PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Stary most kolejowy dostanie drugie życie. Jego elementy trafią w trzy różne miejsca

  • PAP/AKC    21 czerwca 2019 - 13:30
Stary most kolejowy dostanie drugie życie. Jego elementy trafią w trzy różne miejsca
Elementy starego mostu trafią w trzy różne lokalizacje (fot. PKP PL)

Dziewięć stalowych przęseł pochodzących z demontowanego mostu kolejowego na Wiśle w Krakowie zostanie wykorzystanych w nowych lokalizacjach - zapowiedziały PKP Polskie Linie Kolejowe. Nową przeprawą, której budowa jest na ukończeniu, pociągi pojadą po wakacjach.




  • Demontaż starego mostu o długości 212 m, usytuowanego na XIX-wiecznych podporach, rozpocznie się, gdy pociągi pojadą po nowym obiekcie.
  • Specjaliści z PLK już ustalili, gdzie trafią części tego obiektu.
  • Lokalizacji będzie kilka. 

"Stalowa konstrukcja, która służy krakowianom od 1988 roku, została zbadana i oceniono, że po renowacji będzie służyć w nowej formie w innych, mniej wymagających miejscach. Ciężkie elementy mostu zostaną starannie zdemontowane i przetransportowane do nowych lokalizacji" - zaznaczył Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK.

Specjaliści z PLK już ustalili, gdzie trafią części tego obiektu. Pięć przęseł, o wadze ok. 350 ton, pojedzie do Zagórza w województwie podkarpackim. Zapewnią sprawny przejazd w miejscu już wysłużonego most kolejowego na Sanie. Kolejne trzy przęsła planują wykorzystać kolejarze z Częstochowy, m.in. jako nowe mosty kolejowe na linii 61 w okolicach Gnaszyna.

Ostatnie przęsło zostanie wykorzystane w krakowskich Bronowicach, nad ul. Armii Krajowej. Zastąpi ono stary wiadukt kolejowy na linii obsługującej pociągi towarowe.

Czytaj też: Prezydent Ostrowa Wlkp. pisze do Morawieckiego, Adamczyka i Dery

Według przedstawiciela PLK demontaż starego mostu będzie bardzo skomplikowaną operacją. Ciężka stalowa konstrukcja - zaznaczył Hamarnik - zostanie precyzyjnie pocięta na mniejsze elementy, nadające się do transportu. Z nurtu Wisły znikną też wszystkie podpory, przez co rzeka stanie się bardziej żeglowna.

Po wykonaniu tych etapów wykonawca przystąpi do wznoszenia kolejnych dwóch nowych krakowskich mostów średnicowych. Zakończenie całej inwestycje planowane jest na przełomie 2020 i 2021 r.

Budowa trzech równoległych mostów kolejowych na Wiśle to jeden z kluczowych elementów przebudowy linii średnicowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Inwestycja ta jest obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego.

Czytaj też: Muzeum Bitwy Warszawskiej nie powstanie w Ossowie? Rozdźwięk w inwestycji zapowiadanej przez MON

Rozpoczęte w lipcu 2017 roku prace modernizacyjne linii średnicowej E30 zakładają zastąpienie nową, 850-metrową estakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej i dobudowanie na niej dwóch par torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle, a także stacji kolejowych. Wartość inwestycji wynosi 240,8 mln euro, z czego 194,9 mln euro stanowi unijne dofinansowanie.

W ramach tego przedsięwzięcia na ukończeniu jest pierwszy most na Wiśle oraz pierwsza estakada. Most o rozpiętości przęsła 116 metrów będzie największą tego typu konstrukcją w kraju. Według zapowiedzi prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela pociągi zostaną skierowane na nowy obiekt jesienią. Wcześniej, w lipcu, pociągi pojadą nową estakadą.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.