PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Spór Poznania z wojewodą o rozbudowę Dworca Głównego

  • PAP/JS    16 lutego 2019 - 13:40
Spór Poznania z wojewodą o rozbudowę Dworca Głównego
W ramach inwestycji powstanie nowy tor oraz nowy peron wraz z przejściem podziemnym (fot. UM Poznań)

Na początku tygodnia Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę wartą blisko 100 mln złotych na rozbudowę stacji Poznań Główny. Wojewoda wielkopolski uważa, że inwestycja usprawni m.in. ruch pasażerów, z kolei władze miasta mocno krytykują projekt przebudowy.




  • Kością niezgody jest kwestia przebudowy przejścia podziemnego, które według koncepcji miasta, miało być poprowadzone pod centrum handlowym.
  • Hoffmann odpiera zarzuty miasta, bowiem jak zaznaczył, wszystkie rozwiązania były wcześniej konsultowane pomiędzy zainteresowanymi podmiotami.
  • Wojewoda przedstawił też ubiegłoroczną korespondencję pomiędzy miastem a PKS-em i PKP, z której wynika, że wszystkie strony wiedziały i zaakceptowały przebieg spornej części przejścia podziemnego.

W ramach inwestycji powstanie nowy tor oraz nowy peron wraz z przejściem podziemnym. Tunel zostanie przedłużony o 47 m w kierunku wschodnim i ułatwi podróżnym dostęp do peronów od strony dworca PKS oraz galerii handlowej, która znajduje się w tym samym kompleksie.

Wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann podczas konferencji prasowej zapewniał, że projekt rozbudowy był wynikiem pracy osób - radnych, ekspertów i społeczników, którzy zasiadają w powołanym przez niego zespole ds. węzła kolejowego Poznań.

"To ważny moment dla poznaniaków i wielkopolan, bowiem nasze postulaty zostają właśnie wdrażane. Dla mieszkańców regionu to też ważna wiadomość, bo przywracamy dworzec pasażerom, co dla członków zespołu było sprawą fundamentalną. Uczynienie dworca bardziej funkcjonalnym ma zachęcić mieszkańców Poznania, Wielkopolski, ale też całego kraju do korzystania z kolei" - mówił Hoffmann.

Tymczasem władze Poznania krytykują projekt. Kością niezgody jest kwestia przebudowy przejścia podziemnego, które według koncepcji miasta, miało być poprowadzone pod centrum handlowym.

"W przyszłości dworzec PKS ma być przeniesiony na wschodnią stronę galerii w okolice alei Króla Przemysła II i ul. ks. Wujka. Wynika to z koncepcji planu zagospodarowania dla Wolnych Torów, znanej PKP TLK. Kolejowa spółka nie myśli perspektywicznie. Tunel pod galerią handlową na wschód ułatwiłby komunikację pasażerom i mieszkańcom" - podkreślił zastępca prezydenta Poznania Mariusz Wiśniewski.

Jak dodał, nowy tunel po wyprowadzce dworca PKS, będzie prowadził donikąd.

Hoffmann odpiera zarzuty miasta, bowiem jak zaznaczył, wszystkie rozwiązania były wcześniej konsultowane pomiędzy zainteresowanymi podmiotami. Wojewoda przedstawił też ubiegłoroczną korespondencję pomiędzy miastem a PKS-em i PKP, z której wynika, że wszystkie strony wiedziały i zaakceptowały przebieg spornej części przejścia podziemnego.

"Poznański PKS, który jest spółką miejską w maju 2018 roku zaakceptował realizowane obecnie rozwiązanie. PKP prowadziło konsultacje z miastem, czego potwierdzeniem może być np. korespondencja pomiędzy PKP, a wiceprezydentem Maciejem Wudarskim z listopada 2018 roku. Nie oceniam sposobu przekazywania informacji pomiędzy panami prezydentami Poznania. Nowością jest pomysł władz Poznania ws. przeniesienia dworca PKS w inne miejsce - z informacji, które posiadam, wynika, że PKP nie dysponowało wiedzą na temat tej koncepcji" - wyjaśnił wojewoda wielkopolski.

Władze PKP poinformowały, że prace nad przebudową stacji Poznań Główny mają rozpocząć się w ciągu najbliższych kilkunastu tygodni, zakończenie inwestycji zaplanowano na marzec 2022 roku.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • PODATNIK WKURZONY !, 2019-02-16 17:19:33

    Kiedy nareszcie ten cyrk z poznańskim dworcem sie skończy. Wstyd nie tylko na całą Polskę ,ale chyba również Europę. Rewitalizacja starego dworca,przedłużenie nieszczęsnego "chlebaka" do ul. Głogowskiej to aktualny priorytet minimum. Pomysly posadowienia na fasadzie zabytkowego dworca wys...okich budynków biurowych i hotelowych to oczywista paranoja. A do tego wszystkiego kłótnie o zagospodarowanie 100 ha obszaru wolnych torow...Pytanie podstawowe,czy mieszkancy i pasażerowie mogą w tym całym procesie zabrać głos? Czy dworzec jest dla PKP ,czy dla pasażerów i mieszkańców Poznania.? Skończmy żałosną dyskusję i przywróćmy dworzec Poznaniakom.!! P O R U T A Poznania.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.