PARTNER PORTALU
  • BGK

Sosnowiec zbuduje zaległą część Bulwaru Czarnej Przemszy

  • pap    11 września 2019 - 13:42
Sosnowiec zbuduje zaległą część Bulwaru Czarnej Przemszy
fot.pixabay

Do końca maja 2020 r. w Sosnowcu powstać ma ok. 700-metrowy odcinek Bulwaru Czarnej Przemszy, rekreacyjnego traktu wzdłuż przecinającej miasto rzeki. Chodzi o odcinek obok nowego pałacu Schoena, przy którym charakter prac określą wytyczne konserwatora zabytków.




Władze Sosnowca przypominają, że w ciągu ostatnich dwóch latach w mieście zbudowano ponad 20 km dróg dla rowerów, a na ten rok przewidziano budowę co najmniej 10 km kolejnych dróg rowerowych - m.in. w dzielnicach Zagórze i Pogoń oraz śródmieściu.

W rekreacyjne i rowerowe inwestycje sosnowieckiego samorządu wpisują się inwestycje w Bulwar Czarnej Przemszy. W ostatnich latach wykonano odcinek między ulicami Wawel i 1 Maja, na wysokości sosnowieckiego śródmieścia (prace zakończyły się w ub. roku). Do budowy kolejnego miasto otrzymało 700 tys. zł unijnego dofinansowania.

W ostatnim czasie sosnowiecki samorząd zmagał się z wysokimi cenami w przetargach. W poprzednim postępowaniu na zaległy odcinek bulwaru najtańsza oferta przekroczyła 1,8 mln zł. Teraz - jak przekazał w środę rzecznik sosnowieckiego magistratu Rafał Łysy - możliwe stało się podpisanie umowy o wartości ponad 1,2 mln zł.

Wykonawcą inwestycji została firma Drogomax z Tarnowskich Gór, która powinna przeprowadzić prace do końca maja 2020 r. "Po zakończeniu prac zarówno piesi, jak i rowerzyści będą mogli korzystać z zupełnie nowej infrastruktury Bulwaru Czarnej Przemszy, począwszy od ulicy Ostrogórskiej aż do Parku Sieleckiego" - zaznaczył cytowany przez Łysego prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński.

Na całym nowym odcinku droga rowerowa i chodnik będą odseparowane od siebie zielenią, a w miejscach, gdzie odstęp będzie większy, zamontowane zostaną ławki.

Ze względu na wytyczne wojewódzkiego konserwatora zabytków na kilkudziesięciometrowym odcinku w pobliżu tzw. nowego pałacu Schoena przy ul. 1 Maja zarówno chodnik, jak i droga rowerowa, zostaną wykonane z nawierzchni mineralno-żywicznej. W dalszej części droga rowerowa będzie wykonana z czerwonego asfaltu.

Sosnowiecki nowy pałac Schoena to jedna z dwóch rezydencji Schoenów we współczesnych granicach miasta. Zbudowany na początku XX w. w stylu eklektycznym, z przewagą stylu neogotyckiego, po pogorszeniu się sytuacji materialnej rodu po I wojnie światowej został wydzierżawiony na potrzeby sądu. Po okupacji niemieckiej, od 1945 r. obiekt dotąd pełni tę funkcję.

We wtorek sosnowiecki magistrat poinformował z kolei o rozstrzygnięciu przetargów na modernizacje trzech kolejnych przejść podziemnych w mieście. Oprócz prac w samych przejściach podziemnych zostaną do nich dobudowane brakujące fragmenty chodników i dróg rowerowych oraz zadaszenia.

Chodzi o roboty przy przejściach w rejonie Placu Ćwierka i tzw. "plastrów miodu" (ul. 3 Maja, Piłsudskiego, Dęblińska), a także pod rondem Czesława Uznańskiego (al. Mireckiego, Stara, Piłsudskiego) oraz przy Parku Sieleckim.

Ze względu na drogie oferty wykonawców, przetargi dotyczące przebudowy dwóch kolejnych przejść podziemnych zostaną powtórzone. Dotyczy to przejścia pod rondem Zagłębia Dąbrowskiego (ul. Ostrogórska, Sienkiewicza, 1 Maja, Małachowskiego) oraz pod rondem im. Władysława Szpilmana (Piłsudskiego, Sobieskiego, Kilińskiego).

W ostatnich latach miasto przebudowuje swoje przejścia podziemne pochodzące z 70. ub. wieku. Dotąd wyremontowało blisko połowę z nich.

Nowe drogi rowerowe, modernizacja pięciu przejść podziemnych (częściowo z przystankami), a także nowe stacje roweru miejskiego (13 stacji dołączy do 9 istniejących), są możliwe dzięki otrzymaniu przez sosnowiecki samorząd łącznie ok. 21,7 mln zł unijnego wsparcia na drugi etap budowy tzw. małych węzłów przesiadkowych.

Dotąd, w pierwszym etapie unijnego projektu modernizacji infrastruktury transportowej, Sosnowiec w ramach szacowanego na 67 mln zł projektu (przy dotacji na poziomie około 56 mln zł) w dwóch ostatnich latach przebudował ul. 3 Maja w ścisłym centrum (wraz z wytyczeniem buspasów), wyremontował siedem przejść podziemnych, a także zbudował ponad 20 km dróg rowerowych i uruchomił zalążek sieci wypożyczalni rowerów.

Dzięki otrzymanemu pod koniec 2018 r. kolejnemu dofinansowaniu, w projekcie szacowanym na 26,5 mln zł miasto zamierza wyremontować pięć kolejnych przejść podziemnych, wybudować 13 stacji rowerowych i kilka kilometrów dróg rowerowych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.