PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Śląskie: Do połowy 2021 r. rozbudowa do dwóch torów linii nr 11 w Świętochłowicach

  • PAP    18 marca 2020 - 18:29
Śląskie: Do połowy 2021 r. rozbudowa do dwóch torów linii nr 11 w Świętochłowicach
(fot. pixabay.com)

Do połowy 2021 r. rozbudowany powinien zostać ponad 2,5-kilometrowy odcinka torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Chorzowskiej w Świętochłowicach. Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie w środę podpisała wartą 36,5 mln zł brutto umowę na wykonanie tych prac.




  • Tramwaje Śląskie prowadzą to zadanie w ramach projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
  • Składający się z trzech etapów projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych.
  • Zakłada remonty ok. 100 km torowisk, budowę dwóch nowych odcinków linii (ostatnio z największej takiej inwestycji wycofały się Katowice) i zakup 45 tramwajów.

Wzdłuż ul. Chorzowskiej w Świętochłowicach przebiega odcinek jednej z najstarszych linii tramwajowych na Górnym Śląsku. Od grudnia 1894 r. tramwaje parowe spółki Oberschlesische Dampfstraßenbahn Gesselschaft mit beschränkter Haftung kursowały z Gliwic przez Zabrze, Chebzie (dziś dzielnica Rudy Śląskiej), Lipiny, Piaśniki (dziś dzielnice Świętochłowic) i Królewską Hutę (dziś Chorzów) do Bytomia.

Obecnie część tamtego historycznego połączenia - między Katowicami, Chorzowem i Chebziem - obsługuje linia nr 11 Tramwajów Śląskich. W 2016 r. na pewien czas przedłużono ją nawet z Chebzia do zajezdni przy granicy Gliwic i Zabrza. Problemem okazało się jednak utrzymywanie punktualności na długiej, częściowo jednotorowej (z mijankami) trasie.

Jednotorowe odcinki obecnego połączenia linii nr 11 Katowice-Chebzie przebiegają przez Chorzów, Świętochłowice i Rudę Śląską. W Chorzowie trwają już prace wzdłuż tamtejszej ul. 3 Maja, zakładające m.in. rozbudowę całego fragmentu jednotorowego wydzielonego torowiska w tym mieście do dwóch torów.

Dalszą część tych prac, na terenie Świętochłowic, Tramwaje Śląskie zamówiły w osobnym przetargu. Roboty obejmą ok. 5,3 kilometra toru pojedynczego wraz z siecią trakcyjną. Ich zakres ograniczają ulice - od ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej do skrzyżowania ul. Chorzowskiej z ul. Bytomską w Świętochłowicach.

Termin składania ofert biegł od września do połowy listopada ub. roku. Przy budżecie zamówienia określonym na 40,8 mln zł brutto, zaproponowane ceny mieściły się w przedziale 36,5-54,5 mln zł brutto. W środę TŚ podpisały wartą 36,5 mln zł umowę z konsorcjum spółek: Spec Bruk z Libiąża oraz Spaw-Tor i Progreg Budownictwo z Krakowa. Termin wykonania prac to 16 miesięcy.

Tramwaje Śląskie prowadzą to zadanie w ramach projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Składający się z trzech etapów projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld zł brutto; przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada remonty ok. 100 km torowisk, budowę dwóch nowych odcinków linii (ostatnio z największej takiej inwestycji wycofały się Katowice) i zakup 45 tramwajów.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża ok. 200 wozów.

TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. - Sosnowiec, ponad 9,5 proc. - Bytom, a po ponad 8 proc. - Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.