poprzemysłowych, przez które przebiegają trzy warianty przebiegu trasy, obejmuje ponad 600 działek. Znajdują się one w Dąbrowie Górniczej, Czeladzi, Będzinie, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Katowicach i Mysłowicach.

"W ramach audytu zostaną zebrane takie informacje, jak szczegółowy opis nieruchomości, ich stan prawny, struktura właścicielska, zapisy w księgach wieczystych, prawo do pierwokupu czy obszary objęte ochroną" - wyjaśnił Krzyżak.

Wykonawca audytu zostanie wybrany w przetargu. Na prace będzie miał cztery miesiące od czasu podpisania umowy. Metropolia jest też w kontakcie z innymi zarządcami terenów, które również mogą być wykorzystane pod przyszłą velostradę.

"To plan minimum, zakładający wytyczenie trasy po dowolnym pod względem obecnego przeznaczenia i ukształtowania terenie. Możliwe jest w tej sytuacji jeszcze sprawdzenie dodatkowo możliwości przebiegu trasy przez Będzin lub Czeladź" - zastrzegł Trólka.

Drugi wariant wymaga przygotowania koncepcji przebiegu po śladzie nieczynnej linii kolejowej o długości ok. 30 km, przebiegającej przez Dąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Katowice i Mysłowice. Trzeci wariant też dotyczy wykorzystania nieczynnych linii o długości 32 km - przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec, Mysłowice oraz Katowice.

W trwającym od końca listopada br. przetargu na wykonanie koncepcji przebiegu spłynęło 5 ofert. Po rozstrzygnięciu postępowania, wyłoniona firma będzie miała siedem miesięcy na wykonanie całości zlecenia.

Planowana budowa velostrady to efekt m.in. założeń powstałego w 2018 r. Studium Metropolitalnych Tras Rowerowych, w którym znajdują się rozwiązania dotyczące wyznaczania tras dla rowerów. Inwestycja ma być realizowana na podstawie przyjętych przez Metropolię "Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej". Zawiera on jednolite zalecenia i propozycje rozwiązań technicznych oraz organizacji ruchu na trasach rowerowych.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Piter, 2019-12-23 10:03:22

    Zły adresat. Przebudowa dworca PKP i przeniesienie przystanków autobusowych sprzed dworca, to działania Katowic. Metropolii wtedy jeszcze nie było. Typowy hanys - pretensje do wszystkich wokół, tylko nie do siebie.
  • Piotr, 2019-12-22 11:31:37

    Najpierw, niech władze tej "Metropolii" nauczą się zorganizować ruch na pojazdach klasycznych... Przykład ? W Katowicach uruchamiają niebawem, duże centrum przesiadkowe dla autobusów międzynarodowych i dalekobieżnych. Myślicie że zatrzymują się tam autobusy komunikacji miejskiej GZ Metropo...lii ?? ;)) Wszędzie się w "Metropoli" biega z buta... z dworca PKP to samo, przystanki autobusowe do miast GZ Metropolii rozrzucone po całym mieście !! Żaden dworzec nie jest połączony z innymi środkami transportu !! Biegamy w śniegu i deszczu !! Tych ciuli przywiezli do nas, chyba plecionym autobusem...  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.