PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Śląskie: Pracowników urzędu marszałkowskiego czeka przeprowadzka

  • aw/pap    17 września 2018 - 15:34
Śląskie: Pracowników urzędu marszałkowskiego czeka przeprowadzka
Budynek Uniwersytetu Śląskiego przy Pl. Sejmu Śląskiego w Katowicach (fot.:Tomasz Żak)

Za 20,1 mln zł Urząd Marszałkowski Woj. Śląskiego kupi przedwojenny gmach administracji, w którym od 1990 r. działa Wydział Filologii Uniwersytetu Śląskiego. Po jego szacowanej na 27 mln zł adaptacji od 2022 r. liczba zajmowanych przez urząd budynków ma zmniejszyć się z pięciu do trzech.




  • Zgodę na przeprowadzenie transakcji wyrazili podczas poniedziałkowej sesji Sejmiku Woj. Śląskiego regionalni radni.
  • Jak argumentował podczas sesji sekretarz województwa Krzysztof Dzierwa, roczne koszty najmu powierzchni, z których urzędnicy (przy utrzymaniu ich liczby) przeprowadzą się do kupowanego gmachu przy Placu Sejmu Śląskiego, to 4,3 mln zł.
  • Natomiast roczny koszt jego utrzymania to ok. 0,7 mln zł.

Przed sesją marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa mówił, że transakcja - przygotowywana i uzgadniania już od dwóch lat - wiąże się z obecnym rozproszeniem urzędników urzędu marszałkowskiego w pięciu rozsianych po centrum Katowic obiektach.

"Pozyskanie tego budynku spowoduje, że urząd marszałkowski będzie faktycznie w jednym miejscu" - zaznaczył.

Rektor Uniwersytetu Śląskiego prof. Andrzej Kowalczyk wyjaśniał, że decyzja samorządu wpisuje się w strategię rozwoju Uniwersytetu Śląskiego, która poprzez m.in. konsolidację infrastruktury wychodzi naprzeciw m.in. zmniejszającej się liczbie studentów. Rektor przypomniał, że w latach 2002-2006 studiowało tam blisko 43 tys. osób; obecna liczba studentów to ok. 23 tys.

W ostatnich latach m.in. powstał nowoczesny kampus nauk ścisłych Uniwersytetu Śląskiego w Chorzowie. Jednocześnie, wobec spadku liczby studentów, powstały wolne powierzchnie w kampusie w centrum Katowic. Rozwiązaniem będzie przeniesienie stamtąd kierunków ścisłych do Chorzowa i umieszczenie tam katowickiej części Wydziału Filologii z Placu Sejmu Śląskiego.

"Budynek zbudowany na potrzeby administracji publicznej przed wojną nie stał się nigdy budynkiem o funkcji dydaktycznej. Pełnił tę funkcję, ale tam nie ma jednej porządnej auli, brakuje sal seminaryjnych i sal wykładowych; brakuje, co jest ważne dzisiaj i na co studenci zwracali nam uwagę, przestrzeli wspólnych" - wyjaśniał prof. Kowalczyk.

Uczelnia zamierza zwolnić gmach przy Placu Sejmu Śląskiego w połowie 2020 r. (od tego czasu rozpoczną się w nim planowane do końca 2021 r. prace adaptacyjne. Planowane w związku z tym harmonogramem płatności samorządu na rzecz uniwersytetu to: 2 mln zł do końca br. (po podpisaniu aktu notarialnego), 3 mln zł w 2019 r. oraz 15,1 mln zł w 2020 r.

Jak wyjaśniał w poniedziałek sekretarz Krzysztof Dzierwa, dotąd nie powstał projekt prac adaptacyjnych, ponieważ samorząd nie może - także w ten sposób - inwestować w nieswoją nieruchomość. Szacunek kosztów adaptacji opiewa na ok. 27 mln zł; Dzierwa zapewnił, że wartość ta została odzwierciedlona w wieloletniej prognozie finansowej województwa.

Powierzchnia użytkowa budynku przy Placu Sejmu Śląskiego 1 to ponad 8,2 tys. m kw. Praktycznie identyczną łączną powierzchnię województwo wynajmuje w obiektach przy ul. Reymonta 24, przy ul. Powstańców 34 i ul. Plebiscytowej 36, w których pracuje dziś odpowiednio 378, 92 i 149 pracowników czternastu wydziałów urzędu marszałkowskiego. Wszystkie te osoby mają zostać przeniesione do kupowanego gmachu.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.