PARTNER PORTALU

Strategie dla ogrodu zoologicznego w Chorzowie

    PAP    4 lipca 2011 - 15:58
Strategie dla ogrodu zoologicznego w Chorzowie

Chorzowskie ZOO za 5 lat chce być w pierwszej trójce najchętniej odwiedzanych ogrodów zoologicznych w Polsce. Koszty inwestycji potrzebnych dla uatrakcyjnienia ogrodu szacowane są na 35-70 mln zł.




Na razie ZOO dostało od samorządu dodatkowe 600 tys. zł.

W poniedziałek dyrektor chorzowskiego ogrodu zoologicznego, Jolanta Kopiec, przedstawiła sytuację ZOO i wizje jego rozwoju radnym sejmiku woj. śląskiego. Zaproponowała trzy wersje strategii działania ogrodu – od wariantu „na przetrwanie” po poważne unowocześnienie, kosztem nawet 70 mln zł.

Śląskie ZOO to jedna z największych atrakcji Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie – popularnego miejsca spędzania czasu mieszkańców górnośląskiej aglomeracji.

Park należy do samorządu województwa. W latach 70. ubiegłego wieku ZOO odwiedzało grubo ponad 700 tys. osób rocznie. Dziś ponaddwukrotnie mniej. Dyrekcja ogrodu chce to zmienić.

„Chciałabym, żebyśmy w ciągu pięciu lat znaleźli się na trzecim miejscu w kraju pod względem liczby odwiedzających” – zadeklarowała dyrektor chorzowskiego ogrodu zoologicznego, przedstawiając trzy warianty strategii dla ZOO.

Pierwszy – najtańszy – to wariant „na przetrwanie”. Obejmowałaby jedynie bieżącą konserwację pawilonów i karmienie zwierząt.

Według dyr. Kopiec, przyjęcie takiej strategii mogłoby w konsekwencji prowadzić do likwidacji ZOO, w którym niemal na każdym kroku widoczne są wieloletnie zaniedbania – niektóre budynki nie były remontowane od lat 60., a część majątku uległa degradacji.

Druga strategia zakłada zwiększenie nakładów z samorządu woj. śląskiego m.in. na budowę nowych pawilonów dla zwierząt. Za 35 mln zł, w ciągu 5 lat, dyr. Kopiec chciałaby wybudować m.in. nowy wybieg dla tygrysów amurskich oraz pawilon dla żyraf, w którym można byłoby odnowić hodowlę zwierząt.

„Ostatnia żyrafa padła w marcu tego roku a odwiedzający pytają o te zwierzęta” – mówiła dyrektor. Przypomniała, że żyrafa jest symbolem chorzowskiego zoo – w parku od 1959 r. stoi abstrakcyjny pomnik, przedstawiający właśnie to zwierzę.

Szefowa ogrodu powiedziała, że prowadzi rozmowy nad odnowieniem hodowli i jest szansa, że żyrafy pojawią się w Chorzowie w 2013 r.

W ramach drugiej strategii dyrektor zaproponowała także budowę nowej kwarantanny dla zwierząt, wybiegów dla pelikanów i pingwinów oraz budowę stacji uzdatniania wody.

Trzeci wariant, obliczony na 70 mln zł, miałby dodatkowo powiększyć liczbę atrakcji o kolejne słonie, bo w tej chwili jest jeden (modernizacja lub budowa nowego pawilonu).

Za te pieniądze można byłoby także dokończyć remont 1,5 km muru okalającego ogród zoologiczny, 5 km ścieżek, których nawierzchnia zostanie częściowo naruszona za sprawą prac wodociągowych, oraz zbudować pawilon z wybiegiem dla małp człekokształtnych.

Dyrektor przedstawiła także radnym informacje na temat remontów, które do tej pory udało się przeprowadzić w ZOO. Wyremontowane zostały egzotarium i pawilon niedźwiedzi.

Powstała nowa przygotowalnia pasz, odnowiona została pordzewiała do niedawna i zamknięta brama główna. Odremontowany został także budynek z akwariami, na ukończeniu jest budowa pawilonu dla antylop.

„W tym roku pawilon antylop powinien być gotowy, potrzebujemy na ten cel jeszcze 600 tys. zł” – mówiła Kopiec. W poniedziałek sejmik zdecydował o przekazaniu ogrodowi tych środków z budżetu województwa.

W 1970 r. Śląski Ogród Zoologiczny odwiedziło rocznie 769 tys. osób, w 2009 roku było ich 361 tys. Danych za 2010 r. dyrektor nie przekazała, tłumacząc, że był on wyjątkowo trudny – ze względu na sytuację meteorologiczną i ciągłe opady. W 2010 r. dochód z biletów wyniósł 2,7 mln zł, a wydatki stałe – m.in. prąd, pasza, płace, woda – zamknęły się w 12 mln zł.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę





×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.



Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!